افزایش حجم تجارت ایران و روسیه

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه گفت: حجم تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیری همراه شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، غلامحسین شافعی امروز در همایش تجاری ایران و روسیه که با حضور رؤسای اتاق‌های بازرگانی دو کشور و فعالان اقتصادی در تهران برگزار شد، گفت: ما بر این باوریم که کشورهای منطقه با تکیه بر تاریخ و فرهنگ مشترک، می‌توانند آینده مشترک خود را بیافرینند، رویکرد اصولی ایران مشارکت سازنده با همسایگان برای تحقق نظم پایدار و ایجاد پیوندهای متقابل اقتصادی است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: بخش خصوصی در راستای ایجاد محیط آرام برای فضای کسب و کار در جهت توسعه روابط اقتصادی و تجاری کشورها تأکید می‌کند.

به گفته او، در سال‌های گذشته روابط ایران و روسیه دوستانه بوده است و مردم دو کشور از روابط دیرینه بر مبنای مشترکات بسیار خوبی برخوردار بوده‌اند. هم اکنون ایران مناسبات خوبی با کشورهای منطقه داشته و اقداماتی برای توسعه روابط تجاری انجام داده  است و در این مسیر روسیه جایگاه مهمی در سیاست تجاری ایران برخوردار است.

شافعی می گوید: وجود منابع در زمینه‌های مختلف نفت و گاز، کشتیرانی، حمل و نقل در طول کریدور شمال ـ جنوب، فناوری اطلاعات، پتروشیمی، خشکبار، فرش و ... و همچنین تمایل دو کشور به همکاری استانی راه را برای مبادلات دوجانبه هموارتر کرده است.

به گفته او، بر اساس آمار حجم تجارت ایران و روسیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۴ میلیارد دلار بوده است که نسبت به سال گذشته با رشد چشمگیری مواجه بوده است، لذا لازم است با توجه به علاقه‌مندی مقامات عالی‌رتبه دو کشور در جهت گسترش روابط و شناسایی فرصت‌های موجود در دو کشور گام‌های عملیاتی همانند حضور بزرگ‌ترین هیأت تجاری روسیه در ۲۰ سال گذشته در ایران برداشته شود.

او با تأکید بر اینکه باید همکاری‌های لازم در جهت رفع موانع تجاری دو کشور برداشته شود، گفت: امضاء توافق‌نامه تعرفه ترجیحی ایران با اتحادیه اوراسیا خط جدیدی را در گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه ایجاد کرده است، با اجرایی شدن تجارت آزاد ایران و کشورهای اتحادیه اوراسیا بخش بزرگی از موانع تجاری حل می‌شود.

به گفته او، ایران از کریدور شرق ـ غرب و بندر چابهار می‌تواند استفاده‌های مهمی در زمینه‌سازی همکاری تجاری با کشورهایی مانند هند و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام دهد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری برای صدور و رفع موانع روادید، توسعه روابط بانکی بر اساس ارزهای محلی و توافق سبز گمرکی در راستای توسعه روابط تجاری صورت گرفته که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها مانند کشتی‌های رورو و فعالیت در کریدورها با جدیت بیشتری دنبال شود.

او گفت: برگزاری نشست‌ها فرصت‌های بیشتری برای تعامل همه‌جانبه دو کشور ایران و روسیه ایجاد می‌کند که لازمه آن همکاری و فراهم کردن تسهیلات برای حضور فعالان اقتصادی در بازار دو کشور است، اما زیرساخت‌ها به میزان لازم توسعه نیافته و به همین دلیل موجب مغفول ماندن ظرفیت‌های تجاری بین دو کشور شده است.

شافعی گفت: همکاری بخش خصوصی با حمایت دولت در مدیریت شبکه حمل و نقلی و تأسیس صندوق مشترک تأمین مالی و همچنین تسهیل صدور روادید تجاری می‌تواند در توسعه روابط تجاری میان کشورها مؤثر باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =