انفجار استانبول طراحی سرویس‌های امنیتی ترکیه با هدف حمله به شمال سوریه

صلاح‌الدین خدیو با بیان اینکه اردوغان به دنبال بهانه‌ای برای حمله به مناطق کردی نشین شمال سوریه است، اظهار کرد: قطعا ترکیه به اتهام زنی به کردهای سوریه اصرار خواهد کرد و با دستگیری‌هایی که بعدا اتفاق خواهد افتاد، دنبال اثبات بیشتر آن و ارائه شواهد و مدارک خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، عصر روز یک‌شنبه انفجاری تروریستی در شهر استانبول اتفاق افتاد که توجه رسانه‌ها را به خود معطوف کرد. وزیر کشور ترکیه بلافاصله انگشت اتهام را به سوی کردهای سوریه و حزب «پ.ک.ک» نشانه رفت و مدعی شد عاملین این حمله با حزب کارگران کردستان مرتبط بوده و «دستور این اقدام از کوبانی صادر شده است». هر چند که این حزب با صدور بیانیه‌ای ضمن رد مسئولین این حمله اعلام کرد: «ما غیرنظامیان را به صورت مستقیم هدف قرار نخواهیم داد و اقداماتی را که غیرنظامیان را هدف قرار دهد، نمی‌پذیریم». به منظور بررسی عوامل پشت پرده و انگیزه‌های عاملان این حمله، مصاحبه‌ای با «صلاح الدین خدیو» –تحلیلگر مسائل سیاسی و کارشناس مسائل ترکیه- انجام شد.

از نظر این کارشناس سیاسی، ترکیه با دقت و به صورت حساب شده حزب کارگران کردستان موسوم به «پ.ک.ک» را به عنوان متهم حمله تروریستی در استانبول معرفی کرده و روی این مسئله اصرار خواهد کرد. خدیو با اشاره به اینکه بسیار بعید است حزب کارگران کردستان پشت این حمله بوده باشد، اظهار کرد: کردهای سوریه همواره در معرض تهاجم و تهدید ترکیه قرار دارند و تا کنون دو تهاجم بزرگ را از سر گذرانده‌ و برخی مناطق تحت قلمرو خود را از دست داده‌اند؛ از همین رو آنها چنین بی‌احتیاطی‌هایی در روابط خود با ترکیه انجام نمی‌دهند.

به گفته خدیو، پ.ک.ک معمولا بسیار محتاطانه و محافظه‌کارانه رفتار می‌کند و به دقت مراقب هستند تا بهانه‌ای به دست ترکیه ندهند. زیرا آنها به خوبی می‌دانند که ترکیه مشتاقانه به دنبال حمله‌ای دیگر و مشخصا تصرف کامل کوبانی است. وی افزود: قطعا ترکیه به این اتهام زنی اصرار خواهد کرد و با دستگیری‌هایی که بعدا اتفاق خواهد افتاد، دنبال اثبات بیشتر آن و ارائه شواهد و مدارک بیشتر خواهد رفت.

از نظر این کارشناس مسائل ترکیه، انفجار استانبول را باید بیشتر از منظر انتخابات آتی ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه ارزیابی کرد که قرار است سال 2023 برگزار شود. وی با بیان اینکه همیشه در طول ده سال گذشته معمول بوده که اردوغان قبل از انتخابات‌ها دست به یک ماجراجویی خارجی دست می‌زند و سعی می‌کند با صدور بحران‌های داخلی که آنها را بزرگنمایی و به نوعی فرافکنی انتخاباتی انجام می‌دهد. وی افزود: او از این طریق افکار عمومی ناسیونالیست و محافظه‌کار ترکیه را به عنوان تنها ناجی این کشور در برابر تهدیدات و حملات خارجی و تجزیه کشور را به سوی خود جلب می‌کند.

به اعتقاد این کارشناس ترکیه، پس از اینکه اردوغان از موافقت آمریکا، روسیه و ایران پس از اجلاسی که در تهران برگزار شد، با حمله سوم به شمال سوریه –مناطقی که تحت اداره خودگردان کردهای سوریه هستند- ناامید شد، دست به طراحی این سناریو زده است. وی با بیان اینکه اگر هم نخواهیم خیلی بدبینانه به این ماجرا نگاه نکنیم، این احتمال وجود دارد که حمله تروریستی اخیر توسط جریان‌های دیگری اتفاق افتاده و ترکیه که هنوز سرنخی از عوامل آن به دست نیاورده، به این حادثه به عنوان یک مائده آسمانی می‌نگرد که بهانه حمله به شمال سوریه را در اختیار این کشور قرار می‌دهد.

وی افزود: با دقت به سخنان وزیر کشور سوریه –مبنی بر اینکه فرد تروریست از عفرین وارد شده و دستور آن از کوبانی صادر شده- می‌توان به ساختگی بودن این سناریو پی برد؛ زیرا این دقیقا همانجایی است که ترکیه قصد دارد در سومین نقطه خود تصرف کند. خدیو با اشاره به اینکه ترکیه کردها را تهدید ژئوپلتیکی برای خود تصور می‌کند، بزرگنمایی این قضیه مربوط به وخامت وضعیت اقتصادی، نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی ترکیه است و اردوغان قصد دارد با یک ماجراجویی خارجی افکار عمومی این کشور را منحرف کند.

خدیو در پاسخ به سوالی در مورد علت عدم پذیرش پیام تسلیت آمریکا توسط ترکیه اظهار کرد: در واقع این امر ناشی از نارضایتی از مخالفت آمریکا برای حمله مجدد ترکیه به شمال سوریه و نارضایتی از عدم حمایت ترکیه از «پ ی د» است. وی در ادامه افزود: در جریان بحران اخیر اوکراین که سوئد و فنلاند برای نخستین بار خواهان عضویت در پیمان ناتو شدند، ترکیه این امر را به قطع ارتباط آنها با کردهای سوریه منوط کرد و علت آن این است که این کشور کردهای سوریه را به عنوان تهدید وجودی برای خود معرفی می‌کند.

این کارشناس مسائل ترکیه در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر انفجار استانبول بر تغییر رویکرد تهاجمی ترکیه در منطقه گفت: آقای اردوغان مجبور به تعدیل رویکرد تهاجمی در حوزه سیاست خارجی شده و عادی سازی روابط با مصر و اسرائیل –که بسیار پرسر و صدا و گرم و صمیمی بوده- را در همین راستا باید ارزیابی کرد. وی افزود: علیرغم اینکه ترکیه دو کشور عربستان و امارات را در پشت پرده کودتای سال 2016 می‌دانست و روابط متشنجی با آنها داشت، در ماه‌های اخیر اقدام به آشتی با آنها کرده است.

خدیو خاطر نشان کرد: تنها گروهی که هنوز مشمول چرخش عملگرایانه ترکیه نشده، کردهای سوریه هستند که همچنان به عنوان تهدیدی برای تمامیت ارضی این کشور قلمداد می‌شوند. از نظر وی، در واقع ترکیه تمام این چرخش‌ها را انجام داد تا به حساب کردها برسد. علاوه بر این، شش حزب اپوزیسیون متحد شده‌اند تا آقای اردوغان را در انتخابات آتی از اریکه قدرت پایین بکشند؛ از همین رو آقای اردوغان قصد دارد با متهم کردن کردها هم به دنبال شکستن اتحاد مخالفان و همراه کردن آنها با خود است و هم از این طریق بتواند زمینه را برای تهاجمی به شمال سوریه ایجاد کند.   

انتهای پیام/

کد خبر: 1160042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =