برداشتن تخمدان ها زودتر از دوران یائسگی چه عوارضی دارد؟

یک مطالعه جدید نشان می دهد زنانی که هر دو تخمدان شان را قبل از یائسگی برداشته اند ممکن است سال ها بعد در معرض خطر ابتلا به بیماری پارکینسون قرار داشته باشند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز،  به نقل از هلث دی نیوز، با بررسی داده‌های بیش از ۵۰۰۰ زن، محققان دریافتند کسانی که هر دو تخمدانشان را قبل از ۴۳ سالگی برداشته‌اند، در مقایسه با زنان هم سن و سال خود که این جراحی را انجام نداده‌اند، پنج برابر بیشتر با احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون روبرو هستند.

بیشتر بخوانید:

کیست‌های تخمدان را می‌توان با درمان‌های خانگی از بین برد؟

محققان می گویند: «نتایج ثابت نمی کند که جراحی باعث پارکینسون می شود. اما این نتایج با برخی از مطالعات گذشته مطابقت دارند و از این نظریه حمایت می کنند که از دست دادن زودرس استروژن ممکن است به بروز پارکینسون در برخی از زنان منجر شود.»

بر اساس گزارش بنیاد پارکینسون، بیماری پارکینسون نزدیک به ۱ میلیون نفر در ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می دهد.

پارکینسون یک بیماری مغزی است که به مرور زمان سلول های تولید کننده دوپامین، ماده ای شیمیایی که به تنظیم حرکت و واکنش های احساسی کمک می کند، را نابود یا غیرفعال کند.

مشهودترین علائم پارکینسون مربوط به حرکت و شامل لرزش، سفت شدن اندام ها و مشکلات هماهنگی است اما تأثیرات آن گسترده است و شامل افسردگی، تحریک پذیری، و مشکل در حافظه و مهارت های فکری است.

بیماری پارکینسون در مردان تقریباً دو برابر بیشتر از زنان است. به گفته دکتر «والتر روکا»، محقق ارشد این مطالعه جدید از کلینیک مایو مینه سوتا، «این مسئله نشان می دهد که استروژن می تواند اثر محافظتی بر سلول های تولید کننده دوپامین داشته باشد.»

روکا می گوید: «تخمدان ها منبع اصلی استروژن در بدن زن هستند. اگر زنی هر دو تخمدان را قبل از یائسگی برداشته باشد، افت ناگهانی استروژن خواهد داشت. این ممکن است به معنای از بین رفتن اثرات محافظتی این هورمون در مغز باشد.»

محققان از سوابق سلامت حدود ۵۵۰۰ زن در مینه سوتا استفاده کردند که نیمی از آنها بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۰۷ تحت عمل جراحی اوفورکتومی دوطرفه (برداشتن هر دو تخمدان) قرار گرفته بودند.

این زنان برای درمان یک بیماری غیر سرطانی تخمدان، مانند کیست یا سایر رشدها، یا برای کاهش خطر سرطان تخمدان، تحت این روش قرار گرفته بودند. زنانی که تحت هیسترکتومی (برداشتن رحم) قرار می‌گیرند، گاهی اوقات تخمدان‌ها را نیز با هدف پیشگیری از سرطان تخمدان - یک بیماری اغلب کشنده - خارج می‌کنند.

به طور کلی، تیم روکا دریافتند ۱٪ از تمام زنان در این مطالعه در نهایت به بیماری پارکینسون مبتلا شدند، و ۱.۵٪ دیگر مبتلا به پارکینسونیسم تشخیص داده شدند. پارکینسونیسم حالتی است که افراد برخی از علائم پارکینسون را دارند، اما علل زمینه ای شان متفاوت است.

در بین ۲۷۵۰ زن که هر دو تخمدانشان را برداشته بودند، موارد بیشتری وجود داشت: ۳۲ مورد پارکینسون، در مقابل ۲۱ مورد در گروه مقایسه، و ۵۰ مورد پارکینسونیسم در مقابل ۳۲ مورد.

هنگامی که محققان عمیق‌تر بررسی کردند، دریافتند که این خطرات به سن بستگی دارد: زنانی که تخمدان‌های خود را قبل از ۴۳ سالگی برداشته‌اند، پنج برابر بیشتر از سایر زنان هم‌سن‌شان در معرض ابتلا به بیماری پارکینسون هستند. در واقع برداشتن دوطرفه تخمدان در سنین بالاتر با افزایش خطر مرتبط نبود.

دکتر مایکل اوکون مشاور ملی پزشکی بنیاد غیرانتفاعی پارکینسون است. او گفت که این مطالعه "به شواهد جمعی و رو به رشدی" اضافه می کند که زنان یائسه ای که تحت اوفورکتومی دوطرفه قرار می گیرند ممکن است با افزایش خطر پارکینسون روبرو شوند.

این برای زنان جوان چه معنایی دارد؟ در برخی موارد، ممکن است به آنها توصیه شود که هر دو تخمدان را خارج کنند زیرا حامل جهش‌های ژنی هستند که به طور قابل‌توجهی خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد.

اما روکا اشاره کرد که برای اکثر زنان، احتمال ابتلا به سرطان تخمدان کم است. و با توجه به خطرات بالقوه درازمدت، وی گفت: "برداشتن تخمدان ها برای پیشگیری از بیماری توجیه پذیر نیست."

اوکون از زنانی که ممکن است اوفورکتومی دوطرفه را در نظر بگیرند، خواست تا با پزشک خود تمام جوانب مثبت و منفی را برطرف کنند.

او گفت: "ما توصیه می کنیم که یک بحث کامل در مورد خطرات و فواید داشته باشید، و به مردم هشدار می دهیم که هر مورد باید با در نظر گرفتن همه عواملی که ممکن است بر نتایج بالینی متعدد تأثیر بگذارد رسیدگی شود."

منبع:سایت خبری سلامت نیوز

انتهای پیام/

کد خبر: 1159620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =