کمپرس گرم و سرد و تاثیرات آن بر کمردرد

اغلب مردم معمولا برای غلبه بردرد موضعی ستون فقرات خود از پک های گرمابخش یا گاهی سرماده استفاده میکنند.اما چه زمان هایی نباید از این دو روش برای غلبه بردرد کمر استفاده کرد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کمردرد عارضه‌ای بسیار شایع است که هرکسی در هر سن و سالی می‌تواند دچارش شود. جالب است بدانید ۸۰ درصد مردم زمانی در زندگی خود کمردرد را تجربه می‌کنند. ضمنا طبق آمار، ۳۹ درصد افراد بزرگسال، هر سه ماه حداقل یک بار کمردرد می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

چگونه از ستون فقرات خود محافظت کنیم؟

کمردرد یک چالش جدی است؛ چون باعث می‌شود عملکرد نرمال خود را نداشته باشید و به سختی بتوانید به فعالیت‌های خود بپردازید. حرکات کششی و فعالیت بدنی با ورزش که دردتان را تشدید نکند می‌تواند برای کمردرد خوب باشد، اما برخی از افراد برای تسکین درد و کاهش گرفتگی کمر سراغ گرمادرمانی می‌روند. استفاده از گرما برای تسکین کمردرد تا چه حد مفید است و آیا علم هم این روش را تائید می‌کند؟


پک گرمایی یا کمپرس گرم

پک گرمایی دارای ژلی است که باید پیش از استفاده آن را گرم کنید. عده‌ای از افراد به جای استفاده از پک گرمایی، خودشان در خانه کمپرس گرم آماده می‌کنند، مثلا کیسه آب گرم. ایده‌ی این روش این است که گرما سبب افزایش جریان خون شده و گرفتگی و ناراحتی کمر را تسکین می‌دهد. اما آیا واقعا فایده‌ای دارد؟

کمپرس گرم، دمای پوست و بافت زیر آن را بالا می‌برند و در نتیجه عضلات دردناک کمر را شُل کرده و اسپاسم و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد. علاوه بر این گرما باعث باز شدن رگ‌ها در ناحیه مورد نظر شده و انتقال اکسیژن و مواد مغذی بهتر صورت می‌گیرد

تاثیر گرما بر کمردرد

با ارزیابی چند مطالعه در این مورد معلوم شد استفاده از گرما برای درد کمر موثر است. نتیجه این بوده که گرما می‌تواند درد پایین کمر را تا حدی کاهش دهد؛ اما همین بررسی‌ها نشان داد ورزش در کنار گرمادرمانی، فواید بزرگ‌تری برای کمردرد دارد.
گرمادرمانی یا استفاده از پک گرمایی علاوه بر کمردرد برای دیگر دردها نیز مفید است. مثلا مطالعه‌ای نشان می‌دهد پد گرمایی، گرمای ملایم و مداومی ایجاد می‌کند که درد عضلانی بعد از ورزش را تسکین می‌دهد. پژوهش دیگری هم دریافت پک گرمایی، درد و ناراحتی مفاصل را در افرادی که اوستئوآرتریت زانو دارند تسکین می‌دهد. در این مطالعه، پک گرمایی موثرتر از استامینوفن عمل کرده است.
داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی که برای درمان کمردرد مصرف می‌شوند ریسک خونریزی روده و دیگر عوارض را دارند. دوزهای بالای استامینوفن برای کبد سمی‌اند، در حالی که پک‌های گرمایی تهاجمی نیستند و خطری ندارند. البته همیشه بهتر است به یک باره بیشتر از ۲۰ دقیقه پک را روی پوستتان نگذارید تا پوستتان نسوزد. حین خواب نیز از پک گرمایی استفاده نکنید.


جایگزین‌های پک گرمایی

دلیل اینکه پک‌های گرمایی برای کمردرد موثرند گرمایی است که تولید می‌کنند. کمپرس گرم، دمای پوست و بافت زیر آن را بالا می‌برند و در نتیجه عضلات دردناک کمر را شُل کرده و اسپاسم و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد. علاوه بر این گرما باعث باز شدن رگ‌ها در ناحیه مورد نظر شده و انتقال اکسیژن و مواد مغذی بهتر صورت می‌گیرد. درست است که استفاده از پک گرمایی خیلی راحت است اما راه‌های دیگری هم برای گرم کردن کمر وجود دارد. یکی از این راه‌ها بطری آب گرم است. ایستادن زیر دوش آب گرم هم برای تسکین کمردرد مفید است.


چه زمان‌هایی نباید از گرما برای کمردرد استفاده کنید؟

شرایط خاصی وجود دارد که نباید از گرما برای تسکین درد استفاده شود. اگر ناحیه کبود و متورم است بهتر است از سرما استفاده کنید. ضمنا استفاده از گرما در موارد زیر نیز ممنوع است:
. وجود زخم باز در ناحیه
. دیابت
. درماتیت
. بیماری رگی و عروقی
. ترومبوز رگ‌های عمقی
. ام‌اس
اگر بیماری قلبی یا فشار خون دارید، حتما پیش از استفاده از گرما برای تسکین درد از پزشکتان سوال کنید.


در مورد سرمادرمانی برای کمردرد چطور؟

سرمادرمانی یا کمپرس سرد بیشتر برای دردهای ناشی از آسیب مانند یک تصادف یا یک ضربه‌ی مستقیم مفید است. سرما باعث می‌شود رگ‌ها منقبض شده و التهاب و تورم کاهش پیدا کند. ضمنا سرما ناحیه را بی‌حس می‌کند و از این طریق هم درد و ناراحتی را کاهش می‌دهد. سرمادرمانی روشی بی‌دردسر است؛ می‌توانید در یک کیسه فریزر یخ بریزید، از بسته سبزیجات منجمد استفاده کنید یا حتی حوله‌ای را خیس کنید. پس گرمادرمانی برای کمردردهای ناشی از گرفتگی و اسپاسم و سرمادرمانی برای کمردردهای التهابی ناشی از آسیب و ضربه مفید می‌باشد.

چه زمانی نباید از سرما برای تسکین کمردرد استفاده کنید؟

کسانی که اختلالات حسی دارند، در صورتی که عضله گرفته و منقبض است و کسانی که گردش خون ضعیفی دارند.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
علائمی که نشان می‌دهند کمردردتان جدی است و باید به پزشک مراجعه کنید شامل کرختی یا گزگز در پاها، ضعف دست‌ها یا پاها، بی‌اختیاری مثانه یا روده، تب و کاهش وزن می‌شوند.

منبع:سایت خبری سلامت

انتهای پیام/

کد خبر: 1158309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =