با زندگی سالم از ابتلا به دیابت نوع ۲ تا ۷۰درصد جلوگیری کنید

معاون دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: یک سوم مرگ‌های ناشی از دیابت در سنین زیر ۶۰ سال رخ می‌دهند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا مهدوی گفت: دیابت نوع ۲ معمولاً بیماری میانسالان و سالمندان است؛ اما در طول سال‌های اخیر به علت افزایش میزان چاقی، عدم تحرک بدنی و رژیم غذایی نامناسب در گروه سنی نوجوانان و جوانان نیز به طور فزاینده‌ای دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

علل ابتلا به دیابت در افراد مختلف

او گفت: تعداد مبتلایان به دیابت در گروه سنی ۲۰ تا ۷۹ سال در سال ۲۰۲۱ بیش از ۵۳۷ میلیون نفر بوده است. پیش بینی می‌شود این تعداد تا سال ۲۰۴۵ از مرز ۷۸۴ میلیون نفر بگذرد.

به گفته وی  تعداد مبتلایان به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ در همه کشورهای جهان در حال افزایش است و متاسفانه بیش از ۷۵ درصد از بیماران در کشورهای با در آمد کم و متوسط زندگی می‌کنند. نیمی از مبتلایان به دیابت یعنی بیش از ۲۳۰ میلیون نفر از بیماری خود بی خبر هستند.

او افزود: دیابت سالانه عامل مستقیم ۶ میلیون و هفتصد هزار مرگ است. هزینه‌های بهداشتی و درمانی ناشی از دیابت در سال ۲۰۲۱ حداقل ۹۶۶ میلیارد دلار بوده است و این مقدار در سال ۲۰۴۵ بالغ بر ۱۰۵۴ میلیارد دلار خواهد شد.

او ادامه داد: دیابت و عوارض آن در اغلب کشورها یکی از علل اصلی مرگ زود هنگام است. یک سوم مرگ‌های ناشی از دیابت در سنین زیر ۶۰ سال رخ می‌دهند. عوارض قلبی و عروقی یکی از علل اصلی مرگ در مبتلایان به دیابت است و در برخی از کشورها مسئول بیش از ۵۰ درصد از مرگ‌ها است. خوشبختانه با در پیش گرفتن شیوه‌های سالم در زندگی تا ۷۰ درصد می‌توان از ظهور بیماری دیابت نوع ۲ پیشگیری کرد.

او افزود: کنترل عوامل خطر ابتلا به دیابت تا ۱۱ درصد از کل هزینه مراقبت‌های بهداشتی می‌کاهد. برآورد تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران در سال ۲۰۲۰ بیش از ۷ میلیون نفر بوده است. در همان سال شیوع دیابت در جمعیت ۲۵ سال و بالاتر مساوی با ۱۴.۱۵ درصد بوده و میزان آگاهی از دیابت ۷۳.۲۹ درصد برآورد شده است و به عبارت دیگر سه چهارم بیماران از ابتلا به دیابت مطلع هستند.

معاون دفتر بیماری های غیر واگیر وزارت بهداشت گفت: مطالعات نشان داده اند که مداخلات در زندگی می‌تواند بروز دیابت را حداقل ۱۱ سال به‌تاخیر بیندازد و حتی در ۲۰ درصد موارد بروز آن را منتفی کند. مداخلات موثر در روش زندگی شامل کاهش وزن با استفاده از رژیم غذایی سالم کم چربی و کم کالری و فعالیت بدنی با شدت متوسط حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته است.

او ادامه داد: تخمین هزینه‌های مداخلات پیش‌گیرانه، بستگی به منطقه و شرایط ارئه خدمت و قیمت تمام شده خدمت داشته و در هر کشور متفاوت است. مطالعات نشان داده اند که غربالگری برای دیابت نوع ۲ در مقایسه با دیگر غربالگری‌ها اثربخش‌تر بوده است.

مهدوی گفت: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های غیرواگیر در جهان است. این بیماری چهارمین یا پنجمین علت مرگ در اکثر کشورهای با درآمد بالا است. علاوه بر دیابت، اختلال تحمل گلوکز نیز یکی از معضلات بزرگ در زمینه سلامت است. مبتلایان به اختلال تحمل گلوکز بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی هستند. علت انتخاب ۱۴ نوامبر یعنی ۲۳ آبان به عنوان روز جهانی دیابت به مناسبت سالروز تولد فردریک بانتینگ، کاشف انسولین است. بانتینگ و چارلزبست در سال ۱۹۲۲ انسولین را به جهانیان ارائه کردند.

علائم و نشانه‌های دیابت نوع ۱ در بدن

گرسنگی شدید و افزایش اشتها
بی حسی یا سوزن سوزن شدن در پا
تشنگی شدید، خشکی دهان و ادرار پی در پی
تاری دید
از دست دادن هوشیاری
کاهش وزن غیرعادی، خستگی و بی حالی
مشکلات پوستی از قبیل خشکی پوست، عفونت‌های قارچی و باکتریایی که بر اساس گزارشات میزان آن در دخترها شایع‌تر از پسرهاست.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1159920

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =