دلیل و راه حل احساس پشیمانی و عذاب وجدان بعد خوردن غذا

بعضب از افراد بلافاصله بعد از غذا خوردن دچار احساس گناه می شوند اما این احساس گناه به خودی خود به‌وجود نمی آید و ممکن است از یک بیماری نشات گرفته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، احساس گناه بعد از غذا خوردن برای بعضی از افراد وجود دارد؛ اما اینکه این احساس از کجا نشأت می‌ گیرد و چرا رخ می دهد و چگونه باید با آن رفتار کنیم، نیازمند کسب اطلاعات است. در واقع احساس گناه به خاطر این است که شما حس می کنید کار غلطی انجام داده‌ اید یا به خودتان یا شخصی صدمه وارد کرده اید؛ بنابراین حس گناه و پشیمانی بعد از غذا خوردن حسی است که شما حس می‌ کنید یک غذای اشتباه یا در تایم اشتباه استفاده کرده‌اید.

بیشتر بخوانید:

ارتباط احساسی عجیب زیر دنده با سرطان کبد

چه زمانی ما احساس گناه بعد از خوردن پیدا می کنیم؟

در طول روز ممکن است که به خاطر مسائل مختلف احساس گناه داشته باشیم که این موضوع گاهی بخاطر غذایی که استفاده می کنیم هم رخ خواهد داد. رایج ترین علت ها می تواند شامل پرخوری یا مصرف بعضی از غذاهای خاص یا احساس منفی باشد که تصور می کنیم بعد از آن دچار اضافه وزن می شویم؛ البته این موضوع می‌ تواند به خاطر اختلالات فیزیولوژیکی هم رخ بدهد که رایج ترین اختلالات این چنینی شامل مواردی است که در این بخش برایتان خواهیم گفت.

بولیمیا یا پرخوری عصبی

این اختلال مربوط به غذا خوردن بوده و مشکلی است که در آن بیمار حس گرسنگی غیر نرمال و غیرطبیعی دارد و مدام پرخوری افراطی می کند؛ اما همزمان حس پشیمانی و گناه را هم با خودش همراه دارد که ممکن است باعث مشکلاتی مثل استفراغ، مصرف روان‌کننده ها برای کار کردن معده یا ورزش خیلی شدید باشد. منظور از پرخوری افراطی این است که غذاها را در تایم کوتاه و در فاصله زمانی کم به مقدار زیاد مصرف کنید. در چنین حالتی فرد از کاری که انجام داده، احساس خجالت و شرمندگی دارد و به خودش قول می‌ دهد که دیگر این کار را تکرار نکند؛ اما این چرخه دوباره اتفاق می افتد. این اختلال ممکن است باعث ایجاد مشکلات زیر باشد:

خشکی و کم آبی بدن
پوسیدگی شدید دندان
اضطراب و افسردگی
پریود نشدن آسیب به خود یا استفاده از دارو های روانگردان
مشکلات قلبی و گوارشی

آنورکسیا یا بی اشتهایی عصبی

دیگر؛ پرخوری عصبی باعث می شود که شخص بخواهد به یکباره همه چیز را جبران کند و به انجام کارهای بسیار مضر برای از دست دادن کالری روی می آورد که به آن آنورکسیا یا بی اشتهایی عصبی می گویند. آنورکسیا در واقع یک نوع اختلال روان پریشی است که در چنین حالتی فرد به شدت مصرف کالری اش را محدود می‌ کند و با ورزش کردن؛ انرژی زیادی را می سوزاند که احساس گناه، وسواس و نادیده گرفته شدن در او اتفاق می افتد. عوارض و سختی های آن می تواند شامل موارد زیر باشد:

آریتمی قلبی
آمنوره یا فقدان قاعدگی
سوء تغذیه
فشار خون بالا
ریزش مو
آتروفی ناخن
اختلال نقص توجه یا تمرکز
تغییر در احساس درد
بی اشتهایی

اختلال پرخوری افراطی

این اختلال زمانی رخ می‌ دهد که فرد کنترل خودش را ندارد و بیش از حد طبیعی غذا می خورد، غذاهای ناسالم می خورد و از طرفی کالری هم نمی سوزاند. در چنین حالتی ممکن است احساس گناه و شرمندگی و پشیمانی به او غلبه کند. این گرسنگی می تواند در پاسخ به شرایطی مانند استرس؛ ناراحتی یا ناتعادلی عاطفی باشد.

در واقع این نوع گرسنگی در پاسخ به نیاز های عاطفی و شرایط مختلف روحی روانی اتفاق می‌ افتد که ممکن است به صورت ناگهانی؛ اما مداوم رخ بدهد و باعث مشکلاتی از جمله موارد زیر شود:

افسردگی
بی خوابی
اضافه وزن
مشکلات گوارشی
درد مفصل
تغییر در چرخه قاعدگی

چگونه با احساس پشیمانی و ناراحتی بعد از غذا خوردن مقابله کنیم؟

در چنین حالتی شما باید از یک متخصص کمک بگیرید و شرایط خود را برایشان توضیح دهید؛ اما موارد زیر می تواند کمک کننده باشد:

غذا خوردن آگاهانه

حتماً خودتان بررسی کنید و ببینید که چرا احساسات منفی را بعد از غذا خوردن پیدا می کنید. از طرفی نسبت به تمام احساساتی که حین غذا خوردن دارید هم آگاهی کامل داشته باشید تا سریع تر مشکل را پیدا کنید.

بررسیِ گرسنگی عاطفی یا فیزیولوژیکی

اول باید فهمید که این گرسنگی به خاطر فیزیولوژی بدن شماست یا اینکه به خاطر احساسات و عواطف شما رخ داده است. در چنین حالتی اگر به خاطر اختلالتِ عاطفی گرسنه می شوید، ممکن است مشکلی در کار باشد که باید پیگیری کنید.

غذا خوردن برای دریافت انرژی

پیشنهاد می کنیم که فقط در چنین حالتی یعنی ایجاد انرژی در بدن غذا بخورید. اگر باز هم در چنین مواقعی احساس گناه داشتید، حتما به متخصص و روان درمان مراجعه کنید تا از اختلالات بعدی که جدی تر هستند؛ جلوگیری شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =