تغذیه دانشجویان علوم پزشکی باید از چه استانداردهایی برخوردار باشد؟

میزان کالری روزانه ارائه شده به دانشجویان بر اساس آیین نامه «تغذیه دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور» باید حداقل ۱۱۱۱ و حداکثر ۳۲۱۱ کیلو کالری باشد. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، تامین منابع مالی برای ارائه خدمات دانشجویی از مهمترین موضوعاتی است که مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در سال‌ای اخیر به آن توجه ویژه داشته‌اند. یکی از محورهای اصلی خدمات رسانی به دانشجویان در این دانشگاه‌ها و تسهیلات رفاهی، موضوع تغذیه دانشجویی است.

بنابراین آیین نامه «تغذیه دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور» تصویب و در ۸ ماده، ۵ تبصره و ۵۵ بند برای اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است. 

«یکسان‌سازی رویه‌ها و جلوگیری از اقدامات و تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای، همچنین ساماندهی دستورالعمل‌ها و ضوابط و قوانین حاکم بر غذاخوری‌های دانشجویی»  از اهداف اصلی تدوین این آیین نامه پرداختن به موضوع مذکور است.

استانداردهای تغذیه در غذاخوری‌های دانشجویی دانشگاه

بر اساس آیین نامه «تغذیه دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور» میزان کالری روزانه ارائه شده به دانشجویان حداقل ۱۱۱۱ و حداکثر نباید بیشتر از ۳۲۱۱ کیلو کالری باشد. 

در این ارتباط، تبصره ۲ ماده ۵ این  آیین‌نامه اشاره دارد که توزیع درشت مغذی‌ها باید به این صورت باشد که ۵۵ تا ۶۰  درصد کالری از کربوهیدرات ها (ترجیحا کربوهیدرات های کمپلکس)، ۱۰ تا ۱۵ درصد کالری از پروتئین و ۲۵ تا ۳۰ درصد کالری از چربی‌ها (ترجیحا چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع ) در هر وعده غذایی لحاظ شود. 

ذکر این نکته اهمیت دارد که ادارات تغذیه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی باید توجه کنند، در برنامه غذایی روزانه غذاخوری‌های دانشجویی(سلف)، ترجیحا بیش از ۲۲ واحد نان و غلات، یک واحد گوشت و حبوبات و یک واحد روغن و چربی استفاده نشود.

معاونان فرهنگی - دانشجویی، مسئولان اداره تغذیه دانشجویان و انجمن‌های صنفی باید بدانند تامین حداقل۳ واحد لبنیات، ۳ واحد میوه و ۳ واحد سبزیجات در برنامه هفتگی تغذیه دانشجویان الزامی است.

در پایان می‌توان گفت که رعایت کلیه ضوابط شورای عالی امنیت غذا و تغذیه کشور، مقررات و مصوبات مربوط به تغذیه دانشجویان و استانداردها و شاخص‌های مرتبط با امور تغذیه دانشجویی که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده، ضروری است. همچنین نظارت بر اجرای این آیین نامه و دستور العمل‌های مرتبط به اجرای آن به عهده معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =