قالیباف: باید انگیزه‌ای را برای انتقال کاربران به پلتفرم‌های داخلی فراهم کنیم / نمایندگان مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان

نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی آغاز شد و سئوال نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و همچنین بررسی علل کمبودهای اخیر دارو در کشور در دستور کار امروز قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،‌ نشست علنی صبح امروز (سه‌شنبه 24 آبان) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور 192 نفر از نمایندگان، دقایقی قبل آغاز شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیات رئیسه مجلس، دستور کار امروز صحن علنی را به شرح زیر قرائت کرد:

* سئوال نمایندگان از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات

* بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور

* تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران

* لایحه دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (10) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب 1401

* طرح اصلاح قانون بیمه کارگران ساختمانی

* طرح استفساریه بند (3) ماده (48) قانون حمایت خانواده

*طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد

* طرح مردمی سازی حکمرانی

* طرح اصلاح قانون نحوه سنجش و پذیرش دانشجو

 نمایندگان مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک مخالفت کردند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی مخالفت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز(سه‌شنبه 24 آبان) با تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی با 97 رأی موافق، 79 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 201 نماینده حاضر در جلسه مخالفت کردند.

روح اله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به محورهای تحقیق و تفحص، گفت: برنامه جامع و استراتژیک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، برنامه آمایش سرزمینی در خصوص احداث شهرکهای صنعتی در سطح کشور، وضعیت و ساختار نیروی انسانی سازمان و شرکتهای صنعتی تابعه در استانها، تعداد و نحوه جذب و بکارگیری نیروی انسانی در سازمان و شرکت های صنعتی تابعه در استانها تحت عناوین مختلف، نحوه عزل و نصب مدیران سازمان و شرکت های صنعتی تابعه در استانها، پرونده های تشکیل شده برای رسیدگی به تخلفات مدیران و کارکنان سازمان و شرکتهای صنعتی تابعه در سطح کشور توسط مراجع نظارتی و قضایی، وضعیت منابع و مصارف و بودجه مصوب در سازمان و شرکتهای صنعتی تابعه در استانها، نحوه قیمت گذاری اراضی در شهرکهای صنعتی در سطح کشور و مقایسه آن با قیمت تمام شده اراضی مذکور از جمله محورهای این تحقیق و تفحص است.

نماینده مردم بوئین زهرا و آوج در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به سایر دلایل متقاضیان برای کلید زدن این تحقیق و تفحص، گفت: نحوه اعطای تخفیف در قیمت اراضی واگذاری در شهرکهای صنعتی در سطح کشور، اقدامات انجام شده در سازمان ودر شهرکهای صنعتی استانها در زمینه توسعه و حمایت از صنایع کوچک و SME ها، بررسی و مشخص کردن آمار د قیق  واحدهای تعطیل، نیمه تعطیل و میزان فعالیت سایر واحدهای تولیدی مستقردر شهرک های صنعتی کشور، بررسی علل تعطیلی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی کشور، بررسی راهکارها و چگونگی فعال سازی واحدهای تولیدی مذکور، بررسی عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران طی چند سال گذشته جهت رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی از جمله دلایل متقاضیان بود.

وی همچنین برنامه آمایش سرزمینی در خصوص احداث شهرکهای صنعتی در سطح کشور را از دیگر محورهای تحقیق و تفحص برشمرد و عنوان کرد: وضعیت و ساختار نیروی انسانی سازمان و شهرک های صنعتی تابعه در استانها، تعداد و نحوه جذب و بکارگیری نیروی انسانی در سامان و شرکت های صنعتی تابعه در استانها تحت عناوین مختلف، نحوه عزل و نصب مدیران سازمان و شرکت های صنعتی تابعه در استانها، پرونده های تشکیل شده برای رسیدگی به تخلفات مدیران و کارکنان سازمان و شرکت های صنعتی تابعه در سطح کشور توسط مراجع نظارتی و قضایی، وضعیت منابع و مصارف و بودجه مصوب در سازمان و شرکتهای صنعتی تابعه در استانها نیز از موارد مهم ذکر شده بود.

عباس پور ادامه داد: نحوه قیمت گذاری اراضی در شهرک های صنعتی در سطح کشور و مقایسه آن با قیمت تمام شده اراضی مذکور، نحوه اعطای تخفیف در قیمت اراضی واگذاری در شهرکهای صنعتی در سطح کشور، اقدامات انجام شده در سازمان و در شهرکهای صنعتی استانها در زمینه توسعه و حمایت از صنایع کوچک و SME ها نیز از دیگر دلایل نمایندگان برای درخواست این تحقیق و تفحص بود.

کیوان مرادیان کوچکسرائی با اشاره به گزارش کمیسیون صنایع و معادن مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: رهبر انقلاب سال گذشته در دیدار با کارگران تأکید کردند کسانی که کارخانه‌ها را تعطیل می‌کنند دچار کار باطل و حرام می‌شوند لذا این موضوع خیانت به مردم محسوب می‌شود.

نماینده مردم قائم شهر ،سوادکوه ،جویبار سیمرغ و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این تحقیق و تفحص مربوط به دولت گذشته بود و ارتباطی با دولت فعلی ندارد اما باید تأکید کرد وضعیت و روند شتاب و فعالیت‌ها در این حوزه کند است.

نماینده متقاضی تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی افزود: زمین‌خواری در شهرک صنعتی بهشهر رخ داده است و این در حالی است که برای تهیه هزار متر زمین در آنجا دچار مشکل هستیم و نخبگان و شرکت‌های دانش بنیان جایی برای فعالیت ندارند.

وی ادامه داد: 12 هکتار زمین در دست افرادی است که سوداگری می‌کنند و از طریق آن وام می‌گیرند بدون اینکه اشتغالی ایجاد کرده و اقدام به تولید کنند بنابراین ما مصمم برخورد با مفسدان هستیم، یک سال و نیم است که این موضوع را پیگیری می‌کنیم و طی این سال‌ها چند سوله در اطراف این زمین احداث شده و اتفاقی نیفتاده است.

مرادیان تصریح کرد: پروانه اشتغال مربوط به شهرک صنعتی بهشهر برای 12 هزار نفر است اما اکنون فقط 5 هزار نفر فعال هستند که رقمی کمتر از 43 درصد می شود لذا سازمان صنایع کوچک و شهرهای صنعتی باید موانع را برطرف کند و برای رفع مشکلات بر سر راه تولید، ارائه راهکار داشته باشد؛ همچنین این سازمان باید برای واحدهای راکد نیز اقدام کرده و آنها را تعیین تکلیف کند.

در تامین زیرساخت های شهرک های صنعتی شاهد عقب ماندگی شدید هستیم

علی اکبر کریمی یکی از متقاضیان تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان صنایع کوچک گفت: از دلایل تقاضا برای تفحص می توان به این اشاره کرد که شرکت های شهرک های صنعتی در کشور رسالت آماده کردن حضور سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را دارند، در حال حاضر 71 هزار و 500 واحد صنعتی در کشور که بالغ بر 60 درصد می شود، در شهرک های صنعتی مستقر هستند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس یازدهم ادامه داد: همچنین تقویت شهرک های صنعتی از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و ایجاد مشکلات برای تولیدکنندگان جلوگیری می کند. 847 شهرک صنعتی در 65 هزار هکتار اراضی کشور وجود دارد که تاکنون 46 هزار هکتار بهره برداری شده و 19 هزار هکتار باقی مانده که سهم هر استان بالغ بر 600 هکتار و در واقع سهم قابل توجهی نخواهد بود، از این رو شاهد شرایط پایدار در اراضی صنعتی برای سرمایه گذاری نیستیم.

وی گفت: در تامین زیرساخت ها با کمبود 13 هزار و 780 لیتر آب و 8 هزار و 320 مگاوات برق مواجهیم که حاکی از عقب افتادگی ما در حوزه زیرساخت ها است، از مجموع 99 هزار قرارداد برای واگذاری اراضی شهرک صنعتی، 49 هزار و 500 قرارداد منجر به کار و تکمیل شده و 50 درصد از اراضی واگذار و 33 هزار و 850 قرارگاه منجر به اخذ پروانه بهره برداری شده است، اما در هزاران مورد از شهرک های صنعتی شاهد سوله های نیمه کاره و خالی از تولید هستیم که منجر به رانت و عدم نتیجه گیری مطلوب می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه دولت منافع طبیعی را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد، گفت: با این حال قیمت تمام شده واحدهای تولیدی در طول یک سال بارها افزایش پیدا می کنند که این برخلاف رسالت ما در این حوزه است و سرمایه گذار در ابتدای امر باید میلیاردها تومان پول زمین دهد که فرسودگی توان تولید را به دنبال دارد. متاسفانه شهرک های صنعیت به جای ارائه خدمات تولیدی به بنگاه املاک داری تبدیل شده است که باید با نظارت بر آن به مسیر اصلی بازگردیم.

 جزئیات نشست کمیسیون اجتماعی مجلس با وزیر کار/ تأکید مرتضوی بر تعامل مجلس و دولت برای پیشبرد امور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: وزیر کار در دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با وی بر تعامل مجلس و دولت برای حل مشکلات و پیشبرد امور تاکید کرد.

فاطمه رحمانی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این جلسه آقای مرتضوی بر تعامل هرچه بیشتر مجلس و دولت برای رفع مشکلات و پیشبرد امور تاکید کرد.

وی افزود: در این جلسه همچنین هریک‌ از اعضای کمیسیون نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل مختلف مطرح کردند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس اظهار داشت: ازجمله مسائلی که توسط نمایندگان مطرح شد موضوع انتصابات و کارآمدی هرچه بیشتر زیر مجموعه‌های وزارت خانه بود.

رحمانی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون همچنین بر رفع مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و همین‌طور بهبود وضعیت شرکت‌های زیانده متعلق به وزارتخانه تاکید کردند.

 قالیباف: باید انگیزه‌ای را برای انتقال کاربران و کسب و کارها به پلتفرم‌های داخلی فراهم کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما باید یکسری تسهیل‌گری و انگیزه‌ای را برای انتقال کاربران و کسب و کارها به پلتفرم‌های داخلی فراهم کنیم و اگر پلتفرم داخلی با سرعت و امنیت باشد قطعا همه ترجیح می‌دهند از پلتفرم داخلی استفاده کنند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر ارتباطات پیرامون اقدامات انجام شده برای توسعه شبکه ملی اطلاعات بیان کرد: امروز در حوزه شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌ها دو موضوع حائز اهمیت است. امروز مردم، مجلس شورای اسلامی و دولت مهم‌ترین خواسته‌شان و توقع آنها این است که یک پلتفرم در حوزه شبکه‌های اجتماعی داشته باشیم که پرسرعت و ارزان‌قیمت و با کیفیت باشد. بحث هزینه اینترنت حائز اهمیت است. امروز در حوزه شبکه داخلی گاهی قیمت‌ها سوال‌برانگیز است. ما باید مزیت‌هایی را ایجاد کنیم که کسب و کارها تشویق به حضور در پلتفرم‌های داخلی شوند.

وی در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر تضمین امنیت کاربران بسیار مهم است، اخیرا رئیس قوه قضاییه آیین‌نامه‌ای را براساس فتوای مقام معظم رهبری در خصوص صیانت از اطلاعات کاربران به همه دستگاه‌های نظارتی ابلاغ کرده است.

قالیباف گفت: قطعا انتقال از یک پلتفرم خارجی به داخلی با کار دستوری امکان پذیر نیست بلکه ما باید یکسری تسهیل‌گری و انگیزه‌ای را برای انتقال کاربران و کسب و کارها به پلتفرم‌های داخلی فراهم کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر پلتفرم داخلی با سرعت و با امنیت باشد قطعا همه نیز ترجیح می‌دهند که از پلتفرم داخلی استفاده کنند. از سویی دیگر در حوزه پیام رسان‌ها یک موضوع حائز اهمیت است دسترسی به بخش خارجی برای برخی از حوزه ها مانند دانشگاه و تجار حائز اهمیت است. امروز سوال آقای رضاخواه و بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان این بود که می‌خواهیم پلتفرم‌های داخلی ارتقاء یافته و انگیزه لازم برای انتقال کاربران به آنها فراهم شود.

کد خبر: 1159995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =