کمی نشاط در میان انبوه خبرهای بد / ماجرای ورزشگاه‌هایی که آخر هفته‌ها برای دانش‌آموزان رایگان هستند

چند ماهی می‌شود که آموزش و پرورش در راستای طرحی که به نام شهید خرازی نام‌گذاری شده، تعدادی از ورزشگاه‌های هر منطقه را برای استفاده رایگان در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان قرار داده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، از اول صبح پشت درهای بسته ورزشگاه جمع شده و منتظر بودند. شور و هیجانی که بین شوخی‌هایشان جریان داشت به ما که برای تهیه گزارش رفته بودیم هم حس زندگی می‌داد. از کودک تا نوجوان بینشان بود و تعدادی هم همراه پدرانشان آمده بودند؛ می‌گفتند هر جمعه قرار گذاشته‌اند تا دور هم و با همراهی پدرانشان فوتبال بازی کنند.

چند ماهی می‌شود که آموزش و پرورش در راستای طرحی که به نام شهید خرازی نام‌گذاری شده، تعدادی از ورزشگاه‌های هر منطقه را برای استفاده رایگان در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان قرار داده است؛ پنجشنبه‌ها به مادران و دختران و جمعه‌ها به پدران و پسران اختصاص دارد.

این خبر بهانه‌ای شد تا یکی از جمعه‌های پاییزی آبان ماه راهی ورزشگاه شهید چمران منطقه حکیمیه شده و از نزدیک با جزئیات و نحوه اجرای طرح آشنا شویم.

ورزشگاه بزرگ بود و امکانات متعددی داشت، آقای کاظمی مسئول امور مالی مجموعه که برای راهنمایی ما آمده بود، می‌گفت همه بخش‌های ورزشگاه به جز استخر به دلیل ملاحظات ایمنی در اختیار دانش‌آموزان است اما معمولا پسرها که همراه پدرانشان می‌آیند فوتبال را ترجیح می‌دهند. دخترها و مادرها هم در فضای سرپوشیده ورزش می‌کنند. او می‌گوید هفته‌های قبل استقبال بیشتر بود و مربی‌ها هم می‌آمدند اما با شروع مدارس استقبال کمتر شده است.

مجموعه دو زمین چمن طبیعی و مصنوعی دارد که زمین چمن مصنوعی به کوچک‌ترها اختصاص داده شده است. بچه‌ها توپ را که از دست آقای دهقان یکی از مسئولان مجموعه می‌گیرند، مشغول گروه‌بندی می‌شوند. بین بازی بچه‌ها فرصتی پیش می‌آید تا با خانواده‌ها گفت‌وگو کنم؛ تعدادشان زیاد نیست یکی از پدرها می‌گوید که خانواده‌ها همراهی نمی‌کنند فقط فرزندشان را می‌رسانند و می‌روند؛ او با خنده می‌گوید می‌خواهند از دست شیطنت‌هایشان راحت شوند.

ساعت‌ها طولانی‌تر شوند

 پدر دیگری که گاهی همراه بچه‌ها شده و پایی هم به توپ می‌رساند، در این بین هوای کوچک‌ترها را هم دارد می‌گوید که کاش ساعت‌های بیشتری به بچه‌ها اختصاص پیدا می‌کرد و مربی‌های متعددی هم می‌آمدند تا بچه‌ها از این فرصت خوبی که فراهم شده بیشتر استفاده کنند.

خنکای اوایل پاییز، صدای خنده بچه‌ها و فریادهایشان برای شادی بعد از گل ما را به هیجان آورده و بدمان نمی‌آید همراه بازیشان شویم و کمی کودکی کنیم. سراغ بچه‌ها می‌روم و یکی از آن‌ها که شیطنت از چشم‌هایش پیداست و با ما سر اینکه استقلال تیم بهتری است یا پرسپولیس، کل کل می‌کند، می‌گوید بهتر بود بچه‌ها با رده سنی‌های مختلف از هم جدا شوند، کوچک‌ترها نمی‌توانند با ما بازی کنند، زمین می‌خورند.

داشتن امکانات بیشتر، طولانی‌تر بودن زمان طرح و حضور مربی‌های خوبی در رشته‌های مختلف خواسته‌های بچه‌ها بود و دوست داشتند زمان بیشتری برای استفاده از طرح داشته باشند.

بچه‌های مساجد محله هم در طرح حضور دارند؛ نوجوان هستند و تا دوربین ما را می‌بینند از انواع روپایی گرفته تا حرکات نمایشی با توپ را برایمان اجرا می‌کنند و سر به سر هم می‌گذارند. علی اصغر که خوب هم روپایی می‌زند می‌گوید اگر چند سرپرست در محل حاضر باشند و ما را راهنمایی می‌کردند، بهتر بود.

ادارات و سازمان‌ها مجموعه‌هایشان را آخر هفته برای استفاده عموم اختصاص دهند

ستار عامری روحانی امین مدرسه است که نحوه آشنایی‌اش با طرح را اینطور تعریف می‌کند که دنبال اجاره زمین فوتبالی برای بچه‌های محل می‌گشته و درست زمانی که از هزینه بالای اجاره‌ها ناامید شده بود متوجه می‌شود که می‌تواند از زمین چمن ورزشگاه‌های آموزش و پرورش آخر هفته‌ها رایگان استفاده کند.

عامری در این خصوص گفت: اجاره زمین‌های ورزشی هزینه بالایی دارد و وضعیت اقتصادی خانواده‌ها اجازه نمی‌دهد که بتوانند فرزندانشان را در کلاس‌های ورزشی ثبت نام کنند. بودجه خاصی هم در اختیار ما که فعالیت فرهنگی می‌کنیم قرار نمی‌گیرد تا بتوانیم فعالیت ورزشی برای بچه‌ها تدارک ببینیم به همین جهت طرح‌هایی از این دست کمک خوبی به خانواده‌هاست.

او اضافه کرد: امکانات بسیاری تحت نظر سازمان‌ها و ادارات است که در بسیاری از مواقع سال خالی و بدون استفاده می‌مانند که اگر در زمان‌هایی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرند به بچه‌ها و دانش‌آموزان اختصاص پیدا کنند به نشاط جامعه کمک خواهند کرد.

نیاز به تجهیزات و امکانات نو و بیشتر

مرتضی لریانی مربی تیم ملی دانش‌آموزی هم آمده بود تا به بچه‌ها کمک کند. او معتقد است که اگر آموزش و پرورش امکانات نو و بهتری دراختیار بچه‌ها بگذارد، خانواده‌ها بیشتر استقبال می‌کنند. او می‌گوید:این طرح فرصت بسیار خوبی است و خوشحالم که بچه‌ها آخر هفته‌ها با خانواده در برنامه شرکت می‌کنند. البته اگر تجهیزات نو و بهتری در اختیار بچه‌ها قرار گیرد بهتر است. علاوه بر این اگر تعداد ورزشگاه‌های هر منطقه بیشتر شوند، بچه‌ها بهتر بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

سراغ شهامت عباسی؛ نائب رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی کشور و رئیس مجموعه ورزشی شهید چمران تهران رفتیم تا گپی زده باشیم و صحبت‌های بچه‌ها را به او منتقل کنیم. عباسی درباره نحوه اجرای طرح گفت: در طرح شهید خرازی ورزشگاه‌های تحت نظارت آموزش و پرورش آخر هفته‌ها در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرند. در این طرح پنجشنبه‌ها برای مادران و دختران و جمعه‌ها برای پسران و پدران برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم. این طرح در راستای عدالت‌محوری، مردمی‌سازی و توسعه ورزش همگانی مبتنی بر حضور خانواده شروع شده است.

او با اشاره به اینکه حدودا هزار مجموعه کوچک و بزرگ در سراسر کشور به این طرح اختصاص پیدا کرده است، عنوان کرد: این طرح کمک می‌کند تا پدر و مادر و فرزندان که در طول هفته درگیر کار و زندگی هستند، آخر هفته اوقات مفرحی با هم داشته باشند. امیدوارم بتوانیم میزبان خوبی برای این خانواده‌ها باشیم.

درخصوص همکاری وزارت ورزش و جوانان از او می‌پرسیم و می‌گوید: وزرات ورزش و جوانان سیاست خود را دارد اما ما سیاست آموزش و پرورش را دنبال می‌کنیم و همه امکاناتی که در اختیار بچه‌ها قرار می‌دهیم رایگان است. ما در طول هفته کانون‌های ورزشی داریم و آخر هفته‌ها هم از همان وسایل استفاده می‌کنیم.

خواسته بچه‌ها برای داشتن مربی را به او منتقل کردیم و توضیح داد: سعی می‌کنیم از معلمان تربیت بدنی و داوطلبان بسیج محله استفاده کنیم. درصورت اینکه درخواست مربی از سوی بچه‌ها داشته باشیم می‌توانیم مربیانی بیاوریم که به بچه‌ها آموزش بدهند. اگر استقبال بیشتر شود این موضوع امکان‌پذیر است. این طرح در بحث تربیتی و توسعه ورزش همگانی هم می‌تواند موثر باشد. ما دوست داریم بچه‌ها چندوجهی بزرگ شوند و در کنار ورزش تعامل با خانواده، رفاقت و رقابت با همسالان و موضوعات تربیتی را هم بیاموزند. مشارکت خانواده‌ها در کنار آموزش و پرورش به ما کمک می‌کند تا به اهدافمان برسیم.

استعدادیابی گام بعدی است

نائب رئیس فدراسیون ورزش دانش‌آموزی می‌گوید: استقبال به نسبت خوب است. کافی است در مجموعه را باز نکنیم، بچه‌ها جمع می‌شوند. در فازهای بعدی قصد برگزاری دوره‌های آموزشی و استعدادیابی هم داریم تا بچه‌های مستعد را از این طریق به کانون‌های ورزشی هدایت کنیم. محدودیت زمانی نداریم و می‌توانیم که فضا را در اختیار بچه‌ها قرار دهیم. اگر احساس کنیم که مربی برای رشته‌ای نیاز است اقدام می‌کنیم اما این‌ها منوط به استقبال خانواده‌هاست. دوست دارم خانواده‌ها استقبال کنند و چند ساعتی در کنار بچه‌ها باشند چراکه این امکانات برای مردم است.

به گزارش ایسکانیوز، طرح شهید خرازی فرصت خوبی برای خانواده‌هاست تا بتوانند از امکانات ورزشی ورزشگاه‌ها به طور رایگان استفاده کنند اما شاید نیاز است که برای توسعه طرح، وزارت ورزش و جوانان هم پای کار بیاد، شهرداری هم آستین همت بالا بزند و ارگان‌ها در کنار هم کمک کنند تا کمی نشاط به جامعه تزریق شود. فشار اقتصادی این روزها حجمی از استرس و اضطراب را به خانواده‌ها منتقل کرده که بچه‌ها هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و اگر بتوانند زمان بیشتری را در کنار خانواده فعالیتی ورزشی و تفریحی انجام دهند، جامعه بیشتر رشد می‌کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1157995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =