۳۹۱ حمله به دانشگاه‌های جهان در یک سال گذشته/ درگیری‌های سیاسی به آموزش عالی ۶۵ کشور آسیب زد

 درگیری‌های مسلحانه و بحرانی‌های سیاسی برای دانشگاه‌ها فاجعه‌بار است، آمارها نشان می‌دهد که ۳۹۱ حمله در ۶۵ کشور جهان به دانشگاه‌ها در یک سال گذشته انجام شده است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درگیری‌های مسلحانه و بحرانی‌های سیاسی برای دانشگاه‌ها فاجعه‌بار است. بحران‌های مانند جنگ روسیه و اوکراین و جنبش‌های اعتراضی که اخیرا در دانشگاه‌های سراسر جهان اتفاق افتاده‌اند، لطماتی جدی به دانشگاه‌ها وارد کرده‌اند. 

بر اساس گزارشی که ۱۰ نوامبر ۲۰۲۲ منتشر شد، ۳۹۱ حمله از ۳۱ اوت ۲۰۲۱ تا ۳۱ اوت ۲۰۲۲ در ۶۵ کشور اتفاق افتاده است. در این گزارش آمده است که درگیری‌های مسلحانه و بحرانی‌های سیاسی برای آموزش عالی فاجعه‌بار است.

این گزارش نشان می‌دهد که حملات و درگیری‌های مسلحانه در جهان، امسال نسبت به سال افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و سرکوب دانشجویان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین، اوکراین، ترکیه و هند افزایش یافته است.

جنگ روسیه و اوکراین، فاجعه‌ای برای آموزش عالی هر دو کشور بود

در این گزارش آمده است که جنگ روسیه و اوکراین، فاجعه‌ای برای آموزش عالی هر دو کشور بود. بسیاری از دانشمندان و دانشجویانی که در اوکراین فعالیت می‌کردند، مجبور به ترک این کشور شدند. همچنین زیرساخت‌های آموزشی عالی و تحقیقات علمی اوکراین مورد حمله قرار گرفت و آسیب دید.

دانشگاه‌های افغانستان هم در یک سال گذشته شرایط سختی را تجربه کردند. طالبان به تدریج حق تحصیل را از زنان این کشور سلب کرد. همچنین پلیس طالبان دانشمندانی را که مخالف سیاست‌های دولت بودند، بازداشت کرد. برای مثال منابع خبری از ناپدید شدن یک محقق افغانستانی گزارش دادند، جسد این فرد مدتی بعد پیدا شد.

فعالیت‌ دانشگاهی در میانمار هم از زمان کودتای فوریه ۲۰۲۱ به شدت کاهش یافته است. ارتش همچنان به اشغال دانشگاه‌ها و دستگیری و محاکمه دانشجویان و محققان ضدکودتا ادامه می‌دهد.

آموزش عالی اتیوپی به دلیل درگیری نیروهای دولتی و جبهه آزادی‌بخش خلق مورد حمله قرار گرفت. برای مثال، جبهه آزادی بخش خلق، دانشگاه Wollo را مورد حمله قرار داد و تعطیل کرد. به خصوص وقتی پهپادهای دولتی نیروهای آزادی‌بخش خلق را مورد حمله قرار دادند، تشدید شد.

بمب‌گذاری‌هایی در پاکستان اتفاق افتاد که باعث مجروح و کشته شدن استادان و دانشجویان شد. برای مثال بمب‌گذاری در موسسه کنفوسیوس دانشگاه کراچی به کشته شدن سه استاد دانشگاه انجامید.

در جمهوری دموکراتیک کنگو هم در جریان مقابله پلیس با اعتراض دانشجویان به دلیل افزایش هزینه‌های ثبت‌نام، یکی از دانشجویان دانشگاه امبانداکا توسط پلیس کشته شد. در دانشگاه ملی لسوتو هم به دلیل تیراندازی پلیس، یک دانشجو کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. حمله گروه بوکوحرام به موسسه جنگ و صلح توکور یوسفو بوراتای دانشگاه ارتش نیجریه هم به کشته شدن حداقل ۲ کارمند منجر شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که تقریبا ۴۱ درصد از حوادث امسال مربوط به محدود کردن آزادی بیان دانشجویان بوده است. برای مثال دانشگاهی در اندونزی دستور داد که علیه دانشجویان روزنامه‌نگاری این دانشگاه به دلیل تهیه ویژه‌نامه‌ای در مورد اتهامات آزار جنسی در دانشگاه، پرونده تشکیل شود. همچنین دانشجویان در سریلانکا، ترکیه و کرانه باختری مکررا با سرکوب پلیس مواجه شده‌اند.

مواردی از ایجاد محدودیت برای آزادی بیان دانشجویان و استادان در برخی دانشگاه‌ها در انگلستان، کره‌جنوبی و آمریکا هم ثبت شده است. همچنین تهدید به بمب‌گذاری در کالج‌ها و دانشگاه‌های سیاه‌پوستان، وحشت ایجاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =