ایروانی: ایران استفاده از سلاح‌های شیمیایی را در هر جایی محکوم می‌کند

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل گفت: ایران قویا استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر کس، هر کجا و تحت هر شرایطی را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حقوق بین‌الملل می‌داند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک عنوان کرد: برگزاری نشست‌های مربوط به سلاح‌های شیمیایی سوریه در شورای امنیت با فواصل کوتاه و بدون تحول در این پرونده، شائبه سیاسی بودن و تکرار اتهامات علیه سوریه را تقویت می‌کند.
سفیر و نماینده دائم کشورمان که در نشست شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان «وضعیت در خاورمیانه با موضوع سلاح‌های شیمیایی در سوریه» سخنرانی می‌کرد، اقدام سوریه در ارائه گزارش ماهانه به مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره جزییات مربوط به نابودسازی این سلاح‌ها و تاسیسات تولید آن را شایسته تقدیر دانست.
دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران قویا استفاده از سلاح‌های شیمیایی توسط هر کس، هر کجا و تحت هر شرایطی را محکوم کرده و آن را نقض آشکار حقوق بین‌الملل قلمداد می‌کند.

وی افزود: ما بر این اعتقاد هستیم که هر تحقیقی در مورد استفاده از سلاح‌های شیمیایی باید بیطرفانه، حرفه‌ای، معتبر و هدفمند بوده و به طور کامل منطبق با تأکیدات و رویه‌های کنوانسیون منع سلاح‌های شیمیایی باشد.

امیرسعید ایروانی ضمن تأکید بر اجرای کامل، موثر و بدون تبعیض کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی افزود: سیاسی کردن الزامات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی و بهره‌برداری از سازمان منع سلاح‌های شیمیایی برای اهداف سیاسی اعتبار این سازمان و کنوانسیون را در معرض خطر قرار می‌دهد.
سفیر و نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: سوریه به طور داوطلبانه در سال ۲۰۱۳ به کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی پیوسته و زرادخانه و تاسیسات مورد استفاده برای تولید این سلاح‌ها را از بین برده است. در این شرایط که ما گفت‌وگو و رایزنی بین طرف‌ها را تشویق می‌کنیم به جد معتقدیم همکاری بین جمهوری عربی سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باید به رسمیت شناخته شود.
این دیپلمات ارشد در پایان اضافه کرد: با توجه به اینکه جمهوری عربی سوریه الزامات کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی را رعایت کرده و به طور سازنده با سازمان منع سلاح‌های شیمیایی همکاری دارد، مدیریت این پرونده در یک فضای سیاسی و با رویکرد استاندارد دوگانه تنها بحث‌ها را از روی ماهیت فنی آن منحرف می‌کند، در حالی که ما معتقدیم این موضوعات باید در مسیر فنی و در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

منبع: فارس

پایان پیام/

کد خبر: 1159137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =