قیمت گندم در بازار جهانی ۵ درصد افزایش یافت

در معاملات امروز بازار غلات شیکاگو قیمت گندم بیش از ۵ درصد بالا رفت و دلیل آن هم تعلیق توافق صادرات غلات اوکراین از سوی روسیه بود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از رویترز، در معاملات امروز بازار غلات شیکاگو قیمت گندم بیش از ۵ درصد و قیمت ذرت هم بالای ۲ درصد افزایش یافت. دلیل این مسئله تعلیق توافق صادرات غلات بین روسیه و اوکراین بوده است.

قیمت گندم در بازار شیکاگو به ۸.۷۳ دلار در هر بوشل رسید که البته تا ۸.۹۳ دلار هم بالا رفته بود.

بیشتر بخوانید:

کاهش ۳ میلیون تنی واردات گندم در مقایسه با سال گذشته

ماه مارس بود که قیمت گندم با رسیدن به رقم ۱۳.۶۴ دلار در هر بوشل رکورد زد. قیمت ذرت هم در معاملات امروز به ۶.۹۶ دلار در هر بوشل رسید. هر بوشل سویا هم ۱۴.۱۲ دلار خریدوفروش شد.

یک معامله‌گر سنگاپوری می‌گوید: این یک اتفاق تورمی است، قیمت‌ها افزایش یافته، اما آینده این روند بستگی به آن دارد که چگونه شرایط پیش می‌رود.

روسیه به خاطر حمله پهپادی اوکراینی‌ها به یک ناوگان دریایی خود در شبه جزیره کریمه توافق صادرات غلات با اوکراین از دریای سیاه را به حالت تعلیق درآورده است.

اوکراین گفته که روسیه از قبل می‌خواسته از این توافق خارج شود و فقط این حمله را بهانه کرده و واشنگتن هم اعلام کرده که مسکو در حال استفاده از غذا به عنوان سلاح است.

دو معامله‌گر سنگاپوری معتقدند که خروج روسیه از این توافق انتقال صدها هزار تن گندم به آفریقا و خاورمیانه را در هاله‌ای از ابهام قرار داده و صادرات ذرت اوکراین به اروپا را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد. البته اوکراین،‌ ترکیه و سازمان ملل همچنان به روند صادرات غلات در سایه این توافق ادامه می‌دهند به گونه‌ای که امروز قرار است ۱۶ محموله غلات از اوکراین حرکت کند.

از ماه جولای به بعد و پس از امضای این توافق ۹.۵ میلیون تن ذرت، گندم، جو، سویا و برخی دیگر از محصولات کشارزی با عبور از دریای سیاه به بازار جهانی صادر شده است.

به طور کلی در ۸ ماه پس از آغاز درگیری نظامی روسیه با اوکراین بازار جهانی غلات همواره نسبت به روند اتفاقات مرتبط با این مسئله پرواکنش بوده، چراکه هر دوی این کشورها جزو بزرگ‌ترین صادرکنندگان گندم و غلات به بازار جهانی هستند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1158134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =