تولید ۴۹ میلیارد عدد دارو در سال گذشته

بر اساس اطلاعاتی که در آمارنامه دارویی سال ۱۴۰۰ منتشر شده است؛ رمدسیویر با ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بیشترین سهم ریالی بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌ است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛‌ آمارنامه دارویی شامل مجموعه‌ای از اطلاعات مربوط به بازار دارویی کشور شامل واردات، ‌تولید و فروش داروهاست که با جمع‌بندی داده‌های ارسالی شرکت‌های پخش به سامانه تیتک (سامانه رهگیری و کنترل اصالت داروها) تدوین شده است تا در راستای تحلیل بازار دارویی کشور و سیاستگذاری مسئولان سازمان غذا و دارو و شرکت‌های تأمین‌کننده مورداستفاده قرار بگیرد. تهیه و تدوین این آمار از سال 1363 آغاز شده و تا به امروز ادامه یافته است.

آمارنامه‌های دارویی به پژوهشگران کمک می‌کنند که تحلیلی کلی از بازار دارویی ایران داشته باشند و برای نیازمندی‌های آینده، پیش بینی‌ها و برنامه ریزی‌ها از آن استفاده کنند. این آمارنامه‌ها می‌توانند مورد استفاده سیاستگذاران و فعالان صنعت دارو برای برنامه ریزی در بخش تولید و یا واردات دارو، قرار بگیرند. به‌منظور انتشار آمارنامه‌های دقیق و برخط باید تمام ذینفعان از جمله تامین کنندگان و توزیع کنندگان دارو، داده‌های خود را به صورت صحیح، دقیق و برخط به سامانه‌های الکترونیکی سازمان غذاودارو (تیتک) ارسال کنند.

برای برطرف کردن نواقص آمارنامه‌های قبلی و بهینه‌سازی روند تهیه آمارنامه، سازمان غذا و دارو از اواخر سال 97 اقدام به دریافت داده‌های مربوط به شرکت‌های پخش دارو از طریق سامانه تیتک به صورت برخط کرد تا بتواند آمارنامه‌ای دقیق و برخط بر اساس داده‌های شرکت‌های پخش جمع‌آوری کند.

اخیراً سازمان غذا و دارو آمارنامه دارویی سال 1400 را منتشر کرده است. برای دریافت فایل آمارنامه اینجا کلیک کنید. بر اساس این آمارنامه، بازار دارویی ایران یک بازار 63 هزار میلیارد تومانی است. در این بازار، 306 تأمین‌کننده دارو، 584 شرکت تولیدکننده دارو، 43 شرکت پخش 2143 کد ژنریک دارویی وجود دارد.

سهم داروهای وارداتی کمتر از 1.5 درصد!

98.5 درصد داروهای موجود در بازار دارویی کشور تولید داخلی و تنها حدود 1.5 درصد آنها وارداتی هستند که سهم ریالی داروهای تولید داخلی از بازار دارویی کشور، بالغ بر 55 هزار میلیارد تومان و ارزش ریالی داروهای وارداتی، بیش از 8 هزار میلیارد تومان بوده است.

در سال 1400 بیش از 49 میلیارد عدد دارو در کشور تولید شده و به فروش رفته است که 99.9 درصد این داروها غیربیولوژیک و تنها 0.1 درصد آنها بیولوژیک بوده است.

در بین شرکت‌های پخش دارو، شرکت توزیع دارو پخش، پخش هجرت و پخش البرز، به ترتیب سه رتبه نخست فروش ریالی بازار دارویی ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

واردات 719 میلیون عدد دارو به کشور

در سال 1400، حدود 719 میلیون عدد دارو وارد کشور شده است که بیشتر این داروها در قاره‌های اروپا و آسیا و در کشورهای آلمان، هند، فرانسه، سوئیس و ایرلند تولید شده‌اند. ارزش ریالی داروهای وارداتی 80 هزار میلیارد ریال است که 12 درصد ارزش ریالی بازار دارو را تشکیل می‌دهد.

"رمدسیویر" پرفروش‌ترین داروی سال 1400

بر اساس این آمارنامه داروهای رمدسیویر با 5 هزار و 600 میلیارد تومان، هپارین سدیم با 1122 میلیارد تومان و انوکساپارین سدیم با 1050 میلیاردتومان، بیشترین سهم ریالی بازار دارویی را به خود اختصاص داده‌ و پرفروش‌ترین داروهای سال شده‌اند.

میزان فروش رمدسیویر در سال 1400

در سال گذشته رمدسیویر بیشترین سهم بازار دارویی را از لحاظ ارزش ریالی به خود اختصاص داده است؛ 94 درصد رمدسیویرهای به فروش رسیده در 13 شرکت تولیدکننده در داخل کشور تولید شده است و 4.5 درصد رمدسیویرها وارداتی بوده است.

ازرش ریالی رمدسیویرهای تولید شده در داخل کشور، معادل 5.4 هزار میلیارد تومان بوده و ارزش واردات این دارو 2900 میلیارد ریال بوده و تقریباً‌ تمام واردات این دارو از هند انجام شده است.

چند عدد داروی رمدسیویر در سال گذشته فروش رفته است؟

بر اساس این آمارنامه، میزان فروش عددی داروی رمدسیویر در سال 1400 بیش از 10 میلیون عدد بوده است!

سهم ریالی شرکت‌ها از تأمین دارو

سه شرکت اکتوور، دکتر عبیدی و داروپخش بیشترین سهم ریالی را بین شرکت‌های تأمین‌کننده دارو به خود اختصاص داده‌اند. شرکت اکتوورکو با 4 هزار میلیارد تومان، بیشترین سهم ریالی را در بین شرکت‌های تأمین‌کننده دارو به خود اختصاص داده که بیشترین ماده مؤثره تأمین شده توسط آن، "فاویپیراویر" و "رمدسیویر" (دو داروی مورداستفاده برای درمان کرونا)، سرترالین (داروی مشکلات اعصاب و روان)، متفورمین(کنترل‌کننده قند خون) و پنتوپرازول (داروی مشکلات گوارشی)‌ بوده است.

پس از آن داروسازی دکتر عبیدی با 3 هزار و 900 میلیارد تومان دومین رتبه را بین شرکت‌های تأمین‌کننده از لحاظ سهم ریالی داشته که مواد مؤثره داروهای سیتاگلیپتین، سرماخوردگی بزرگسالان، امپاگلیفلوزین، گلیکلازید(داروی دیابت) بیشترین سهم مواد مؤثره تأمین شده توسط این شرکت را دارند. مواد مؤثره اصلی تأمین شده توسط کارخانجات داروپخش نیز شامل مواد مؤثره داروهای رمدسیویر، سدیم کلراید، هپارین سدیم، دکستروز و متادون هیدروکلراید است که رتبه سوم سهم ریالی تأمین دارو را به خود اختصاص داده‌است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1159994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =