زاکانی: انحصاری برای ساخت مسکن وجود ندارد

شهردار تهران با تأکید بر اینکه هیچ انحصار و رانتی برای ساخت مسکن وجود ندارد، اظهار کرد: اگر حوزه ساخت و ساز به صورت شفاف و عادلانه درنظر گرفته نشود، تبدیل به رانت می‌شود اما در این حوزه ما خودمان از بخش خصوصی درخواست کرده‌ایم که ورود پیدا کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا زاکانی در حاشیه «آیین امضای ۵ تفاهم نامه برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران»، بیان کرد: سال گذشته قرارگاه مسکن راه اندازی شد. هدف گذاری این بود که به عنوان خادم شهروندان، خدمت گذاری و وظیفه خود را انجام دهیم تا مشکلات افرادی که در حوزه مسکن با مشکلاتی روبرو هستند را حل کنیم و اجازه ندهیم سوداگری‌ها به زندگی مردم آسیب بزند. همچنین هدف گذاری دیگر این است که اقتصاد کشور در بعد حرکت بر مدار مسکن، رونق ویژه و جدیدی پیدا کند.

شهردار تهران ضمن اشاره به امضای تفاهم نامه برای ساخت ۱۵۰ هزار واحد مسکن، گفت: ساخت این ۱۵۰ هزار واحد مسکن نیاز به مقدمه سازی بسیاری دارد که یکی از این مقدمه سازی‌ها منطبق بر معرفی زمین است. اینگونه نیست که ابتدا تفاهم‌نامه امضاء شود و سپس به دنبال زمین بگردیم. از پیش کارهایی نظیر یافتن اراضی، بارگذاری و ... انجام می‌شود. برای مثال تفاهم‌نامه‌ای با نیروی هوایی ارتش انجام شد تا پادگان دوشان تپه [که انقطاعی میان خیابان پیروزی و دماوند ایجاد می‌کرد] به فضاهای عمومی و محل ساخت ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکن تبدیل شود.

زاکانی درباره اینکه هر تعداد واحد مسکن توسط چه نهادی ساخته می‌شود، بیان کرد: ساخت حدود ۱۵ هزار واحد از ۱۵۰ هزار واحد مسکن با نیروی هوایی ارتش، ۸ هزار و ۸۰۰ واحد [که درباره ۵ هزار واحد آن امروز صحبت شد و ۳ هزار و ۳۰۰ واحد آن با فراجا است]، ۲۰ هزار واحد با سپاه، ۱۰ هزار واحد با تأمین اجتماعی و  ۱۰۰ هزار واحد با بخش خصوصی است.

وی در ادامه عنوان کرد: با توافقات صورت گرفته، به سرعت مسیر اصلاح در کمیسیون ماده ۵ و مجوزهای آن صادر خواهد شد. این اقدام امکانی را ایجاد می‌کند تا کسری یک میلیون واحد در بازار مسکن تهران [که درحال حاضر ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در تهران زندگی می‌کنند]، تأمین شود و همچنین مسکن از حوزه سوداگری خارج شود و سنگینی بار ساخت مسکن از روی دوش مردم برداشته شود.

شهردار تهران ضمن اشاره به تفاهم‌نامه‌های متعدد برای ساخت بالغ بر ۴۰۰ هزار واحد مسکن تا به امروز، یادآور شد: از تفاهم‌های صورت گرفته، حدود ۲۵ هزار واحد مسکن در بخش غیر از شهرداری و حدود ۹ هزار واحد هم توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران آغاز شده است. به فضل الهی تا دو ماه آینده، ساخت ۲۰ هزار واحد مسکن دیگر توسط سازمان نوسازی شهرداری تهران آغاز خواهد شد.

به گفته زاکانی؛ سازمان نوسازی شهرداری تهران از ۱۵ سال گذشته تا سال ۱۴۰۰، حدود ۵ هزار واحد مسکن ساخته بود اما در یک بازه یک ساله ساخت ۹ هزار واحد مسکن آغاز شده و از دو ماه آینده ساخت ۲۰ هزار واحد دیگر شروع می‌شود.

وی در ادامه سخنان خود این اطمینان را به شهروندان تهرانی داد که نهضت ساخت مسکن به کمک دولت انقلابی و اراده رئیس جمهور، بار مسکن را از روی دوش مردم سبک خواهد کرد.

شهردار تهران در پاسخ به این پرسش که ساخت این واحدهای برنامه ریزی شده چه تعداد اشتغال ایجاد خواهد کرد، گفت: هر واحد دو اشتغال ثابت ایجاد می‌کند و بخش زیادی هم اشتغال‌های مرتبط با مسکن را فعال می‌کند. ساخت مسکن به اقتصاد کلان کشور، حرکت اقتصادی، اشتغال کشور، ایمنی و زیبایی و سکناپذیری شهر تهران کمک می‌کند.

زاکانی درباره قیمت واحدهای مسکن توضیح داد: شرایط بگونه‌ای تنظیم می‌شود تا بتوانیم قیمت تمام شده منطقی داشته باشیم و در مسیر پیش رو به کسانی ‌که می‌خواهند در حوزه ساخت و ساز مسکن ورود کنند، کمک کنیم. این کمک‌ها به صورت مشوق‌های عمومی (عموم مردم) و خاص (برای انبوه سازان) اعلام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه هیچ انحصار و رانتی برای ساخت مسکن وجود ندارد و درِ ساخت و ساز برای ورود بخش خصوصی باز است، افزود: اگر حوزه ساخت و ساز به صورت شفاف و عادلانه درنظر گرفته نشود، تبدیل به رانت می‌شود اما در این حوزه ما خودمان از بخش خصوصی درخواست کرده‌ایم که ورود پیدا کند. برداشتن این بار توسط بخش خصوصی و نهادهای دیگر یک لطف است.

شهردار تهران با بیان اینکه اصل ۳۱ قانون اساسی اعلام کرده است که باید هر ایرانی یک خانه درخور و شأن داشته باشد، گفت: اما هم‌اکنون با چنین وضعیتی روبرو نیستیم چرا که به قانون اساسی عمل نشده است. مشکل ما این است که به قانون اساسی عمل نمی‌کنیم. قانون اساسی برگرفته از مکتب امام (ره) و بنیان‌های اساسی انقلاب است.

زاکانی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: بالغ بر ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برای شهر تهران پروژه سرمایه گذاری تعریف شده است که یک رونمایی در دو روز، ۲۳۱ پروژه در قالب ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بود که باز هم پس از آن پروژه سرمایه گذاری تعریف شد لذا هیچ محدودیتی برای سرمایه گذاری در شهر تهران نداریم.

وی با بیان اینکه برای استخدام در شهرداری محدودیت وجود دارد، افزود: حدود ۳ برابر نیروی شهرداری شهرهایی از جنس تهران، در شهرداری تهران وجود دارد. لذا پیگیری شده تا به نیروهای موجود انگیزه و ارتقاء داده شود و بتوانیم همین نیروهای با ارزش را نگه داریم. با توجه به بازنشستگی نیز نیروهای نخبه و متعهدی که بتوانند بار شهر را کم کنند، دنبال خواهند شد. سن میانگین نیروهای شهرداری تهران ۴۲ سال است که از میانگین عمومی دستگاه‌های دیگر بالاتر است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =