لاغری/ آیا آبغوره در کاهش وزن موثر است؟

برخی با این تصور که آبغوره کاهنده چربی خون است، آن را جایگزین داروهای کاهش‌دهنده چربی می‌کنند و بعضی دیگر به گمان آن که با خوردن آبغوره لاغر می‌شوند و از چربی دور شکم‌شان کاسته می‌شود، آن را ناشتا می‌نوشند. اما آیا این تصورات واقعیت دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این روزها بیشتر غوره‌ها آبدار شده‌ و آماده آبگیری‌ است. غوره میوه نارس انگور است و علاوه بر آبگیری، گرد، رب و ترشی آن را نیز تهیه می‌کنند. غوره به دلیل اسیدهای فراوان، طعم ترش و طبع سردی دارد و استفاده از آن در سالاد و برخی غذاها از حرارت درون می‌کاهد و عطش را رفع می‌کند.

بیشتر بخوانید:

لاغری/ بیماری‌هایی که سبب چاقی ناخواسته می‌شوند

برخی با این تصور که آبغوره کاهنده چربی خون است، آن را جایگزین داروهای کاهش‌دهنده چربی می‌کنند و بعضی دیگر به گمان آن که با خوردن آبغوره لاغر می‌شوند و از چربی دور شکم‌شان کاسته می‌شود، آن را ناشتا می‌نوشند. اما آیا این تصورات واقعیت دارد؟

آبغوره با افزایش ترشحات معده، اشتها را تحریک می‌کند و در هضم غذاهای چرب و سنگین مفید است. به دلیل این که ویتامین C فراوان دارد التهابات مخاط دهان را نیز کاهش می‌دهد و از خونریزی لثه‌ها پیشگیری می‌کند و به دلیل ترکیبات ضدعفونی کننده، پاک‌کننده معده و روده است.

چنانچه سالادتان را با آبغوره طعم‌دار کنید به جذب مواد مغذی مخلفات سالاد کمک می‌کند. آبغوره به جهت اسیدهای آلی پتاسیم‌دار برای درمان سیاتیک و روماتیسم نافع است و از طریق کلیه‌ها سموم بدن را دفع می‌کند. دوست مهربان کبد است و تا حدود زیادی صفرابر است.

آیا آبغوره در کاهش وزن موثر است؟

دکتر مجید محمد شاهی متخصص تغذیه و رژیم درمانی، با تاکید بر اینکه مصرف آبغوره برخلاف تصور مردم تاثیری در کاهش وزن ندارد، گفت:« هیچ مدرک علمی برای این مسئله که مصرف آبغوره باعث کاهش وزن می شود، وجود ندارد. وزن فرد تعادل بین مصرف مواد غذایی و میزان فعالیت و سوخت و ساز بدن وی است که باید این تعادل برقرار باشد که اگر این تعادل به نفع دریافت باشد فرد چاق می شود و اگر به نفع مصرف باشد فرد لاغر می شود.»

آبغوره را جایگزین دارو نکنید

وی تاکید کرد:« حذف هر گونه دارو در زمینه بیماری های مزمن مثل چربی ها و بخصوص فشارخون باید توسط پزشک انجام شود. فشارخون یک بیماری بسیار خطرناکی است که در لحظه می تواند موجب مرگ فرد مبتلا شود و به هیچ عنوان بیماران نباید بدون هماهنگی با پزشک خود دارو را قطع کنند.»

زیاد آبغوره نخورید

آبغوره برای افراد سردمزاج و کسانی که دچار ضعف اعصاب هستند توصیه نمی‌شود و به دلیل ترشی زیاد مقداری از املاح بدن را حل کرده و برای افراد بیمار و سالمند محدودیت مصرف دارد. نظر به این که برای طعم‌دار کردن و جلوگیری از رشد کپک به آبغوره نمک می‌زنند، مصرف آن برای افراد با فشار خون بالا مناسب نیست.

نکته قابل توجه آن که هنگام تهیه آبغوره خانگی، پس از این که آن را داخل شیشه ریختید، شیشه را داخل آب‌جوش قرار دهید. با این کار از رشد باکتری‌ها و کپک‌ها در طول مدت نگهداری جلوگیری می‌شود. برای خروج هوا نیز تا حد امکان شیشه را با آبغوره پر کنید و در آن را محکم ببندید. برای تهیه آبغوره و گرد آن بهتر است از غوره عسگری استفاده کنید. غوره‌هایی که هسته درشتی دارد آبغوره را تلخ و گس می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157453

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =