مهار آلودگی‌های نفتی دریایی با اختراع پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس خدمات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان گفت: ماده جاذب نفت به شکل شناور بر سطح آب پخش شده و توانایی جمع آوری نفت را دارد. این ماده ارزان قیمت و با استفاده از ظرفیت پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی و مواد اولیه داخلی تولید می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال‌های اخیر یکی از چالش‌های محیط زیستی در سواحل کشور نشت گازوئیل و نفت در دریا است. همین امر معضلات محیط زیستی متعدد را برای زیست بوم دریا به دنبال دارد. اکوسیستم دریایی زنجیره به هم پیوسته‌ای است که در آن رفتار یک گونه بر گونه‌های دیگر تاثیر دارد و تداوم حیات زیستی در خلیج فارس برگرفته از جریان اقیانوسی که وارد این حوضه آبی می‌شود و فاصله طبقات زیستی گونه‌ها به کمترین حد خود می‌رسد. بنابراین حساسیت موضوع در بحث مدیریت صید و بهره‌برداری حائز اهمیت است. حال در این شرایط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی طراحی ماده جدید برای جذب نفت از آب پرداخته است.

علی مختار بافت، رئیس خدمات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: ماده جاذب نفت به شکل شناور بر سطح آب پخش شده و توانایی جمع آوری نفت را دارد. این ماده ارزان قیمت و با استفاده از ظرفیت پژوهشگران ایرانی و  مواد اولیه داخلی تولید می‌شود و می‌توان به این امر اذعان کرد که برای جمع آوری هر یک بشکه نفت حدود ۶۰ دلار باید هزینه کرد.

رئیس خدمات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان افزود: از دیگر قابلیت‌های این مواد امکان بازیافت و قابلیت شست و شو است و تا ۵۰ بار می‌توان از آن استفاده کرد و این ماده همچون اسفنج مواد را در خود جذب می‌کند. همچنین این ماده می‌تواند در مهار آلودگی‌های محیط زیستی دریا و  مهار نفت، گازوئیل و دیگر نارسایی‌های محیط زیستی در راستای مهار آلودگی‌های آب بکار گرفته شود.

مختار باف ادامه داد: این ماده جاذب برای تولید صنعتی می‌تواند در صنعت مورد استفاده قرار بگیرد. از دیگر قابلیت‌های این ماده می‌توان به این قابلیت اشاره کرد که ماده را می‌توان در آب رهاسازی کرد و بعد از خروج آب نفت آن جدا سازی می‌شود. البته این ماده در شرایط متعدد همچون محیط زیست، پتروشیمی و ... استفاده شده و تولید دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ماهشهر است.

به گفته وی هنوز این طرح تحقیقاتی در مرحله اثبات مقالات و تولید آزمایشگاهی است و در صورت تمایل سرمایه گذار می‌تواند برای تجاری سازی این محصول اقدام کند. شایان ذکر است که این ماده مشابه خارجی نداشته و مزیت قابل ملاحظه در این ماده شناور بودن آن بر روی آب است، چون برخی از دستاوردها با جذب مواد در آب فرو می‌روند، اما این ماده قابلیت شناور بر روی آب را دارد.

انتهای پیام/  

کد خبر: 1159711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =