ژتون دانشجویی چند درصد ارزان‌تر از قیمت اصلی غذا است؟

نرخ ژتون هر پرس غذای دانشجویی اعم از دوره روزانه و دوره شبانه معادل ۲۱ درصد میانگین قیمت تمام شده هر پرس غذا است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، به منظور تحقق اهداف آموزش عالی و حمایت از دانشجویان در بخش رفاهی، ادارات تغذیه دانشگاه‌ها با رویکرد تامین غذای سالم و مناسب دانشجویی فعالیت دارد. همچنین این اداره و سالن‌های غذا خوری(سلف) در دانشگاه‌ها به ارائه تسهیلات به دانشجویان می‌پردازنند. بنابراین آیین نامه «تغذیه دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور» تصویب و در ۸ ماده، ۵ تبصره و ۵۵ بند برای اجرا به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شده است. 

ارائه سرویس تغذیه

بر اساس آیین‌نامه «تغذیه دانشجویان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور» هر دانشجوی ساکن خوابگاه می‌تواند با رعایت ضوابط موجود در این آیین‌نامه، حداکثر از سه وعده غذایی اصلی یعنی صبحانه، نهار و شام استفاده کند. البته دانشجویان غیر خوابگاهی نیز فقط مجاز به استفاده از وعده ناهار هستند.

همچنین دانشگاه می‌تواند غذای دانشجویان بی بضاعت را پس از بررسی و تصویب کمیته تغذیه دانشجویان و تایید معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، رایگان کند.

این نکته قابل توجه است که صدور کارت تغذیه یا ارائه غذا به دانشجویان شهریه پرداز از قبیل دانشجویان پردیس بین المللی، بورسیه، دانشجویان غیر ایرانی غیر از دانشجویان شبانه در صورت وجود امکانات و تصویب کمیته تغذیه دانشجویی دانشگاه و با پرداخت قیمت تمام شده غذا بدون مشکل است.

این آیین نامه، تبصره‌ای دارد که بر اساس آن دانشجویان میهمان می‌توانند برای استفاده از غذای دانشگاه فقط با پرداخت قیمت تمام شده از امکانات سالن غذاخوری دانشجویی استفاده کنند. 

در این ارتباط، تبصره ۳ ماده ۴ این  آیین‌نامه اشاره دارد که ارائه غذا به استادان، کارکنان و خانواده دانشجویان متاهل از محل اعتبارات مربوط به سرانه دانشجویی و فرهنگی دانشگاه، ممنوع است. همچنین اداره تغذیه دانشجویان، تعهدی برای ارایه تغذیه به دانشجویان در بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی ندارد.

حداقل و حداکثر زمان رزرو غذا چه مدت است؟

 اداره تغذیه باید به صورتی امکان رزرو غذا را تعریف کند که دانشجو بتواند حداقل غذای یک هفته خود را رزرو کند. همچنین حداقل مدت زمان الزم برای رزرو غذا ۲۱ ساعت و حداقل مدت زمان الزم برای لغو استفاده از غذای رزرو شده ۶۸ ساعت پیش از وعده غذای مورد نظر است. البته این زمان بسته به شرایط و تصمیم کمیته تغذیه دانشجویی قابل تغییر است.

ذکر این نکته اهمیت دارد که چنانچه دانشجویی غذا رزرو کرده ولی کارت تغذیه را فراموش کرده باشد؛ اگر به سالن غذاخوری مراجعه کند که هنگام رزرو غذا انتخاب کرده، از امتیازی تحت عنوان «ژتون فراموشی» برخوردار خواهد شد و غذای خود را دریافت می‌کند. در این راستا باید گفت که جریمه ژتون فراموشی معادل دو برابر ژتون عادی تعیین می شود. ژتون فراموشی حداکثر دو بار در هر ماه به هر دانشجو تعلق می‌گیرد و پس از آن قیمت تمام شده غذا از دانشجو دریافت خواهد شد.

گفتنی است دانشجویان در صورت رزرو غذا و دریافت نکردن آن، تا دو بار در هر ماه معادل دو برابر قیمت ژتون به ازای هر وعده، جریمه می‌شوند و پس از آن معادل قیمت تمام شده غذا جریمه و مبلغ جریمه از اعتبار کارت تغذیه آنها کسر خواهد شد. بنابراین اداره تغذیه مکلف است در زمینه تبعات ناشی از دریافت نکردن غذای رزرو شده به دانشجویان اطلاع رسانی کند.

چنانچه دانشجویی غذا رزرو کرده باشد، می‌تواند از گزینه‌ای تحت عنوان «ژتون روز فروش» استفاده کند. بر اساس تبصره 12 ماده 4 این امکان، تنها در صورت وجود غذای مازاد و در نیم ساعت پایانی توزیع غذا در سالن‌های غذاخوری مهیا بوده و هزینه آن معادل سه برابر قیمت مصوب ژتون غذا خواهد بود.

دانشجویان باید توجه داشته باشند که تامین اعتبارات مربوط به تغذیه دانشجویان فقط برای دو ترم تحصیلی(ده ماه)تعیین شده و معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه‌ها موظف به تامین تغذیه دانشجویان در ترم تابستانی نیست. همچنین به غیر از ایام امتحانات دانشجویی و ایام ماه مبارک رمضان، ارائه غذا در روزهای جمعه و تعطیلات رسمی کشور امکان پذیر نیست.

در پایان می‌توان گفت نرخ ژتون هر پرس غذای دانشجویی اعم از روزانه و شبانه معادل ۲۱ درصد میانگین قیمت تمام شده هر پرس غذا است که هر ساله توسط معاونت دانشجویی و فرهنگی وزارت تعیین و ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159846

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =