تصویب طرح استادمحوری برای استعدادهای درخشان/ واحدهای درسی نظری دانشگاه‌ها در دوره کارشناسی کاهش می‌یابد

آموزش عالی در هفته‌ای که گذشت با خبرهایی مانند «تدوین سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی، تصویب طرح استادمحوری برای استعدادهای درخشان و کاهش واحدهای درسی نظری دانشگاه‌ها در دوره کارشناسی» همراه بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته اول آبان ماه ۱۴۰۱ با خبرهایی مانند «تدوین سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی، تصویب طرح استادمحوری برای استعدادهای درخشان و کاهش واحدهای درسی نظری دانشگاه‌ها در دوره کارشناسی» همراه بود.

در ادامه مهم‌ترین عناوین حوزه آموزش عالی در هفته پایانی مهرماه آورده شده است:

تصویب طرح استادمحوری برای استعدادهای درخشان

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم در نخستین روز هفته گذشته از تصویب طرح استادمحوری برای استعدادهای درخشان خبر داد و گفت: بر این اساس هر استادی می‌تواند دانشجوی کارشناسی ارشد یا دکتری استعداد درخشان را به طور مستقیم جذب کند.

وی در توضیح طرح استادمحوری در انتخاب استعدادهای درخشان ادامه داد: استادان دانشگاه اگر طرح‌هایی داشته باشند که در راستای نیازهای جامعه باشد و این نیازها در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها (نان) ثبت شده باشد، معادل ظرفیت دانشگاه خود برای دکتری و کارشناسی ارشد می‌توانند دانشجوی استعدادهای درخشان را به‌صورت مستقیم به عنوان دانشجوی خود جذب کند.

وزیر علوم افزود: استعدادهای درخشان در آزمون سراسری از همان قوانین قبلی می‌توانند استفاده کنند. سرباز نخبه‌ها که بنیاد نخبگان برای گذراندن پایان نامه معرفی می‌کند می‌توانند از قوانین استفاده کنند و بنیاد نخبگان هم حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: مصوبات امروز جلسه شورای استعدادهای درخشان در راستای فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند تصمیم‌ها و معیارهای علمی صرفاً مقاله محوری نباشد، به استادان دانشگاه با توجه به مرتبه علمی اجازه دادیم که دانشجوی استعداد درخشان را خود استاد بپذیرد، فقط به این شرط که طرح استاد در راستای حل نیازهای جامعه باشد.

تدوین سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی

سند نظام ملی نوآوری در حوزه آموزش عالی بر اساس تاکید قانون جهش تولید دانش‌بنیان تدوین می‌شود. قانون جهش تولید دانش‌بنیان، ظرفیت‌های بسیاری را ایجاد کرده است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در جایگاه هماهنگ‌کننده و حمایت‌کننده، نظارت راهبردی و پیگیری و ارزیابی عملکرد همه دستگاه‌های کشور برای اجرای نظام ملی نوآوری بر مبنای این قانون را در دستور کار خود قرار داده است.

قانون جهش تولید دانش‌بنیان با حمایت و پیگیری‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در قالب آئین‌نامه‌های اجرایی مشترک با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مشترک اجرایی می‌شود تا زمینه رسوخ هرچه بیش‌تر نوآوری و فناوری در اقتصاد کشور و توسعه را فراهم کند.

کاهش واحدهای درسی نظری دانشگاه‌ها در دوره کارشناسی

رضا نقی زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم از بررسی نهایی طرحی خبر داد که به موجب آن واحدهای درسی نظری کاهش یافته و دروس مهارتی افزایش خواهد یافت و گفت: واحدهای درسی باید سودمند سازی شوند، واحدهایی را که می‌شود در قالب دوره‌های اختیاری و یا دوره‌های کهاد (دوره‌ی تحصیلی فرعی و کوتاه مدتی است که دانشجو یا متقاضی واجد شرایط، علاوه بر رشته تحصیلی اصلی خود و به طور هم زمان با آن انتخاب می‌نماید) پیش بینی کرد، به دوره‌های اختیاری یا دوره‌های کهاد منتقل کرده و تعداد واحدهای نظری را کاهش خواهیم داد.

وی تاکید کرد: جانشین این واحدها واحدهای مهارتی اشتغال آفرین، ،آمایشی و ماموریتی خواهد شد که دانشجویان را برای ورود به بازار کار آماده می‌کند.

تدوین طرح منش استادی از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم

محمد مهدی ذوالفقار زاده مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم از تدوین طرح منش استادی با همکاری دانشگاه تهران خبر داد.بر اساس این طرح برای استادان دانشگاه‌ها قبل از ورود، حین ورود و تا انتهای خدمت دوره‌های آموزشی مفصلی پیش بینی شده است که تجربه‌های استادی، تجربه‌های شاگرد پروری و پژوهشی به استادان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح توسط محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گرفته‌اند و این طرح در اداره‌کل سیاست‌گذاری فرهنگی با همکاری دانشگاه تهران تدوین شده است.

اعلام نتایج «نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر» علوم پزشکی

غلامعلی جاودان مدیرکل امور شاهد و ایثارگر وزارت بهداشت از اعلام نتایج کمیسیون «نقل و انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر» دانشگاه‌های علوم پزشکی خبر داد، گفت: جلسه کمیسیون نقل و انتقالات دانشجویان با حضور نمایندگان بنیاد شهید برگزار شد و با انتقال دانشجویان معزز شاهد و ایثارگر دارای بالاترین امتیاز موافقت شد.

نتیجه موافقت با انتقال دانشجویان از طریق پیامک به آنان اطلاع رسانی شده و همزمان نامه موافقت از طریق سامانه به دانشگاه های مبدأ و مقصد ارسال شده است و این نامه در سامانه نقل و انتقال قابل مشاهده است. برای دانشجویانی که با انتقالی آنان موافقت نشده است، نتیجه از طریق «پیامک» به دانشجو اطلاع رسانی می‌شود و داوطلبان از مراجعه یا تماس با این اداره کل خودداری کنند.

خبرهای آزمونی هفته اول آبان ماه

شرایط اختصاصی شرکت در آزمون دستیاری دندانپزشکی ۱۴۰۲ اعلام شد. بر اساس این شرایط پزشکان عمومی یا دانشجویان سال آخر پزشکی عمومی (مشروط به فراغت از تحصیل حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲) که حائز یکی از شرایط زیر باشند، مجاز به شرکت در پنجاهمین دوره آزمون پذیرش دستیار تخصصی (سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲) خواهند بود: پایان خدمات قانونی (طرح نیروی انسانی) حداکثر تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ یا معافیت از آن، شروع خدمات طرح نیروی انسانی در مناطق با ضریب محرومیت چهار پنجم و کمتر، حداکثر در فاصله سه ماه پس از فراغت از تحصیل (بدون توقف) و مشمولان آیین نامه «تسهیل ادامه تحصیل دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان به مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مصوب ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷).

دانشجویان پزشکی عمومی متأهل (به استناد قانون تسهیل ازدواج جوانان)،  مشمولان خدمت نظام وظیفه که در فرصت یک ساله یا در حین خدمت هستند و از نظر مقررات وظیفه عمومی مرتکب تخلفی نشده اند (موضوع مصوبه سی و چهارمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تکمیلی و تخصصی وزارت بهداشت مورخ ۱۵ شهریور ۱۴۰۱) و افرادی که با استفاده از سهمیه بومی مناطق محروم در دوره پزشکی عمومی پذیرفته شده اند، تنها با رعایت شرایط قانونی مربوط به انجام تعهدات سهمیه مذکور می توانند در آزمون شرکت کنند.

فرصت مجدد برای ثبت‌نام آزمون تکمیل ظرفیت دستیاری فوق‌تخصص تا یکم آبان ماه اعلام شد. سی و نهمین دوره پذیرش دستیار فوق تخصصی پزشکی روز پنجشنبه ۳۰ دی ماه ۱۴۰۰ و آزمون‌های شفاهی نیز در روزهای بعد از آن برگزار شد و نتایج نهایی ۳۱ خرداد اعلام شد. دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی به منظور تأمین نیروی انسانی فوق تخصصی دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر دارد مرحله تکمیل ظرفیت سی و نهمین دوره آزمون پذیرش دستیار فوق تخصصی را با رعایت مفاد ذیل و از بین افراد واجد شرایط اجرا کند.

نتایج نهایی پذیرش رشته‌های نیمه متمرکز کنکور اعلام شد. علیرضا کریمیان مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور، از اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های تحصیلی نیمه متمرکز برای داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ خبر داد. اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی رشته‌های مختلف تحصیلی برای داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ که در زمان اعلام نتایج برای آنها یکی از کدهای دورقمی درج شده و مستلزم طی مراحل مصاحبه و گزینش توسط دانشگاه های پذیرنده بوده است، اعلام شد.

توزیع کارت آزمون زبان وزارت بهداشت از سه آبان ماه 1401 آغاز شد. شصت و هشتمین دوره آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) ۵ آبان سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شود. آزمون زبان انگلیسی عمومی وزارت بهداشت (MHLE) دارای ۱۰۰ پرسش در سطح آزمون استاندارد تافل (۳۰ پرسش درک مطلب شنیداری، ۴۰ پرسش واژگان، ساختار و دستور زبان و ۳۰ پرسش درک مطلب نوشتاری) و ۱۰۰ نمره (بدون نمره منفی) است. شصت و هشتمین آزمون MHLE از ساعت ۸:۳۰ روز ۵ آبان ۱۴۰۱ برگزار می شود. کارت ورود به جلسه از ساعت ۱۲ امروز ۳ آبان ۱۴۰۱ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی در دسترس داوطلبان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157601

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =