ابطال مصوبه وزارت بهداشت توسط دیوان عدالت اداری/ ارائه نکردن صورتجلسات کمیسیون‌های قانونی امور پزشکی غیرقانونی است

تخلف دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در زمینه ارائه نکردن صورتجلسات کمیسیون‌های قانونی امور پزشکی سبب ابطال نامه وزارت بهداشت از سوی دیوان عدالت اداری شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال ۹۸ در نامه‌ای مقرر کرده بود که تصویر صورتجلسات کمیسیون‌های قانونی تشخیص امور پزشکی به ذینفعان ارائه نشود و فقط به اعلام نتایج مصوبات کمیسیون‌ها اکتفا شود.

این نامه مورد شکایت قرار گرفت و به دیوان عدالت اداری ارجاع شد. در این شکایت آمده است که ارائه نشدن نتیجه تصمیمات کمیسیون از سوی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه سبب متضرر شدن شاکی شده است.  در این راستا، شاکی خواهان ابطال نامه مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت شده است.

انتشار تصویر صورتجلسات کمیسیون‌های قانونی تشخیص امور پزشکی ضروری است

پیش‌تر هم نامه شماره ۶۹۴۴؍۴۰۰ مدیر کل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت در خردادماه سال ۹۸ ابطال شده بود. در رای هیئت عمومی دیوان برای ابطال این نامه آمده است که بر اساس تبصره ماده ۵ قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال ۸۸، اطلاعاتی که متضمن حق و تکلیف برای مردم است، باید علاوه بر موارد قانونی موجود از طریق انتشار و اعلان عمومی و رسانه‌های همگانی به آگاهی مردم برسد.

همچنین به موجب ماده ۸ همین قانون آمده است: «مؤسسه عمومی یا خصوصی باید به درخواست دسترسی به اطلاعات در سریعترین زمـان ممکن پاسخ دهد و در هر صورت مدت زمان پاسخ نمی‌تواند حداکثر بیش از ده روز از زمان دریافت درخواست باشد.»

به همین دلیل، اقدام وزارت بهداشت که فقط نتایج مصوبات کمیسیون قانونی تشخیص امور پزشکی را به ذینفعان ارائه کرده و تصویر صورتجلسات این کمیسیون‌ها ارائه نکرده است، مغایر با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات بوده و خارج از حدود اختیار آن است.

هیئت عمومی دیوان عدالت اداری مهرماه ۱۴۰۱ تشکیل شد و پس از بررسی شکایت، حکم داد که نامه وزارت بهداشت مبنی بر ارائه ندادن تصویر صورتجلسات کمیسیون قانونی تشخیص امور پزشکی مغایر با قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات مصوب سال ۸۸ بوده و خارج از حدود اختیار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1158680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ربابه IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۵
      0 0
      درمورد بازنشستگی مادران بیش ازسه فرزند و۴۶ سال وسابقه ۲۶سال دارم رسیدگی نمیکنند