کدام مواد می‌توانند سنگ کلیه را از بین ببرند؟

در این مقاله با ماده های که حضورشان در بدن موجب از بین رفتن سنگ کلیه میشوند آشنا خواهید شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف کلسیم و پتاسیم می‌تواند از بروز علائم عودکننده سنگ‌های کلیوی جلوگیری کند.

بیشتر بخوانید:

نوشیدنی مفیدی که سنگ کلیه را نابود می‌کند

محققان پس از انجام بررسی‌های لازم به این نتیجه رسیدند که آن دسته از رژیم‌های غذایی حاوی کلسیم و پتاسیم پایین به همراه مصرف مایعات محدود و کافئین احتمال تشکیل سنگ‌های کلیوی را افزایش می‌دهد. زمانی که مصرف مایعات کم می‌شود و کافئین جایگزین آن می‌شود حجم ادرار کاهش پیدا می‌کند، غلظت آن زیاد می‌شود و خطر بروز سنگ‌های کلیوی افزایش پیدا می‌کند.

فیتات نوعی ترکیب آنتی‌اکسیدانی است که در غلات کامل، آجیل و دیگر مواد مغذی یافت می‌شود و باعث بالا رفتن جذب کلسیم و ترشح آن در ادرار می‌شود. محققان معتقدند که مصرف کلسیم و پتاسیم در پیشگیری و کاهش ابتلاء به سنگ‌های کلیوی اولویت بالاتری نسبت به مصرف مایعات دارد.

نتایج پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد رژیم‌های غذایی که روزانه یک‌هزار و ۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم و منیزیم را حاوی هستند از بروز اولیه سنگ‌های کلیوی جلوگیری می‌کنند. توصیه شده است افراد میوه‌ها و سبزیجات بیشتر حاوی کلسیم و پتاسیم بالاتر را به رژیم روزانه خود اضافه کنند. میوه‌هایی مانند موز، پرتقال، گریپ‌فروت، خربزه، زردآلو و طالبی و سبزیجاتی مانند سیب‌زمینی، قارچ، نخود، خیار و کدو سبز حاوی مقدار زیادی پتاسیم هستند.

منبع:سایت ایمنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1158334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =