میندی؛ انسان عجین شده با فناوری

محققان مدل عجیبی از انسان ۸۰۰ سال آینده را طراحی کرده‌اند که نشان می‌دهد اتکای انسان به گوشی و لپ‌تاپ در آینده چه بلایی به سرمان می‌آورد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ برای خیلی از ما یک لحظه دور ماندن از گوشی و لپ‌تاپ یک عمر طول می‌کشد. اتکای بیش از حد به این ابزار به غیر از تاثیر روی ذهن و روان، روی ظاهر بدن‌مان هم تاثیر می‌گذارد. در همین راستا، محققان مدل عجیبی به نام «میندی» طراحی کرده‌اند که ظاهر انسان سال ۳۰۰۰ را به تصویر می‌کشاند. میندی با پشتی خمیده، گردنی پهن، دست‌هایی با انگشت‌های نیمه بسته و چشم‌هایی با پلک دوم دارد.

محققان می‌گویند: انسان آینده‌ای که ما پیش‌بینی می‌کنیم، پشتی خمیده، گردنی پهن، پنجه‌هایی با انگشت‌هایی نیمه‌بسته بر اثر تایپ زیاد، آرنج ۹۰ درجه، جمجمه‌ای ضخیم‌تر، مغزی کوچک‌تر و پلک دوم دارد.

هدف محققان از این طراحی تجسم تاثیر فناوری بر بدن ماست. آنها می‌گویند: برای ترسیم این طرح سه‌بعدی، انسانی را متصور شدیم که بدنش به دلیل استفاده مداوم از تلفن همراه، لپ‌تاپ و سایر ابزارها تغییر شکل فیزیکی داده است. در این مسیر، نتایج تحقیقات علمی و نظرات کارشناسان را در مورد این موضوع در نظر گرفتیم.

طبق این مدل، سال‌ها نگاه کردن به تلفن‌های هوشمند یا صفحه‌نمایش کامپیوتر، منجر به خمیدگی پشت می‌شود. در همین حال، به دلیل گرفتن مداوم گوشی در دست، دست‌ها به شکل پنجه درمی‌آیند. به غیر از این، نگه داشتن گوشی و تایپ به صورت مکرر باعث ایجاد «پنجه تایپی» شده که به سندرم تونل کوبیتال شناخته می‌شود. علاوه بر این، انسان‌ها به دلیل موقعیت معمول بازو هنگام نگه داشتن گوشی، به مرور زمان دچار «آرنج تلفن هوشمندی» می‌شوند که در آن آرنج‌ها زاویه ۹۰ درجه پیدا می‌کنند.

محققان می‌گویند: خم نگه داشتن طولانی آرنج باعث کشیده شدن عصب پشت آرنج می‌شود و ساعت نگاه کردن به تلفن نه تنها باعث خمیدگی پشت بلکه باعث ضخیم‌تر شدن گردن می‌شود.

دکتر دانیل ریو از بیمارستان ستون فقرات اُرک در آمریکا توضیح می‌دهد: زمانی که با کامپیوتر کار می‌کنید یا از پایین به تلفن خود نگاه می‌کنید، عضلات پشت گردن باید منقبض شوند تا سر شما را بالا نگه دارند. هر چه بیشتر به پایین نگاه کنید، ماهیچه‌ها برای بالا نگه داشتن سرتان بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند.

دیگر ویژگی‌های عجیبی که می‌توانیم انتظار داشته باشیم عبارتند از جمجمه ضخیم‌تر و مغز کوچک‌تر و همچنین پلک دوم برای جلوگیری از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور. به گفته محققان، چشم انسان ممکن است پلک داخلی‌ بزرگ‌تری ایجاد کند تا از قرار گرفتن در معرض نور بیش از حد جلوگیری کند، یا عدسی چشم ممکن است به گونه‌ای تکامل بیابد که نور آبی ورودی –ساطع شده توسط گوشی‌های همراه- را مسدود کند.

میندی؛ انسان عجین شده با فناوری

محققان در سال ۲۰۱۹ نیز کارمندان آینده را ترسیم کردند؛ انسان‌هایی به نام «اما» که به دلیل کار زیاد روی میز، پشتی کاملا خمیده دارد و چشمانش به دلیل قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نمایشگر کامپیوتر قرمز و خشک است و پوستش زیر تابش نور مصنوعی در دراز مدت زرد رنگ شده است. هدف از محققان از این کار نشان دادن اهمیت شرایط خوب در محل کار بود.

کد خبر: 1158700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =