بودجه کافی، مقدمه تحقق طرح پژوهشگر پسادکتری/ درآمد ۲ تا ۳ میلیون تومانی برای فارغ‌التحصیلان کم است

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان معتقد است که طرح پژوهشگر پسادکتری در صورتی می‌تواند به موفقیت برسد که پشتوانه مالی مناسبی داشته باشد. درآمد ماهانه ۲ تا ۳ میلیون تومانی برای فارغ‌التحصیلان دوره دکتری بسیار کم است.

غلامرضا انصاری فر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره طرح پژوهشگر پسادکتری که اخیرا از سوی وزارت علوم ارائه شده است، اظهار کرد: دوره پژوهشگر پسادکتری در چند سطح یک، دو و سه تعریف می‌شود. طرح پژوهشگر پسادکتری در صورتی می‌تواند به موفقیت برسد که پشتوانه مالی مناسبی داشته باشد. درآمد ماهانه ۲ تا ۳ میلیون تومانی برای فارغ‌التحصیلان دوره دکتری بسیار کم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به این که اگر این طرح مشابه گرنت‌هایی که در خارج از کشور به افراد ارائه می‌شود، مورد حمایت قرار بگیرد، بسیار اثرگذار خواهد بود، افزود: چرا که آینده کشور و حل مشکلات در گرو سرمایه‌گذاری در حوزه‌های پژوهشی است. مشکلاتی که امروز در ایران به لحاظ اقتصادی و اجتماعی وجود دارد، نیازمند ارائه راهکار از سوی دانشگاه است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در برخی حوزه‌ها مانند فوتبال بودجه‌های کلانی وجود دارد؛ اما بازدهی ندارد. اگر درصد کمی از بودجه ورزش را در پژوهش هزینه کنند، چه در زمینه حمایت از مقالات علمی و چه در زمینه حمایت از پژوهشگران پسادکتری یا حمایت از دانشجویان دکتری، نتایج خوبی در آینده خواهد داشت. 

سرمایه‌گذاری چندانی در حوزه پژوهش انجام نمی‌شود

انصاری فر با تصریح بر این که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند که دانشگاه باید به سمت حل مسئله حرکت کند، یادآور شد: به همین دلیل سرمایه‌گذاری در زمینه پژوهش ضروری است و نوعی پس‌انداز برای کشور است. متاسفانه هم‌اکنون سرمایه‌گذاری چندانی در حوزه پژوهش انجام نمی‌شود. اگر وزارت علوم قصد دارد دوره پسادکتری در ایران را در مقیاس جهانی برگزار کنند، باید منابع مالی کافی برای آن تعریف شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر این که نباید حقوق محققان پسادکتری از حداقل حقوق فعلی جامعه پایین‌تر باشد، اظهار کرد: چون این کار تنها منبع درآمد این افراد است. به علاوه امکانات آزمایشگاهی خوبی هم باید در اختیار این افراد قرار بگیرد.

گفتنی است ایسکانیوز در گفت‌وگوهایی مانند تحقق طرح پژوهشگر پسادکتری بدون آموزش متقاضیان امکان‌پذیر نیست و اجرای نادرست طرح پژوهشگر پسادکتری منجر به هدررفت منابع و ایده‌ها می‌شود به بررسی نظرات کارشناسان در مورد دوره پسادکتری وزارت علوم پرداخته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =