ازدواج به سبک دانشگاه‌های جهان

ازدواج در دوره دانشجویی اهمیت ویژه‌ای دارد و دانشگاه‌های دنیا برای کمک به این دانشجویان هم از حیث ایجاد تعادل بین زندگی و تحصیل و هم از حیث ارائه امکانات برای مراسم عروسی امکانات مختلفی دارند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ تئوری ازدواج شامل جفت شدن دو نفر با علائق، خواسته‌ها و نیازهای متفاوت است که توسط قوانین و مقررات اجتماعی شکل می‌گیرد و به طور قابل توجهی روی رشد و تحقق افراد تاثیر می‌گذارد.

براساس مقاله سال ۲۰۱۲، کارکردهایی مانند رفع نیاز به عشق و دوست داشته شدن، رفع نیازهای زیستی، اجتماعی، روانی و انگیزشی افراد، به دست آوردن جایگاه اجتماعی در جامعه، احساس امنیت، حس همدلی، امید به آینده و عملکرد سالم زندگی جنسی ازدواج را جهانی و برای جوامع مهم می‌کند.

ازدواج از منظر دانشجویان

اگرچه ابعاد و محتوای ازدواج در طول تاریخ بشر تغییر کرده است، اما نهادهای خانواده و ازدواج جهانی بودن خود را حفظ کرده و همچنان بنیاد اصلی جوامع به شمار می‌روند. در بسیاری از جوامع، ازدواج به عنوان نهادی شناخته می‌شود که در آن صمیمیت و معاشرت وجود دارد، همچنین کودکان در امنیت بزرگ می‌شوند و افراد فرصت رشد عاطفی را پیدا می‌کنند.

در این میان ازدواج دانشجویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا از یک سو دانشجویان گروه مهم یک جامعه به شمار می‌روند و از سوی دیگر، برقراری و حفظ روابط عاشقانه در این دوره گذار از اهمیت حیاتی برخوردار است و تاثیر مستقیمی روی کیفیت تحصیل آنها می‌گذارد.

محققان دانشگاه آکدنیز ترکیه در سال ۲۰۱۷ مقاله‌ای را با عنوان «معنای ازدواج از نظر دانشجویان» منتشر کردند که در آن به بررسی شرایط ازدواج در دانشگاه و میزان رضایت دانشجویان از ازدواج در دوران دانشجویی پرداخته‌اند. این مطالعه روی زوج‌های متاهل و دانشجویان انجام شده و نتایج آن به محققان و ارائه‌دهندگان خدمات کمک می‌کند تا بتوانند خدمات لازم را برای ازدواج دانشجویی فراهم آورند.

یک مطالعه مرتبط در سال ۲۰۰۷ نشان داد که دانشجویان ازدواج را انتخاب می‌کنند، زیرا زندگی منظم‌تر، زندگی جنسی آرام‌تر و تداوم خانواده‌شان را تضمین می‌کند.

مطالعه محققان ترکیه در سال ۲۰۰۸ تاکید می‌کند که برداشت جوانان از ازدواج مثبت است، اما در عین حال دیدی محتاطانه در این مورد دارند. در یک مطالعه بین‌المللی نیز نتیجه گیری شد که ازدواج در درجه اول به معنای تعهد، عشق، مشارکت، اعتماد و تشکیل خانواده است. تصور می‌شود که بررسی معانی نسبت داده ‌شده به ازدواج، تغییرات اجتماعی افراد و نهادهای خانواده به توضیح تغییرات در نرخ ازدواج و طلاق کمک می‌کند. با توجه به اینکه معانی زوجین به ازدواج بر انتظارات آنها تاثیر می‌گذارد، اعتقاد بر این است که تعیین این معانی از اهمیت حیاتی برخوردار است. بنابراین، نیاز به بررسی عمیق وجود دارد که ازدواج برای دانشجویان چه معنایی دارد. این مطالعه نشان می‌دهد که ازدواج برای دانشجویان به معنای مسئولیت‌پذیری و تلاش برای ایجاد زندگی منظم و شاد است.

به گزارش موسسه مطالعات خانواده، کالج مکانی عالی برای ازدواج است. همبستگی بالایی میان میزان پیشرفت تحصیلی همسران وجود دارد، الگویی که معمولا به آن «وصلت آموزشی» نامیده می‌شود. تحقیقاتی که در دانمارک و نروژ انجام شده، نشان می‌دهد که این جفت شدن هم از طریق دسته‌بندی افراد انجام می‌شود -افراد مشابه به یک دانشگاه می‌روند و با هم ازدواج می‌کنند- و هم از طریق راهکارهایی که دانشگاه برای کارهای مشارکتی انجام می‌دهد.

راهکارهای دانشگاه برای دانشجویان مزدوج

به گزارش مقاله‌ای که در مجله معتبر «سایکالوژیکال ساینس» منتشر شده، در حالی که ازدواج می‌تواند یکی از رضایت‌بخش‌ترین تجربه‌ها در زندگی فردی باشد، دانشجویانی که در طول سال‌های دانشگاه ازدواج می‌کنند، با موانع بیشتری مواجه خواهند شد که آسیب‌پذیری در برابر استرس، مشکلات سلامت روان و کاهش عملکرد تحصیلی را افزایش می‌دهد.

مسئولیت‌های ازدواج می‌تواند مدیریت موثر زمان را تحت‌الشعاع قرار دهد و به تبع میزان استرس را به طور قابل توجهی افزایش دهد. به همین دلیل دانشگاه‌ها باید بتوانند دانشجویان را در حفظ تعادل بین تعهد به همسر و تحصیل کمک کنند.

مهارت مدیریت زمان با بهبود عملکرد تحصیلی و کاهش استرس در دانشجویان مرتبط است و اهمیت مدیریت زمان برای دانشجویانی که علاوه بر چالش‌های تحصیلی، با چالش‌های ازدواج نیز مواجهند بیشتر می‌شود. دانشگاه‌ها علیرغم الزامات سخت برنامه درسی، باید به این دانشجویان کمک کنند تا بین خواسته‌ها و نیازهای فردی، روابط و تحصیل در دانشگاه تعادل برقرار کنند.

برخی دانشجویان متاهل برای اینکه بتوانند زندگی زناشویی‌شان را نجات دهند از نیازهای شخصی خود صرف نظر می‌کنند؛ در حالی که سلامت جسمی و روانی شخصی آنها برای کاهش استرس کلی و پر کردن منابع عاطفی اساسی به نظر می‌رسد. بنابراین برای دانشجویان مراقبت از خود ضروری است. این موضوع برای هر کسی معنای خاصی دارد؛ برای برخی طبیعت‌گردی و ورزش است و برای برخی صرف یک بعدازظهر به تماشای فیلم‌.

دانشگاه‌های آمریکایی در این راستا راهکارهایی دارند. یکی ارائه خدمات مشاوره‌ای برای دانشجویان متاهل برای برنامه‌ریزی و تقسیم زمان آنها به «زمان دانشگاه»، «زمان زندگی مشترک» و «زمان من» است.

دوم ارائه برنامه‌ کلاسی منعطف؛ به این شکل که دانشجویان متاهل این فرصت را داشته باشند که زمان کلاس‌های خود را تا حدود زیادی خودشان انتخاب کنند تا با این کار بتوانند بین کارهای مختلف‌شان تعادل ایجاد کنند.

استفاده از فضای دانشگاه برای مراسم عروسی

بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی برای کمک به دانشجویانی که قصد ازدواج در حین تحصیل را دارند، فضاهای زیبا و مناسب دانشگاه را به صورت رایگان یا با هزینه‌ای بسیار کم برای انجام مراسم ازدواج در اختیارشان قرار می‌دهند.

مثلا دانشگاه پنسیلوانیا موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی را برای برگزاری مراسم عروسی دانشجویان پیشنهاد می‌کند. در وب‌سایت این دانشگاه آمده: در احاطه صدها اثر باستانی منحصر به‌فرد و هنر خیره کننده ازدواج کنید. مثلا با پس زمینه ابوالهول مصری عکس دوتایی بگیرید.

یا دانشگاه تورنتو یک تالار بزرگ برای برگزاری مراسم عروسی دارد که می‌تواند میزبان ۲۸۰ مهمان باشد. به غیر از این یک فضای آزاد هم برای انجام این مراسم دارد. یا دانشگاه بالتیمور فضای موزه و کتابخانه‌اش را در اختیار دانشجویانش قرار می‌دهد.

دانشگاه کالامازو آمفی‌تئاتر خود را پیشنهاد می‌دهد که فضایی ایده‌آل برای یک عروسی پر زرق و برق و با ارزش است. کالج همپشایر انبار مزرعه مخصوص به خود را برای رویدادها دارد! دانشجویان زیر درخت عروسی ازدواج می‌کنند و به سبک روستایی از میهمانان خود در انبار چوبی پذیرایی می‌کنند.

در تمام این فضاها، همه خدمات تهیه غذا و نوشیدنی و همچنین عکاسی با قیمت بسیار مناسبی انجام می‌شود و معمولا تخفیف‌های ویژه برای دانشجویانی که هنوز در حال تحصیل در دانشگاه هستند، در نظر گرفته می‌شود.

کد خبر: 1159891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =