استامینوفن؛ سمی که در دوران جنینی اثر خود را بر روی کودکان می‌گذارد

تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف استامینوفن در دوران بارداری منجر به ایجاد مشکلات خواب و نقص توجه در کودکان می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان کالج پزشکی پن ایالتی پنسیلوانیا در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند که مصرف استامینوفن در دوران بارداری با مشکلات خواب و رفتاری مرتبط با اختلال نقص توجه و بیش‌فعالی (ADHD) کودکان در سنین پیش‌دبستانی مرتبط است.

بیشتر بخوانید:

خواص انگور در بارداری برای سلامت مادر و جنین

استامینوفن با نام‌های تجاری Tylenol ،Panadol ،Ofirmev و Mapap یک داروی محبوب است که برای درمان طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها از جمله تب، عفونت، ناراحتی عضلانی، سردرد، میگرن، سرماخوردگی و آلرژی استفاده می‌شود. متخصصان پزشکی همیشه بر این باور بوده‌اند که استفاده از این دارو در دوران بارداری بی‌خطر است؛ با این حال تحقیقات متخصصان بهداشت عمومی کالج پزشکی پن‌ایالتی این تصور را تقویت می‌کند که استامینوفن ممکن است بر رشد کودک تأثیر بگذارد و با مشکلات نقص توجه کودک در دوران پس از تولد مرتبط باشد.

مطالعه انجام‌گرفته نخستین موردی به‌شمار می‌رود که به ارتباطی اثبات‌شده بین مصرف استامینوفن در دوران بارداری و مشکلات خواب کودک دست‌یافته است. بنابر یافته‌های به‌دست‌آمده، هرچند امکان کاهش درد، تب و سایر بیماری‌ها در افراد باردار با مصرف استامینوفن کاهش می‌یابد این اقدام برای رشد جنین مضر است و بر آینده وی تأثیر می‌گذارد.

بررسی اثر استامینوفن بر جنین زنان باردار

محققان کالج پن داده‌های مطالعه‌ای خود را از ۲۴۰۰ زنی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند که در حال گذراندن نخستین تجربه مادر شدن خود از سه ماهه سوم بارداری تا سه سال پس از زایمان بودند. از این مادرها در مورد سطح استرس و دفعات مصرف دارو در دوران بارداری سوال شد که ۴۱.۷ درصد از آن‌ها استفاده از استامینوفن را در دوران بارداری گزارش کردند. پس از آن مادرانی که یک، شش، ۱۲، ۱۸، ۲۴، ۳۰ و ۳۶ ماه از تولد فرزند آن‌ها می‌گذشت مورد مطالعه قرار گرفتند.

در مصاحبه ۳۶ ماهه‌ها از مادران خواسته شد کودک خود را برای توصیف این‌که هر چند وقت یک‌بار طیف وسیعی از پیامدهای عصبی، رشدی و رفتاری را نشان می‌دهد با استفاده از یک مقیاس سه طیفی شامل «اغلب درست است»، «تا حدودی یا گاهی درست است» و «درست نیست» ارزیابی کنند. در این بررسی موقعیت‌هایی ازجمله «نمی‌تواند آرام بنشیند یا بی‌قرار است»، «از نگاه کردن به چشمان دیگران اجتناب می‌کند» و «نمی‌خواهد تنها بخوابد» مورد بررسی قرار گرفت.

محققان پس از جمع‌آوری پرسش‌نامه‌ها امتیازات به‌دست‌آمده برای هر رفتار را جمع زدند تا مشخص شود آیا کودکان در حوزه‌های «واکنش هیجانی»، «مضطرب یا افسرده»، «گوشه‌گیر»، «مشکلات خواب» و «رفتار پرخاشگرانه» امتیاز بالایی کسب می‌کنند یا خیر. محققان با استفاده از پاسخ‌های ۹۹ موردی چک‌لیست رفتار کودک، بررسی کردند که آیا فرزندانِ مادرانی که در دوران بارداری از استامینوفن استفاده می‌کردند بیشتر در معرض نقص توجه، خواب یا سایر مسائل عصبی-رفتاری هستند یا خیر؟

از آنجا که احتمال بیشتری داشت زنانی که در دوران بارداری از استامینوفن استفاده می‌کردند قبل از باردار شدن دچار اضطراب یا افسردگی شده باشند و سطوح بالایی از استرس را در دوران بارداری گزارش کنند؛ تیم تحقیق در تحلیل‌های آماری خود «استرس» و «افسردگی» در دوران بارداری و تشخیص‌های قبلی افسردگی یا اضطراب را نیز کنترل کرد. پس از تعدیل متغیرهای مداخله‌گر مشخص شد که احتمال بروز «مشکلات خواب» و «نقص توجه» در فرزندان زنانی که در دوران بارداری از استامینوفن استفاده کرده بودند به‌میزان قابل‌توجهی بیشتر بود.

یافته‌های بررسی اثر استامینوفن بر جنین

نتایج مطالعه محققان کالج پن که در مجله PLOS ONE منتشر شده است، یافته‌های مطالعات قبلی را تأیید کرد و نشان داد استفاده از استامینوفن قبل از تولد می‌تواند منجر به مشکلات توجه شود، حال آن‌که ممکن است خواب کودک را نیز تحت‌تأثیر قرار دهد.

از میان مادرانی که در دوران بارداری از استامینوفن استفاده کرده بودند ۲۲.۷ درصد فرزند خود را دارای مشکلات خواب و ۳۲.۹ درصد وی را دارای مشکلات توجه توصیف کردند. از شرکت‌کنندگانی که در دوران بارداری استفاده از استامینوفن را گزارش نکرده بودند ۱۸.۹ درصد اعلام کردند که فرزندشان مشکلات خواب دارد و ۲۸ درصد گزارش کردند فرزندشان از مشکلات توجه رنج می‌برد.

تیم تحقیق خاطرنشان کرد تحقیقات بیشتری برای درک این روابط مورد نیاز است چراکه پاسخ‌های نظرسنجی فاقد اطلاعاتی در مورد سه ماهه استفاده، دفعات استفاده و مقدار دوز استفاده شده بود حال آن‌که همه این عوامل می‌تواند بر نتیجه تأثیر بگذارد. بنابراین تحقیقات آتی باید بیشتر به سه ماهه بارداری، فرکانس و دوز مصرف استامینوفن و نحوه تأثیر آن بر پیامدها بپردازد. این تیم همچنین تصریح کرد که استفاده از یک متخصص رشد کودک برای ارزیابی رفتارهای کودکان برای دستیابی و حصول اطمینان از نتایج دقیق‌تر بسیار اهمیت دارد.

محققان اعلام کردند که هنوز مشخص نیست استفاده از استامینوفن پیش از تولد چه فرآیندهایی را در رشد جنین طی دوران بارداری مختل می‌کند، اما احتمالاتی وجود دارد مبنی بر این‌که مصرف استامینوفن به جفت آسیب می‌رساند و در نتیجه منجر به ایجاد اختلال در رشد جنین می‌شود. همچنین گفته می‌شود مصرف این دارو می‌تواند با وارد آوردن آسیب به سلول‌های کبدی در جنین همراه باشد که به‌نوبه خود سلامت روده را مختل می‌کند و بر رشد عصبی تأثیر می‌گذارد.

بدیهی است که نتایج به‌دست‌آمده از تحقیق حاضر باید با احتیاط تفسیر شود زیرا هرچند مصرف استامینوفن به‌طورکلی در دوران بارداری بی‌خطر به‌نظر می‌رسد داده‌های حاصل از مطالعات متعدد نشان می‌دهد استفاده از آن تأثیراتی بر رشد کودک خواهد گذاشت، لذا جمع‌آوری هرچه بیشتر اطلاعات در این زمینه به متخصصان کمک می‌کند دریابند که چه توصیه‌هایی می‌توانند برای مادران در راستای مراقبت از خود و کودک در دوران بارداری و پس از آن داشته باشند.

منبع:سایت خبری ایمنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1158493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =