موش‌ها هم موسیقی دوست دارند

مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که موش‌ها نیز به طور غریزی نسبت به ضربات ریتمیک واکنش نشان می‌دهند؛ توانایی‌ای که قبلا تصور می‌شد منحصر به انسان است.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ موسیقی باعث می‌شود که خیلی از افراد ناخودآگاه به حرکت درآیند. حال دانشمندان کشف‌ کرده‌اند که موش‌ها نیز نمی‌توانند نسبت به ضربات ریتمیک مقاومت کنند و به طور غریزی شروع به حرکت می‌کنند.

قبلاً تصور می شد که این توانایی منحصر به فرد انسان است و از این رو دانشمندان معتقدند این کشف بینش جدیدی را در مورد ذهن حیوانات و منشاء موسیقی و حرکات موزون ارائه می‌دهد.

دکتر هیروکازو تاکاهاشی از دانشگاه توکیو می‌گوید: موش‌های صحرایی بدون هیچ آموزش یا قرار گرفتن قبلی در معرض موسیقی به صورت ذاتی با شنیدن ضربات ریتمیک شروع به حرکت می‌کنند.

او می‌افزاید: موسیقی جذابیت زیادی برای مغز ایجاد می‌کند و تاثیرات عمیقی بر احساسات و شناخت دارد. این مطالعه یکی از اولین تحقیقات علمی در مورد این پدیده است که نتایج آن در مجله ساینس ادونسز منتشر شده است.

در این آزمایش، روی ۱۰ موش شتاب‌سنج‌های بی‌سیم و مینیاتوری نصب شد تا کوچک‌ترین حرکات سر آنها ثبت شود. سپس قطعات یک دقیقه‌ای از موسیقی موتزارت با چهار سرعت مختلف پخش شد. در این آزمایش ۲۰ انسان نیز شرکت کردند.

دانشمندان تصور می‌کردند که موش‌ها موسیقی سریع‌تری را ترجیح می‌دهند، زیرا بدنشان، از جمله قلب‌شان، با سرعت بیشتری کار می‌کند. با این حال، نتایج نشان داد که هم موش‌ها و هم شرکت‌کنندگان انسان زمانی که موسیقی با ریتم آهسته‌تر موتزارت را شنیدند، به صورت همزمان شروع به حرکت کردند. این امر نشان دهنده یک «نقطه شیرین» برای انسان‌ها و موش‌هاست. دانشمندان همچنین دریافتند که موش‌ها و انسان‌ها سر خود را با ریتمی مشابه با ضربان تکان می‌دهند و با افزایش سرعت موسیقی، سطح تکان خوردن سر کاهش می‌یابد.

پژوهشگران می‌گویند نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که بهترین ضرب برای هماهنگی حرکات بدن وابسته به ثابت زمان است که در مغز اکثر موجودات تقریبا یکسان در نظر گرفته می‌شود. دانشمندان حالا می‌خواهند ببینند که دیگر ویژگی‌های موسیقی مثل ملودی و هارمونی چه رابطه‌ای با دینامیک‌های مغزی دارند.

کد خبر: 1159821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =