چرا مقامات آلمانی به چین رفتند؟

صدراعظم آلمان در پاسخ به انتقادات درباره سفر به چین گفت که مخالفت شی جینپینگ با استفاده از سلاح‌های هسته ای در اوکراین دلیل کافی برای بازدید از چین بود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، به نقل از رویترز، اولاف شولز، صدراعظم آلمان که به دلیل سفر به چین به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است، روز شنبه به انتقادات واکنش داد و گفت که بیانیه مشترک او و شیء جین پینگ، رئیس جمهور چین در مخالفت با استفاده از سلاح هسته‌ای در اوکراین دلیل کافی برای این سفر بوده است.

اظهارات شولز یک روز پس از بازدید وی از دومین اقتصاد بزرگ جهان صورت می‌گیرد. این سفر همچنین اولین دیدار یک رهبر گروه هفت از چین پس از همه گیری کووید -۱۹ بود.

شولز در یک مراسم حزب سوسیال دموکرات خود در برلین گفت: «از آنجا که دولت چین، رئیس جمهور و من توانستیم اعلام کنیم که در این جنگ نباید از سلاح هسته‌ای استفاده شود، این به تنهایی کل سفر را ارزشمند کرد.»

شیء، که دو هفته پیش سومین دوره رهبری خود را به دست آورده، تاکید کرده است که به مانند همتای آلمانی اش با استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای در جنگ اوکراین مخالف است، اما از انتقاد از روسیه یا درخواست از مسکو برای خروج از جنگ اوکراین خودداری کرد.

شولز در پاسخ به انتقادات درباره سفر به چین گفت که تنوع بخشی به اقتصاد دلیل سفرش به پکن بوده است. شولز گفت: «ما یک برنامه روشن داریم و آن را دنبال می‌کنیم و این به معنای تنوع بخشیدن به روابط اقتصادی با همه کشورهایی است که با آنها تجارت می‌کنیم، به ویژه کشوری که بسیار بزرگ است و سهم زیادی از اقتصاد جهانی دارد و برای برلین نیز اهمیت زیادی دارد.»

صدراعظم آلمان گفت: «ما به تبادلات اقتصادی با چین ادامه خواهیم داد… اما این نیز واضح است، ما خودمان را به گونه‌ای قرار خواهیم داد که بتوانیم با مشکلات در هر زمانی که وجود دارد مقابله کنیم - چه ۱۰ سال آینده یا ۳۰ سال آینده.»

رهبر آلمان پیش از سفر به چین خاطرنشان کرده بود که پکن شریک مهم برلین بوده و خواهد بود، اما روابط دو کشور باید متحول شود، زیرا پکن تغییر کرده است. شولز با بیان اینکه عمل گرایی ضروری است، یادآور شد که سه سال از آخرین دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم قبلی آلمان از چین می‌گذرد و در این مدت، چالش‌ها و خطرات به طور قابل توجهی در اروپا، آسیای شرقی و به ویژه در روابط آلمان و چین افزایش یافته است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1158827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =