آیا داخل هسته سیب سیانور وجود دارد؟!

سیب از زمان‌های بسیار قدیم به خاطر طبیعت مفیدش شناخته شده است. در واقع سیب یکی از قدیمی ترین میوه های شناخته شده و حاوی فواید بیشمار است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مقدار زیاد ویتامین C، آنتی اکسیدان ها، فلانوئیدها و فیبر خوراکی موجود در این میوه به پیشگیری از سرطان، آلزایمر، پارکینسون، سنگ کیسه صفرا، فشار خون بالا، دیابت و بیماری های قلبی کمک می‌کند. سیب همچنین به عنوان عاملی برای کاهش کلسترول و غلبه بر اسهال و یبوست نیز معروف است.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ خواص روغن هسته سیب برای سلامت و زیبایی

با این حال اگر فکر می‌کنید برای به دست آوردن بهترین نتیجه بهتر است کل یک سیب را بخورید در اشتباه هستید. با رسیدن به مرکز این میوه با دانه های سیاه ریزی مواجه می‌شوید که مرکز تولید سیانور و حاوی آمیگدالین سمی، یک گلیکوزید سیانوژنیک هستند.

البته دانه های سیاه و ریز سیب توسط اسیدهای معده تجزیه نمی‌شوند. پوسته این دانه ها به اندازه کافی سخت هست که از تعامل آمیگدالین با اسید معده جلوگیری کند. بنابراین اگر به‌طور تصادفی هسته سیب را ببلعید آسیبی نمی‌بینید. اما وقتی دانه ها را می‌جوید، آمیگدالین با اسیدها و آنزیم های گوارشی تماس پیدا کرده و درنتیجه سیانور آزاد می‌شود.

سیانور چیست؟

سیانور یک گروه شیمیایی متشکل از یک اتم کربن است که توسط سه پیوند مولکولی به یک اتم نیتروژن متصل است. هنگامی که سیانور وارد معده می‌شود، می‌تواند به سرعت وارد جریان خون شده و با ناتوان ساختن بدن در استفاده از اکسیژن ضروری به آن آسیب وارد کند.

بدن انسان در برابر مقادیر کم سیانور مقاوم است زیرا توسط آنزیم ها سم زدایی شده و در ۲۴ ساعت اول پس از قرار گرفتن در معرض بدن از آن خارج می‌شود.

چه مقدار سیانور کشنده است؟

حدود یک تا دو میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، دوز کشنده این ماده سمی محسوب می‌شود و اگر یک mg/kg را در نظر بگیریم، ۷۰ میلی گرم می‌تواند یک فرد ۷۰ کیلویی را از پا درآورد.

علائم مسمویت با سیانور شامل تنگی نفس، تشنج، درد قفسه سینه، ضربان سریع قلب، از دست دادن هشیاری، اضطراب و حالت تهوع است.

یک هسته سیب چه مقدار سیانور دارد؟

هسته سیب حاوی حدود ۷۰۰ میلی گرم سیانور در هر کیلوگرم است. بنابراین حدود ۱۰۰ گرم دانه سیب برای کشتن یک فرد بالغ ۷۰ کیلویی کافی است.

چند سیب برای کُشتن ما لازم است؟

یک هسته سیب حدود ۰.۷ گرم وزن دارد. بنابراین برای آنکه با دانه سیب کشته شوید باید به ‌طور متوسط ۱۴۳ دانه ببلعید. یک سیب معمولا حدود هشت هسته دارد. بنابراین برای دریافت دوز کشنده سیانور باید تمام دانه های ۱۸ سیب را بخورید.

سیانور علاوه بر هسته سیب در هسته بسیاری از میوه ها و آجیل های خام نیز یافت می‌شود. زردآلو، بادام تلخ، گوجه سبز، گیلاس، پرتقال، پاپایا، شلیل، هلو و آلو نیز در هسته خود حاوی سیانور هستند. این ماده کشنده همچنین در گیاهانی نظیر لوبیای لیما (لوبیای عروس)، شبدر، دانه های جوانه زده و … یافت می‌شود.

منبع:سایت خبری سیب

انتهای پیام/

کد خبر: 1160061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =