عربستان توان تأثیرگذاری بر انتخابات آمریکا را دارد؟

بسیاری از کارشناسان به‌دنبال تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت در آستانه برگزاری انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره سؤالاتی را در خصوص مداخله ریاض در این انتخابات مطرح کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، کارشناسان در گزارشی به روزنامه آمریکایی «اینترسپت» به احتمال مداخله عربستان سعودی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از طریق تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت اشاره کردند.

«سارا لی ویتسون» مدیر اجرایی سازمان «دموکراسی اکنون برای جهان عرب» اعلام کرد: «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی از نفت به‌عنوان روشی برای تأثیرگذاری بر انتخابات میان‌دوره‌ای استفاده می‌کند تا جمهوری‌خواهان بر دموکرات‌ها برنده شوند، همچنین این شاهزاده تلاش می‌کند نشان دهد اوست که همه چیز حتی دموکراسی ما را کنترل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

عربستان: اروپا شاهد یک مرحله بحرانی در زنجیره تامین انرژی است

«تریتا پارسی» معاون اجرایی مؤسسه کوئینسی اعلام کرد: «آمریکا به قدرتمندتر شدن عربستان سعودی در بازارهای نفت با اعمال تحریم‌هایی علیه برخی تولیدکنندگان نفت کمک کرده است. «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا باید با بازنگری در مورد تحریم‌های انرژی شکست‌خورده علیه ایران و ونزوئلا، بحران کنونی را به فرصتی برای کاهش وابستگی آمریکا به ریاض تبدیل کند».

وزارت خارجه عربستان همچنین در بیانیه‌ای که در اواسط ماه جاری منتشر شد، اعلام کرد که ایالات متحده درخواست کرده است تصمیم گروه «اوپک‌پلاس» برای کاهش تولید نفت به‌مدت یک ماه به تعویق بیفتد. این تعویق پیامدهای اقتصادی منفی خواهد داشت. این موضوع به‌عنوان تلاش جو بایدن برای جلوگیری از تأثیر این تصمیم بر نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای تعبیر شد.

«خالد الترعانی» پژوهشگر روابط بین‌الملل و مسائل آمریکا به عربی21 اعلام کرد که کاهش تولید نفت توسط اوپک‌پلاس، در واقع یک مداخله آشکار در انتخابات با کمک جناح طرفدار «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا در حزب جمهوری‌خواه بود.

وی در ادامه افزود: مشخص نیست که ترامپ چه کارت‌های فشاری علیه محمد بن سلمان دارد، به‌طوری که عربستان سعودی با این شیوه تا حدی خام و متهورانه وارد خط شد و بدون ترس از این اقدام و پیامدهای این مداخله آشکار، سعی کرد کفه ترازو را به‌نفع خود سنگین کند.

خالد الترعانی تأکید کرد: «در زمانی که اوضاع به‌نفع حزب دموکرات پیش می‌رفت، افزایش قیمت نفت در نتیجه کاهش تولید منجر به سردرگمی دموکرات‌ها شد، بدین ترتیب در صورت پیروزی دموکرات‌ها در سنا و مجلس نمایندگان، باید منتظر یک موضع تند در دولت و کنگره آمریکا علیه عربستان سعودی و مجازات محمد بن سلمان بود».

این پژوهشگر روابط بین‌الملل و مسائل آمریکا افزود: «پرونده روابط عربستان و آمریکا توسط ریاض مدیریت نمی‌شود، زیرا سعودی‌ها توانایی مدیریت این پرونده با این نوع گستاخی را ندارند».

خالد الترعانی اعلام کرد: به این معنا که مثلاً جو بایدن به عربستان سفر می‌کند و همانند یک کارمند متوسط از او استقبال می‌شود، یعنی از رئیس جمهور آمریکا به این شکل استقبال می‌شود، این به‌وضوح نشان می‌دهد که هرکس پرونده را مدیریت می‌کند، اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی از اسرار نحوه مدیریت امور در واشنگتن دارد و من فکر نمی‌کنم که ریاض اطلاعات و توانایی مدیریت پرونده به این پیچیدگی را داشته باشد».

وی همچنین تصریح کرد: ریاض نمی‌تواند این پرونده را مدیریت کند، نه به این دلیل که توانایی ندارد، ممکن است تکنوکرات‌ها و متخصصانی داشته باشد، اما رویارویی به این شکل با دولت بایدن، به‌نظر من نیاز به دو چیز دارد؛ اول، درک ترکیب درونی دولت کنونی آمریکا و دوم دسترسی به اطلاعاتی که از عربستان سعودی در برابر رفتارهای تقابلی خود با کاخ سفید محافظت می‌کند».

الترعانی افزود: «مداخله عربستان سعودی در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره از طریق «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشد دونالد ترامپ است که با وجود مخالفت کارشناسان سعودی دو میلیارد دلار به‌عنوان سرمایه‌گذاری در اختیار وی قرار داده است و مشخص است که روابط ریاض با او مبهم و فراتر از مسائل اقتصادی و سرمایه‌گذاری است».

وی تأکید کرد: «یک سال بعد از خروج ترامپ از کاخ سفید، روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که کوشنر دو میلیارد دلار از ریاض دریافت کرده است که این بدان معناست رابطه عربستان سعودی با ترامپ و برخی از اعضای تیم او همچنان ادامه دارد و این اطمینان وجود دارد که سعودی ها به بازگشت او مشتاقند».

از سوی دیگر «عماد الجبوری» تحلیلگر سیاسی به عربی21 اعلام کرد: «بعید می‌دانم که ریاض از طریق کاهش تولید نفت به‌دنبال تأثیرگذاری بر روند انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره باشد».

عماد الجبوری «ایده مداخله عربستان سعودی در انتخابات آمریکا از طریق کاهش تولید نفت» را رد کرد و گفت: این تصمیم تنها به عربستان سعودی مربوط نمی‌شود، بلکه سایر کشورهایی را که هدفشان تعادل در اقتصاد جهانی است، نیز در این تصمیم سهم داشتند. اگر بپذیریم که کاهش تولید نفت خدمتی به ترامپ در مقابل بایدن بود، این به‌معنای مداخله عربستان در مسائل انتخاباتی آمریکا نیست، بلکه باید آن را صرفاً یک تصادف زمانی دانست».

وی در خصوص اتهام واشنگتن به ریاض مبنی بر حمایت از روسیه اعلام کرد: «بر کسی پوشیده نیست که موضع عربستان سعودی در قبال روسیه مطابق با آخرین بررسی‌های فضای بین‌الملل صورت گرفته است و از سوی دیگر جو بایدن پیش از این وعده داده بود که عربستان را به کشوری منزوی تبدیل خواهد کرد».

«توماس لیپمن» نویسنده و روزنامه‌نگار متخصص در روابط عربستان سعودی و آمریکا نیز به عربی‌21 اعلام کرد که نمی‌توان باور کرد که عربستان سعودی از طریق کاهش تولید نفت از طریق اوپک‌پلاس به‌دنبال مداخله در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بوده است.

وی تأکید کرد: محمد بن سلمان مطمئناً ترجیح می‌دهد ترامپ در کاخ سفید باشد، اما این ایده که بن‌سلمان تنها برای بهبود جایگاهش در کنگره، کلّیت روابط دوجانبه خود با آمریکا را به خطر می‌اندازد، منطقی و دقیق نیست.

گفتنی است که به‌دنبال تصمیم اوپک‌پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت و ایجاد تنشی در روابط عربستان و آمریکا، بسیاری از کارشناسان معتقدند که محمد بن سلمان و جو بایدن هر دو تلاش می‌کنند در مسئله نفت اراده خود را ثابت کنند و این امر قطعاً به ائتلاف عربستان و آمریکا که از ابتدا بر پایه نفت شکل گرفته بود، آسیب می‌زند، اما نمی‌توان گفت که روابط بین دو طرف به‌خاطر تصمیم اخیر عربستان در راستای کاهش تولید نفت کاملاً قطع خواهد شد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1157886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =