حال ناخوش تالاب‌های کشور/ دولت توجه ویژه داشته باشد

متخصص مدیریت تالاب‌های ایران گفت: متاسفانه تالاب‌های کشور به دلیل کاهش بارش‌ها و دوسال خشکسالی پیاپی وضعیت نامناسبی دارند که این موضوع می‌تواند در آینده مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

علی ارواحی متخصص مدیریت تالاب‌های کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، درباره آخرین وضعیت تالاب‌ها و میزان ذخایر آب در استان تهران اظهار کرد: تالاب‌های بندعلی خان و صالحیه از جمله مهم‌ترین تالاب‌های نزدیک استان تهران هستند که به دلیل کاهش بارش‌ها و خشکسالی پیاپی در طول دو سال گذشته وضعیت نامناسبی دارند.

بیشتر بخوانید:

شدت خشکسالی‌ها بیشتر خواهد شد

او با تاکید بر اینکه در مجموع وضعیت کل تالاب‌های کشور خوب نیست،‌ تصریح کرد: موضوع کم آبی حرف تازه‌ای برای کشور ما نیست. مهم‌ترین اتفاقی که با خشک شدن این تالاب‌ها خواهد افتاد، بحث ریزگردهاست که استان تهران را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این متخصص درباره اینکه پایتخت تا چند روز آب دارد، گفت: هشدارهایی درباره کم آبی تهران اخیرا داده شده است و گفته می‌شود که تهران تنها ۱۰۰ روز آب دارد، این هشدار باید برای تمامی کشور به ویژه کلانشهرها داده شود زیرا درباره سایر شهرها موضوع کم آبی، نیز جدی است.

ارواحی افزود: باتوجه به اینکه وارد سال آبی جدید شدیم انتظار می رود که بارش‌ها بتواند میزان ذخایر آبی کشور را تقویت کند، اما اگر الگو بارشی همچون سال‌های گذشته باشد قطعا در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و اگر فصول خشک تداوم پیدا کند می‌تواند شرایط را سخت‌تر کند.

او در پایان گفت: در واقع تالابی در کشور نداریم که حال خوشی داشته باشد، تالاب‌های کشور هر کدام به دلایلی با مشکلاتی جدی رو به رو هستند،‌ بنابراین باتوجه به اهمیت ویژه‌ای که دارند نیاز است تا دولت به وضعیت تالاب‌ها اهتمام ویژه‌ای داشته باشد.

به گزارش ایسکانیوز، طبق آمارها در سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ (اول مهر ۱۴۰۰تا ۳۱شهریور سال ۱۴۰۱) به‌جز یک دوره بارش مقطعی در بهار امسال، سالی خشک و کم باران بود و هرچند در سایه تغییرات اقلیمی و به‌خصوص ورود جریان موسمی هند (مونسان) سیلاب‌هایی برای مناطقی ایجاد شد اما درمجموع بارندگی‌های آن در مقایسه با میانگین بلندمدت نامساعد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =