افزایش ظرفیت پزشکی با چاشنی کف‌ خوابی/ تناسب بین امکانات رفاهی و پذیرش دانشجو محقق می‌شود؟

برخی از فعالان صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی معتقدند اجرای طرح «افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی» مشکلات کمبود خوابگاه‌های دانشجویی را افزایش داده و منجر به کف‌خوابی برخی از دانشجویان خوابگاهی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، طرح «افزایش ظرفیت پزشکی در رشته‌های پزشکی» در دی ماه ۱۴۰۰ توسط آیت الله سیدابراهیم رئیسی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرایی شدن، ابلاغ شد. بر اساس این طرح؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است به‌ گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تحت نظارت آن وزارتخانه برای رشته‌های پزشکی در مقطع عمومی از سال ۱۴۰۱ به مدت حداقل چهار سال، در هر سال ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یابد. این افزایش ظرفیت برای اولین بار در کنکور ۱۴۰۱ اعمال شد.

 بسیاری از کارشناسان اجرای طرح «افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی» را اولین گام در راستای حل مشکل کمبود پزشک در کشور می‌دانند؛ برخی دیگر بر این باورند که در حال حاضر زیرساخت‌های دانشگاه‌های کشور برای این افزایش پذیرش کفایت نمی‌کند و ابتدا باید زیرساخت‌ها را برای افزایش ۲۰ درصدی پذیرش دانشجو در سال را فراهم کرد.

از طرفی دیگر افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در حالی اتفاق افتاده که بسیاری از دانشجویان پیش از تصویب آن نیز با مشکل کمبود خوابگاه مواجه بودند. ایسکانیوز در گزارش زیر وضعیت طرح افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی را در اولین سال اجرا بررسی کرده است:

کاهش کیفیت تسهیلات رفاهی دانشگاه‌ها با افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی

برخی از فعالان صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی بر این باورند که افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی در اولین سال اجرا، بدون گسترش زیرساخت‌های رفاهی رخ داده و منجر به افزایش کمبود خوابگاه‌های دانشجویی شده است.

مهدی تیزرو یکی از فعالان صنفی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر این باور است که ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی منجر به کاهش ارائه تسهیلات رفاهی به دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: تصور کنید خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی با ساخت و ساز افزایش نیافته؛ اما تعداد دانشجویان افزایش داشته است. بنابراین با یک محاسبه ریاضی ساده می‌توان نتیجه گرفت که مشکل کمبود خوابگاه گسترش یافته است.

«خوابگاه‌های استیجاری» راهکاری است که دبیر صنفی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بهشتی برای حل مشکل کمبود خوابگاه عنوان می‌کند. وی بر این باور است که با افزایش تعداد دانشجویان، علاوه بر مشکلات خوابگاهی، ایاب و ذهاب در دانشگاه و ارائه وام‌های صندوق رفاه وزارت  بهداشت به دانشجویان را با مشکل مواجه کرده است.

تاسیس رشته‌های جدید در دانشگاه‌های نوپا بدون توجه به ظرفیت خوابگاه‌ها

پارسا مجاهد نیز یکی از دانشجویانی است که نسبت به گسترش بی‌رویه افزایش ظرفیت پذیرش برخی رشته‌ها یا تاسیس رشته‌های جدید در برخی از دانشگاه‌ها گلایه دارد. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: «متاسفانه شاهد گسترش بی‌رویه و نامناسب رشته‌ها از سوی برخی دانشگاه‌ها به ویژه دانشگاه‌های کوچک در شهرستان‌ها و دانشگاه‌های نوپا هستیم؛ این دانشگاه‌ها رشته‌های جدید اضافه می‌کنند یا ظرفیت پذیرش را افزایش می‌دهند.

وی بر این باور است که مسئولان این طرح را بدون در نظر گرفتن ظرفیت خوابگاه‌ها، مسائل رفاهی دانشجویان و زیرساخت و گسترش آنها، اجرایی کرده‌اند.

به گفته دبیر کمیته رفاه و توسعه شورای صنفی مرکزی دانشجویان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در رشته رادیولوژی و در مقطع کارشناسی افزایش پذیرش داشته است؛ اما مسئولان این دانشگاه به فکر تامین خوابگاه دانشجویی نیستند.

افزایش کف خوابی دانشجویان رشته‌های پزشکی با اجرای طرح افزایش ظرفیت

مهدی سقاوی مانند دو فعال صنفی فوق، از عدم تناسب بین افزایش تعداد دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی با تسهیلات رفاهی و زیرساخت‌های لازم در این دانشگاه‌ها گلایه دارد. وی در این باره به ایسکانیوز می‌گوید: افزایش ظرفیت پذیرش صورت گرفته ولی ظرفیت خوابگاهی یا سایر امکانات رفاهی افزایش پیدا نکرده است.

دبیر صنفی دانشگاه علوم پزشکی لرستان از راهکارهای ناکارآمد روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای حل کمبود خوابگاه هم ناراضی بوده و بر این باور است که تنها راهکار مسئولان این است که ظرفیت اتاق‌های ۴ نفره را به ۶ نفر افزایش دهند یا اینکه برخی از دانشجویان را مجبور کنند که در کف زمین بخوابند.

به گفته وی، کف خوابی دانشجویان با افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی، گسترش بیشتری داشته است و شاید در آینده نزدیک این موضوع، دیگر جوابگو نباشد.

افزایش ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۳

«خوابگاه‌های دانشجویی به ویژه خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه‌های علوم پزشکی تا سال ۱۴۰۳ گسترش می‌یابد.» این خبر، وعده‌ای است که رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایسکانیوز مطرح کرد.

علی اکبر محمدی درباره راهکارهای صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جبران کمبود خوابگاه‌های دانشجویی می‌گوید: این صندوق با افزایش مقدار وام ودیعه مسکن و ارائه آن به تعداد بیشتری از دانشجویان درخواست کننده، سعی دارد تا حدود زیادی این کمبود را جبران کند. 

البته رئیس صندوق رفاه وزارت بهداشت قول داده است که میزان تسهیلات این صندوق افزایش یابد و تناسبی بین «افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی» و امکانات رفاهی برقرار شود. 

به گزارش ایسکانیوز، طرح افزایش ظرفیت پذیرش رشته‌های پزشکی امسال برای اولین بار در سال جاری اعمال شده؛ البته هنوز از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ زمان زیادی نگذشته و امکان دارد که در هفته‌های آینده میزان مشکلات صنفی در اثر این افزایش ظرفیت، بیشتر نمایان شود. بنابراین باید منتظر ماند تا مشخص شود وعده‌های مسئولان در راستای تامین زیرساخت‌های رفاهی و آموزشی محقق می‌شود یا اینکه شاهد افزایش کمبود خوابگاه در دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهیم بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =