لیسبون؛ مهد گردهمایی عشایر دیجیتال

لیسبون یکی از پنج قطب مهم فناوری دنیاست که در آن تمرکز روی گردهمایی و کارهای مشارکتی برای بروز خلاقیت و نوآوری و در نهایت بنیان استارتاپ است. لیسبون با طبیعت زیبا و تاریخ غنی و همینطور رفاه نسبی یکی از بهشت‌های فناورهای دنیا به شمار می‌رود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ در دو بخش گذشته به معرفی سیلیکون‌ولی آمریکا و همچنین برلین به عنوان یکی از قطب‌های فناوری جهان پرداختیم. در این بخش قطب فناوری لیسبون در پرتغال را معرفی می‌کنیم. 

پرتغال و به ویژه لیسبون در چند سال گذشته به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری در کانون توجه بوده است و جوایز بین‌المللی متعددی را در زمینه گردشگری کسب کرده و افراد بیشتری را برای بازدید به سمت خود جذب کرده است. آب و هوای آفتابی، نزدیکی به مناطق گرم ساحل و طبیعت، میراث تاریخی گسترده، هزینه کم زندگی برخی از عواملی است که لیسبون را به مقصد سفر برای بسیاری از مردم سرتاسر دنیا تبدیل کرده است. طبق گفته Numbeo، قیمت اجاره آپارتمان در لیسبون 48/39 درصد کمتر از لندن است.

با این حال، تنها طبیعت و قیمت مناسب لیسبون نیست که افراد را به این شهر می‌کشاند. در چند سال گذشته این شهر مورد توجه گروه‌های مختلف کارآفرینان فناوری و حرفه‌ای قرار گرفته است. صنعت فناوری لیسبون صنعتی پرجنب‌وجوش است و این شهر یکی از سریع‌ترین اکوسیستم‌های فناوری در حال رشد اروپا به شمار می‌رود و لقب دره سیلیکون اروپا را به خود گرفته است.

لیسبون شهری است مقاوم که همیشه از سختی‌ها و فجایع سربلند بیرون می‌آید. همانطور که این شهر با استفاده از آخرین پیشرفت‌ها در سبک و مصالح پس از زلزله ویرانگر 1755 بازسازی شد، پس از رکود اقتصادی سال 2007 نیز توانست اقتصاد پیشرفته‌ای را برای خودش ایجاد کند. در سال‌های اخیر، پرتغال سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در اقتصاد خود انجام داده و این دوران به یک رنسانس اقتصادی منجر شده است. در حالی که صنعت فناوری لیسبون هنوز در مراحل اولیه است، منطقه رشدی است که به سرعت در حال توسعه است. ارزش استارتاپ‌های مستقر در پایتخت پرتغال تا سال 2022 به 2/1 میلیارد یورو رسیده است که نسبت به نیم دهه قبل رشد سه برابری را نشان می‌دهد. لیسبون شهری با چشم‌انداز بین‌المللی، شهر شماره یک برای عشایر دیجیتال است، در حالی که پرتغال در کل پنجمین کشور برتر برای مهاجران در جهان است.

گاهی لیسبون را «پایتخت معنوی صنعت فناوری» نیز می‌خوانند.

افتخارات

چند ماه پیش، لیسبون برای اولین بار در فهرست داغ‌ترین مقاصد استارتاپ وب‌سایت خبری «وایرد» گنجانده شد. این امر تائید می‌کند که تعداد شرکت‌های فناوری و خلاق مستقر در این شهر به سرعت در حال رشد است. این شهر همچنین عنوان‌های زیر را کسب کرده است:

-          رتبه دوازدهم در لیست نوآورترین کشورهای اتحادیه اروپا، طبق جدول امتیازات نوآوری اروپا 2020

-          در میان پنج انجمن برتر استارتاپی با بهترین عملکرد در اروپا

-          رتبه ششم در فهرست 10 شهر برتر استارت آپی جهان

سطح علمی

در پرتغال درصد بالایی از افراد از رشته‌های STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات) فارغ‌التحصیل می‌شوند و برای رشته‌های مهندسی در این کشور معمولا مشاغل متنوع و پردرآمدی وجود دارد. طبق آمار یورواستات، این کشور سومین جایگاه را از نظر میزان فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی در اتحادیه اروپا دارد و سالانه حدود 90 هزار دانشجو فارغ‌التحصیل می‌شوند. دانشگاه‌هایی مانند موسسه عالی فناوری و دانشگاه علوم و فناوری نووا در لیسبون، هر سال صدها مهندس و فناور را آموزش می‌دهند.

سطح بسیار بالای زبان انگلیسی نیز یکی از امتیازهای این کشور به شمار می‌آید. زبان انگلیسی به طور گسترده در این کشور صحبت می‌شود و پرتغال در رتبه هفتم جهان از نظر مهارت غیر بومی زبان انگلیسی قرار دارد.

فضای متنوع گردهمایی

فضای بسیار متنوع، ایجاد فرصت‌های مناسب برای کارهای مشارکتی و نوآورانه باعث شده که لیسبون به مقصدی برای عشایر دیجیتال و همچنین ایجاد پروژه‌های ریموت یا از راه دور تبدیل شود. لیسبون محیط و فضای جالبی دارد؛ مهندسان، کارآفرینان، مشاغل آزاد و کارگران بومی گرفته تا عشایر دیجیتال با پیشینه و حرفه‌های مختلف گرد هم می‌آیند. این امر کمک کرده که لیسبون به یک مرکز نوآوری فناوری تبدیل شود و شرکت‌هایی با اندازه‌های محتلف و استارتاپ‌های نوآورانه در آن شکل بگیرند.

به غیر از این، خیلی از غول‌های فناوری سیلیکون ولی در آمریکا در این شهر دفتر دارند که از میان آنها می‌توان به گوگل، سیسکو، اوبر، فولکس واگن و مرسدس بنز اشاره کرد.

در حالی که شرکت‌ها تعهد بلندمدت می‌دهند، دیگران عشایر دیجیتالی هستند که برای چند هفته یا چند ماه در لیسبون مستقر هستند. اما همه آنها به دنبال فضاهای جالبی هستند که در آن کار کنند و برای تامین این رشد، تعدادی فضاهای همکاری جدید در شهر ظاهر می شوند.

میزبانی رویدادهای فناوری

لیسبون به غیر از موارد بالا، میزبان صدها رویداد فناوری و ملاقات نیز هست. یکی از این رویدادها اجلاس سالانه وب است که بنیانگذاران استارتاپ‌ها و تیم‌های رهبری شرکت‌های بزرگ، کارآفرینان، سرمایه‌گذاران و روزنامه‌نگاران را گرد هم می‌آورد. رویدادهای بزرگ و کوچک دیگری نیز هر سال توسط شرکت‌ها و برندهای فناوری، سازمان‌های نوآوری پیشرو و حتی رسانه‌ها برگزار می‌شود. به طور کلی، زندگی در لیسبون، شرکت در رویدادهای مهم شبکه و ملاقات با افراد دیگر با علائق مشترک را بسیار آسان می‌کند.

تلاش دولت

دولت پرتغال و شهر لیسبون پس از بحران مالی ۲۰۰۸ و درک تاثیر محوری شکل‌گیری استارتاپ‌ها در احیای اقتصاد، واقعا تلاش زیادی برای ارائه پشتیبانی و منابع مختلف برای توسعه چشم‌انداز سازمانی این کشور انجام داده است. ابتکاراتی مانند «استارتاپ لیسبوآ»، یک شتاب‌دهنده غیرانتفاعی که با مشارکت شهرداری با دو بانک دیگر شکل گرفته و شرکت‌ها را در مراحل اولیه حمایت می‌کند و همچنین «اینوست لیسبوآ»، همکاری شورای شهر لیسبون و اتاق بازرگانی پرتغال با هدف جذب سرمایه‌گذاری تاسیس شده، نقش عمده‌ای در این امر ایفا کرده‌اند.

جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی

طی پنج سال گذشته، 40 استارتاپ مستقر در پرتغال بیش از 166 میلیون دلار سرمایه جذب کرده‌اند. شکاف بین منابع مالی خارجی و داخلی نیز سال به سال کمتر می‌شود؛ به طوری که سرمایه‌گذاری داخلی پرتغال بیش از 36 درصد از کل سرمایه‌گذاری در 25 استارتاپ بزرگ پرتغال در سال 2020 را تشکیل می‌دهد. با گنجاندن این بودجه، استارتاپ‌های برتر پرتغالی بیش از 311 میلیون یورو بین سال‌های 2015 تا 2020 جمع‌آوری کرده‌اند.

قطب‌های لیسبون

NOW

لیسبون؛ مهد گردهمایی‌های عشایر دیجیتال

NOW بزرگ‌ترین فضای کاری مشترک در لیسبون است که با مساحت ۴ هزار متر مربعی، فضاهای نشیمن را در کنار محل کار مشترک و فضاهای استودیویی را در اختیار کسانی قرار می‌دهد که قصد همکاری با یکدیگر ر دارند. این پروژه تمرکزی کاملا اجتماعی دارد و قصد از راه‌اندازی آن تقویت یادگیری مشترک بین اعضایش است.

Second Home

لیسبون؛ مهد گردهمایی‌های عشایر دیجیتال

سکند هوم لیسبون در بالای یک فودکورت و بازار پر جنب‌وجوش در نزدیکی رودخانه تاسیس شده و در واقع یک فضای کاملا حرفه‌ای با طراحی داخلی توسط معماران اسپانیایی بسیار مشهور برای برگزاری رویدادهای فرهنگی است. این فضای 2 هزار و 300 مترمربعی شامل یک کتابفروشی و کافه و رستوران است و با تعداد زیادی از گیاهان تزئین شده است.

سکند هوم در واقع آینده فضای کاری را به تصویر می‌کشد و سعی دارد با ارائه رستوران‌های داخلی، برنامه‌های فرهنگی، فضاهای مخصوص یوگا و مدیتیشن فضایی برای بروز خلاقیت برای کارآفرینان و مشاغل گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران خطرپذیر تا فیلمسازان، طراحان مد و آژانس‌های تبلیغاتی ایجاد کند. نور طبیعی به داخل این سالن بزرگ تابیده می‌شود و از بیش از هزار گیاه و درخت برای مشخص کردن فضاهای داخل و ایجاد حریم خصوصی استفاده شده است. این ساختمان بسیار سازگار با محیط زیست است، همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند تهویه طبیعی است.

Surf Office

لیسبون؛ مهد گردهمایی‌های عشایر دیجیتال

اگر کسی به دنبال فضایی برای زندگی، کار و بازی برای کوتاه مدت است، «سرف آفیس» بهترین گزینه است. سرف آفیس اتاق‌هایی را با قیمت از ۶۰ یورو در هر شب اجاره می‌دهد و جالب اینجاست که همه این اتاق‌ها دارای یک فضای کاری مشترک با وای‌فای فوق‌العاده سریع، اتاق‌های استراحت و یک سالن استراحت است. شرکت‌های دو تا 20 نفره می‌توانند برای اینکه کمی از فضای رسمی کاری خود دور شوند و چند روزی استراحت کنند، این اتاق‌ها را شبانه اجاره کنند.

Lisbon WorkHub

لیسبون؛ مهد گردهمایی‌های عشایر دیجیتال

لیسبون ورک‌هاب در شرق لیسبون در یکی از چشمگیرترین ساختمان‌های این منطقه قرار دارد. این ساختمان با دو پنجره دایره‌ای شکل به ارتفاع ۵ متر مشرف به یک پارک کوچک است. فضاهای این ساختمان از یک میز گرفته تا دفاتر خصوصی با قیمتی از ۱۲۰ تا ۵۰۰ یورو در دسترس است.

Todos

لیسبون؛ مهد گردهمایی‌های عشایر دیجیتال

این قطب فناوری با مساحت هزار و ۶۰۰ مترمربع روی پروژه‌های چندرسانه‌ای، فیلم و عکاسی تمرکز دارد. از این رو، فضاهای استودیویی به مساحت ۴۰ مترمربع را به متقاضیان اجاره می‌دهد. همچنین دارای یک استودیوی عکاسی ۱۷ در ۹ متر است که مجموعه‌ای از کارهای ویرایش و پست پروداکشن، اتاق‌های مشترک و فضاهای جلسه است.

پردرآمدترین مشاغل پرتغال

براساس وب‌سایت رسمی پرتغال، ۱۰ شغل پردرآمد این کشور عبارتند از:

لیسبون؛ مهد گردهمایی‌های عشایر دیجیتال

همانطور که در شکل بالا می‌بینید، پردرآمدترین شغل در پرتغال مربوط به مدیر کل بخش سلامت با  ۱۲۰ هزار تا ۱۵۰ هزار یورو درآمد است. بعد از آن، مدیر ارشد فناوری اطلاعات با حقوق 110 هزار تا 140 هزار یورو و مدیر مالی با حقوق ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار یوروهستند.

در رده پنجم، مدیر تجارت الکترونیک و رده ششم این نمودار مهندسی نرم‌افزار و بعد از آن، متخصص امنیت سایبر، متخصص یادگیری ماشینی، متخصص کلان‌داده و بازاریاب دیجیتال قرار می‌گیرند. حقوق این افراد از ۳۵ تا ۵۰ هزار یورو است. 

کد خبر: 1159077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =