عوارض غیرمنتظره تداخل مصرف همزمان برخی ویتامین‌ها

هنگام مصرف همزمان ویتامین ها باید بدانیم که برخی از آنها اگر باهم تداخل داشته باشند سلامتی مارا تهدید خواهند کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یک بخش از پیچیدگی مربوط به مصرف مکمل ها این است که مصرف همزمان برخی از آن ها می تواند روی میزان جذب آن ها در بدن تأثیر بگذارد و دیگر اینکه ممکن است دچار تداخل دارویی شوید، امری که می تواند برای سلامت تان خطرناک باشد.

بیشتربخوانید:
ویتامین ها و مکمل هایی که هرگز نباید باهم مصرف شوند

 اگر از ویتامین ها و مکمل های مختلفی استفاده می کنید، احتمالاً مطمئن نیستید که آیا می توانید آن ها را باهم مصرف کنید یا خیر. و با اینکه برای بهره مندی از ویتامین ها و مواد معدنی همیشه بهتر است از مواد غذایی استفاده کنیم، اما گاهی مکمل ها می توانند خلأهایی که در رژیم غذایی ما وجود دارد را پر کنند. بنابراین حالا تعدادی ویتامین و مکمل دارید (که حتماً باید توسط پزشک تجویز شده باشند) و نمی دانید که بهترین روش برای مصرف آن ها چیست.

منیزیم و کلسیم / مولتی ویتامین

بسیاری از افراد شب ها برای گرفتن آرامش و آرامی کردن عضلات خود منیزیم مصرف می کنند. اما اگر منیزیم مصرف می کنید، توصیه می شود همزمان از مولتی ویتامین هم استفاده نکنید، چون ممکن است در جذب مواد معدنی کوچک تر موجود در مولتی ویتامین، مانند آهن و زینک تداخل ایجاد شود. به علاوه، باید از مصرف همزمان کلسیم، منیزیم یا زینک خودداری کنید چون این مواد برای جذب شدن با یکدیگر رقابت می کنند.

با اینکه مصرف کلسیم و منیزیم به جلوگیری از پوکی استخوان کمک می کند، اما برای بهره مندی حداکثری از فوایدشان، باید با ۲ ساعت فاصله آن ها را مصرف کنید.

ویتامین های D ، E و K

تحقیقات نشان داده اگر ویتامین K را همزمان با ویتامین های محلول در چربی ای مانند E و D مصرف کنید، میزان جذب ویتامین K ممکن است کاهش یابد. توصیه می شود این ویتامین ها را با دست کم ۲ ساعت فاصله مصرف کنید تا میزان جذب به حداکثر برسد.

با این حال، خوشبختانه مصرف همزمان این ویتامین ها هیچ عوارض مضری ندارد، بلکه صرفاً آن ها را بی تأثیر می کند چون وقتی باهم مصرف می شوند، توانایی بدن در جذب آن ها کاهش می یابد.

روغن ماهی و جینکو بیلوبا

با اینکه مکمل روغن ماهی امگا ۳ برای سلامت قلب بسیار مفید است و از جینکو بیلوبا هم می توان برای کمک به رفع مشکلات شناختی استفاده کرد، اما یکی از عوارض احتمالی هر دوی آن ها رقیق شدن خون است. بنابراین مصرف همزمان آن ها می تواند ریسک خونریزی غیر قابل کنترل یا ناتوانی در انعقاد خون را بالا ببرد.

مس و زینک

اگر به دلیل کمبود مس، از مکمل مس استفاده می کنید، از مصرف همزمان آن با زینک خودداری کنید. زینک می تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کند اما می تواند در جذب مس به بدن تداخل ایجاد کند. اگر مجبور به استفاده از هر دو مکمل هستید، با دست کم ۲ ساعت فاصله آن ها را مصرف کنید.

آهن و چای سبز

چای سبز با اینکه یک مکمل نیست اما نوشیدنی ای سرشار از آنتی اکسیدان و خوش طعم است که از فواید زیادی برای سلامتی برخوردار است. متأسفانه مصرف مکمل آهن همزمان با چای سبز، ایده ی خوبی نیست.

چای سبز اگر به مدت طولانی در میزان زیاد مصرف شود، می تواند باعث کمبود آهن شود. از سویی دیگر، آهن می تواند تأثیر چای سبز را کم کند.

برای حل این مشکل، روزهایی که مکمل آهن مصرف می کنید چای سبز ننوشید و مصرف هفتگی تان را هم کاهش دهید.

ویتامین های C و B12

برخی تحقیقات نشان داده ویتامین C ممکن است باعث تجزیه ی ویتامین B12 در داخل مجرای گوارشی شود و بنابراین جذب ویتامین B12 را کاهش دهد. در نتیجه، این دو ویتامین را باید با دست کم ۲ ساعت فاصله مصرف کرد.

ویتامین B12 نقشی اساسی در تولید گلبول های قرمز خون و عملکرد مناسب دستگاه عصبی بدن دارد. کمبود این ویتامین می تواند منجر به تضعیف سلامت عصبی بدن شود و بر روی تولید گلبول های قرمز خون و عملکرد بدن اثر بگذارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =