راهپیمایی دانشجویان در محکومیت حادثه تروریستی شیراز/ ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۳ افزایش می‌یابد

«اعلام زمان برگزار جشنواره نشریات، راهپیمایی دانشجویان در محکومیت حادثه تروریستی شاه‌چراغ و افزایش ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی تا سال ۱۴۰۳» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های صنفی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «راهپیمایی دانشجویان در محکومیت حادثه تروریستی حرم مطهر شاه‌چراغ» و «انتخاب و اعلام دانشگاه میزبان برگزاری جنشواره نشریات دانشجویی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بود. از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «توسعه و افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۳ و درخواست جمعی از دفاتر بسیج دانشجویی از رئیس جمهوری برای پایان فضای غبارآلود دانشگاه‌ها» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ دوم آبان‌ماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشجویی؛

درخواست دانشجویان از رئیس جمهور برای جلوگیری از بقای فضای آلوده در دانشگاه‌ها

دفاتر بسیج دانشجویی هشت دانشگاه تهران بزرگ در نامه‌ای از رئیس جمهور درخواست کردند تا با تدابیر مقتضی از بقای فضای آلوده در دانشگاه‌ها جلوگیری کند.

در این نامه تصریح شده است: «دردمندانه باید گفت امروز دانشگاه توسط «اقلیتی خودخواه» از عرصه نقد و گفتگو به «صحنهٔ جولان آشوب‌گران هتّاک» تبدیل شده است؛ البته از گذشته بوده‌اند هتاکان و حرمت‌شکنانی که دانشگاه را محفلِ هوچی‌گری خویش تلقی و اقدام به ضرب و شتم مخالفان فکری و نیز تعرض به حریم اموال عمومی دانشگاه می‌کردند. اما اکنون که دانشگاه مجدداً و پس از دوره رکودِ کرونا حیات دانشجویی به خویش دیده، مایه تعجب است جولانِ عناصری که امروز فضای کشور و فضای دانشگاه را فضای آمیخته به خفقان می‌خوانند و در عین حال از هیچ اهانت و تعرض و بی‌حرمتی‌ای بازنمی‌مانند و هم‌چنان از عالم و آدم طلب‌کارند.»

در بخش پایانی این نامه آمده است: «سال‌های سال است بسیج دانشجویی پرچم‌دار و هشداردهنده شعار عدالت و پیگیرِ اصیل تحقق این آرمان بزرگ سیاسی و الهی در ایران اسلامی بوده است. اما صحنهٔ اکنون، صحنهٔ تعجب‌برانگیزِ متفاوتی است؛ دشمنانِ قسم‌خوردهٔ این خاک مصمم‌اند در افکار عمومی ملت شریف ایران حرمت و حیثیت امنیت ملی، استقلال و آزادی اصیل الهی و ایرانی را هتک کنند. چنین آرایشی نیاز به «اتاق جنگ» و «فرمانده میدان» در دولت دارد. از جناب‌عالی انتظار می‌رود از سویی برای مقابله با دسیسه‌های دشمنان خارجی و نیز از سویی دیگر برای ممانعت از استمرار آشوب دانشگاهی، «برنامه اقدام متقابل» به ملت و نخبگان ایران ارائه کنید و با تدابیر مقتضی از بقای چنین فضای آلوده و خطیری جلوگیری کنید.»

راهپیمایی دانشجویان دانشگاه‌های تهران در پی جنایت تروریستی شیراز

دسته‌های عزاداری به همراه هیات‌های دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور در پی شهادت جمعی از هموطنان در حادثه تروریستی حرم حضرت شاهچراغ(ع) در اقدامی هماهنگ شنبه ۷ آبان ماه بعد از اقامه نماز ظهر و عصر تجمع کردند. 

گفتنی است، دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) با سردادن شعارهایی مانند «فریاد یا محمدا شیراز شده کرب و بلا»، «ترور کردن همیشه، اینجا دمشق نمیشه» یا حمل پلارکاردهایی با درج جملات «کومله داعشی کافی آدمکشی»، « عزا عزاست امروز روز عزاست امروز» و «حضرت شمس الشموس صاحب عزاست امروز» در تجمعات حاضر شدند. 

همچنین جمعی از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه شهید بهشتی امروز در محکومیت جنایت داعش در حرم شاهچراغ (ع) تجمع کردند. البته دانشگاهیان در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دانشگاه تهران همگام با دیگر دانشگاهیان کشور جنایت تروریستی داعش در صحن مطهر حضرت شاهچراغ (ع) را محکوم کردند.

هیئت‌های دانشجویی جنایت تروریستی شیراز و آشوب‌های اخیر دانشگاه‌ها را محکوم کردند

هیئت‌های دانشجویی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت جنایت تروریستی شیراز و آشوب‌های اخیر در سطح دانشگاه‌ها تاکید کردند: تا زمانی که نفس داریم پای انقلاب و رهبری کشورمان خواهیم ماند و اجازه نخواهیم داد این بیشه شیران، به دست نااهلان و مفسدین بیفتد.

در این بیانیه تصریح شده است: «حادثه دردناک و جنایت وحشیانه تروریست‌ها و دشمنان قسم خورده اسلام و ایران، تعرض به حریم حرم نورانی حضرت احمد بن موسی الکاظم علیه السلام که منجر به شهادت مظلومانه و مجروح کردن تنی چند از زائران و مجاوران آستان مقدس شد، مصداق عینی سبوعیت و حرمت شکنی اماکن مقدس است. دوباره دست نحس تکفیر، داغی تازه بر قلب ما گذاشته است و این بار قسمت سنگ فرش‌های مضجع مقدس احمد بن موسی علیه السلام بود که با صورتی سرخ از خون زائرین بیگناه ضجه بزند که بأی ذنب قتلت.»

در این بیانیه عنوان شده است: «ما دانشجویان هیئتی که با گرایش‌های مختلف سیاسی و فکری در سایه بیرق سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) گرد هم آمده ایم دیگر تحمل هتک حرمت قرآن کریم، توهین به مقدسات و معصومین (ع)، آتش زدن مساجد، تعرض به نوامیس مسلمانان، مجروح نکردن و به شهادت رساندن حافظان امنیت و برهم زدن آرامش دانشگاه‌ها و ایجاد نگرانی برای خانواده‌ها را نداریم و اگر دستگاه‌های مسئول و متولی، اقدامی عقلانی، موثر و مفید برای کنترل این آشوب‌ها نکنند؛ براساس فرمان آتش به اختیار رهبرعزیزتر از جانمان، طبق موازین شرعی و قانونی مستقیما وارد عمل می‌شویم.»

ادبیات قبیح استفاده شده در تجمعات دور از شان دانشگاه و دانشجو است

بسیج دانشجویی دانشکدگان ابوریحان دانشگاه تهران با صدور بیانیه‌ای برخی از رفتارها و ادبیات قبیح استفاده شده در تجمعات را دور از شان دانشگاه و دانشجو دانست.

در این بیانیه مطرح شده است: «جریاناتی که با دروغ پراکنی و تفرقه افکنی مطالبات مردم و دانشجویان را همواره به حاشیه بردند و این اعتراضات را راهی برای اخلال در فضای امنیتی و تجزیه طلبی خود بر شمردند. حال با جنایت صورت گرفته بر همگان مبرهن است که دامن زدن بیشتر به آشوب‌های خیابانی و اعتراضات نا به هنجار در به بار نشستن اهداف اشرار و این طالبان تجزیه طلب معنا پیدا می‌کند و امنیت ملی را بیش از پیش نشانه می‌گیرد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده‌است: «بسیج دانشجویی به شدت شعارهای تند و هنجارشکن سرداده شده را محکوم می‌کند و برخی از رفتارها و ادبیات قبیح استفاده شده توسط برخی از دانشجویان را به دور از شان و جایگاه دانشگاه و محیط دانشجویی می‌پندارد. جنبش دانشجویی و در پیشاپیش آن بسیج دانشجویی ضمن محکومیت متولیان اصلی این حادثه تروریستی ناگوار، خواستار پیگیری سریع و به جد و مجازات شدید بانیان وضع موجود است.»

حوزه صنفی_دانشجویی؛

برگزاری ۴ طرح ملی و جشنواره دانشجویی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر

فردین تقی‌زاده مدیرکل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر سازمان امور دانشجویان از برگزاری ۴ طرح ملی و جشنواره دانشجویی ویژه دانشجویان شاهد و ایثارگر خبر داد.

وی بیان کرد که امسال، در اداره کل امور دانشجویان شاهد و ایثارگر بعد از یک دوره دو ساله شیوع کرونا، ۴ طرح ملی با عناوین «دوره ملی ضیافت ایثار»، «سومین المپیاد فرهنگی ورزشی دانشجویان شاهد و ایثارگر»، «جایزه سردار شهید سلیمانی» و «جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی» طراحی شد که از این ۴ طرح ملی طرح ضیافت ایثار و سومین المپیاد در تابستان ۱۴۰۱ برگزار شد.

میزبان یازدهمین جشنواره نشریات کشوری تعیین شد

محمد تقی امینی معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی دانشگاه پیام نور  از برگزاری جشنواره نشریات کشوری در دانشگاه پیام نور استان ایلام خبر داد. 

وی مطرح کرد که این جشنواره اواخر بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد و ایجاد فضایی جهت رقابت و محک خوردن آثار فعالان نشریات دانشجویی و شکل گیری گفتگو و تعامل میان آن‌ها و ارتقای کمی و کیفی نشریات و رسانه‌های دانشجویی و تلاش برای توسعه روحیه مطالبه گری دانشجویان با نقد آزادنه و منصفانه در نشریات دانشجویی را جزو اهداف جشنواره نشریات عنوان کرد.

افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۳

علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی از افزایش خوابگاه‌های دانشجویی به ویژه خوابگاه‌های متاهلی تا سال ۱۴۰۳ خبر داد.

وی می‌گوید: «در حال حاضر بیش از ۳۴ هزار زوج دانشجوی متاهل در دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور داریم؛ اما ظرفیت خوابگاه‌های متاهلی ما در حدود ۸۰۷ نفر است. بنابراین برای تامین نیازها و ارائه تسهیلات به دانشجویان باید تلاش بسیاری صورت گیرد.»

ورود خیرین به دانشگاه‌ها نیاز به فرهنگ‌سازی بیشتر دارد

هاشم داداش‌پور معاون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری حضور خیرین در دانشگاه‌ها را یکی از نیازهای اصلی وزارت علوم دانست و تصریح کرد که در حال حاضر ورود خیرین به دانشگاه‌ها بسیار حیاتی است.

وی معتقد است که خیرین در مدرسه‌سازی بسیار خوب عمل کرده‌اند، اما متأسفانه هنوز ورود خیرین به دانشگاه‌ها فرهنگ‌سازی نشده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =