درخواست یک تشکل دانشگاهی برای برخورد با دانشجویان و تشکل‌های هنجارشکن/ ۹۰۰ واحد در دانشگاه‌ها به خوابگاه متاهلی تغییر کاربری داده‌اند

«دیدار وزیر علوم با تشکل‌ها، انتخاب و انتصاب در بسیج دانشجویی و آغاز ثبت نام وام ضروری دانشجویان» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های صنفی-دانشجویی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «دیدار وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تشکل‌های دانشجویی» و «تغییر کاربری  ۹۰۰ واحد دانشگاهی به خوابگاه متاهلی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بودند.

از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «انتقاد از عدم همکاری مسئولان دانشگاه بهشتی در برگزاری برنامه‌های دانشجویی، انتخاب و انتصاب در بسیج دانشجویی و  اعلام اسامی مؤسسات مورد تایید سازمان امور دانشجویان به منظور جذب دانشجویان بین‌الملل» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ چهارم آبان‌ماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشجویی؛

۱۸۰۰ دانشمند کشور در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند

 نمایندگان اتحادیه‌ها و تشکل‌های دانشجویی با محمد علی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دیدار کردند. در این نشست دبیران و نمایندگان انجمن اسلامی دانشجویان(دفتر تحکیم وحدت)، بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، جنبش عدالت‌خواه دانشجویی و انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند. 

وزیر علوم در این نشست بیان کرد که در سال ۱۳۸۳، ۴ استاد ایرانی در فهرست یک درصد دانشمندان برتر جهانی قرار داشتند؛ ولی امسال ۸۴۰ نفر از دانشگاه‌های ایران در لیست ۱ درصد دانشمند برتر قرار دارند که این در راستای سیاست مرجعیت علمی وزارت علوم است. همچنین حدود ۱۸۰۰ دانشمند کشور در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر بین المللی قرار دارند. 

انتقاد از سنگ‌اندازی مسئولان دانشگاه شهیدبهشتی برای ایجاد گفت‌وگو بین دانشجویان

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی پس از لغو نشست بررسی «جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی» در کانال تلگرامی خود از مسئولان این دانشگاه به علت سنگ اندازی برای ایجاد گفت‌وگو بین دانشجویان انتقاد کرد.

در این بیانیه تصریح شده است: «اما افسوس فراوان ما از این است که مسئولان دانشگاه نیز با وضعیتی بسیار انفعالی، مانع از ایجاد این محیط شده و خود عاملی بر ادامه‌ فضای مسموم موجود شده‌اند. برنامه‌های بسیاری از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی هماهنگ شد تا باب گفتگو را بین دانشجویان باز کند، ولی سنگ‌های بسیاری نیز از جانب مسئولان دانشگاه جلوی پای این برنامه‌ها قرار داده و مانع آن شدند.»

گفتنی است؛ نشست بررسی «جایگاه شورای نگهبان در قانون اساسی» قرار بود روز سه شنبه ۲۴ آبان با حضور محمد بهادری جهرمی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس برگزار شود که با تصمیم مسئولان دانشگاه شهید بهشتی لغو شد.

۳۰ دی‌ماه؛ آخرین مهلت ارسال مقاله به همایش الگوی سوم زن مسلمان در گام دوم انقلاب اسلامی

آخرین مهلت ارسال اصل مقالات به دبیرخانه همایش«الگوی سوم زن مسلمان در گام دوم انقلاب اسلامی» ۳۰ دی‌ماه است. 

ذکر این نکته حائز اهمیت است؛ این همایش ۱۹ بهمن‌ماه و مصادف دهه فجر انقلاب اسلامی توسط بسیج اساتید، در دانشگاه تهران برگزار می‌شود. همچنین مقالات برگزیده همایش در سامانه ISC  نمایه می‌شوند. علاقه‌‍مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در این همایش ملی می‌توانند به آدرس وبگاه  Hamayeshmwir.ir مراجعه کنند.

درخواست یک تشکل دانشجویی از روسای دانشگاه‌ها برای برخورد با دانشجویان و تشکل‌های هنجارشکن

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در بیانیه‌ای از روسای دانشگاه‌ها درخواست کرد تا با دانشجویان و تشکل های هنجارشکن در جریان اتفاقات اخیر برخورد کنند.

 در این نامه عنوان شده است: «باید با انجمن‌هایی مانند شریف که به اسم اسلامی و با اساس‌نامه تعریف‌شده در جمهوری اسلامی اجازه فعالیت گرفته‌اند و با امکانات جمهوری اسلامی رشد کرده و تشکیلات‌سازی کرده‌اند و در حال حاضر علنا به دنبال تهییج دانشجویان و از سرگیری آشوب‌ها در دانشگاه‌ها هستند، طبق قانون برخورد شود.»

در این نامه تاکید شده است: «در انتها برای عبور از این شرایط از استادان و دلسوز و دانشجویان دانشگاه‌ها دعوت می‌کنیم که کمک کنند تا دانشگاه‌ها به ریل علمی خود بازگردند. برای همگان روشن است که گفتگو مسیری صحیح برای تبادل نظرات است و آشوب و شلوغی دانشگاه نتیجه‌ای جز آسیب‌رساندن به فضای علمی-نخبگانی دانشگاه را ندارد؛ به همین منظور ما در انجمن اسلامی امیرکبیر آماده مناظره با هرکسی از تشکل‌های دیگر نظیر انجمن‌ اسلامی شریف هستیم.»

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور انتخاب شد

در اولین نشست شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور، ابوالفضل فکوری مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان به عنوان دبیر شورای بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد.

 گفتنی است با حکم صادق مفرد مسئول بسیج دانشجویی تهران بزرگ مهربد مهرافزا به عنوان دبیر مجمع پیشران مراکز تحقیقاتی دانشگاه های تهران بزرگ معرفی شد.

واکنش مجمع‌ دانشجویان‌ حزب‌الله نسبت به عملکرد رئیس دانشگاه علم و صنعت در جریان اعتراضات اخیر

مجمع‌ دانشجویان‌حزب‌الله نسبت به عملکرد منصور انبیا رئیس دانشگاه علم و صنعت در جریان اعتراضات اخیر این دانشگاه واکنش نشان دهد.

در این نامه تصریح شده است: «در پی اتفاقات هفته‌های گذشته از شروع ترم تحصیلی در دانشگاه و مواجهه جامعه دانشجویی با مسائل متعدد در این زمینه انتظار می‌رفت تا به امروز همانند سایر دانشگاه‌ها بستری برای پاسخگویی و گفت‌وگوی مسئولین دانشگاه با دانشجویان ترتیب دهید. چگونه می‌توان انتظار داشت پشت دربهای بسته، در جلسات خصوصی و روایت‌های محدود، درک دقیقی از شرایط داشته باشید و حقی از دانشجویان تضییع نشود؟»

در این نامه عنوان شده است: «بدین وسیله خواستار ترتیب جلسه و یا جلساتی با حضور شما و معاونان دانشگاه در حوزه فرهنگی، دانشجویی و اداره حراست در جمع دانشجویان هستیم. بدیهی است مقصود از دانشجویان عموم؛ دانشجویان دانشگاه است.»

حوزه صنفی_دانشجویی؛

اسامی موسسات بین‌المللی مورد تایید جذب دانشجوی خارجی اعلام شد

جعفر رازقی مدیر کل دانشجویان بین‌المللی سازمان امور دانشجویان بیان کرد که اسامی مؤسسات مورد تایید سازمان امور دانشجویان به منظور جذب دانشجویان بین‌الملل اعلام شد.

وی تصریح کرد که بر اساس آمارهای اعلام شده بیش از یکصد هزار دانشجوی بین‌الملل در کشور مشغول به تحصیل هستند. بنابراین دانشجویان بین‌المللی که قصد تحصیل در کشور ایران را دارند می‌توانند از طریق مراجعه مستقیم به دانشگاه‌ها و یا از طریق مؤسسات جذب دانشجویان بین‌الملل مورد تأیید سازمان امور دانشجویان اقدام به پذیرش کنند.

۹۰۰ واحد در دانشگاه‌ها به خوابگاه متاهلی تغییر کاربری داده‌اند

هاشم داداش‌پور رئیس سازمان امور دانشجویان بیان کرد که در سال جاری بیش از ۵۰ دانشگاه به موضوع خوابگاه‌های متاهلی ورود پیدا کرده‌اند که بر اساس آن، در دانشگاه‌ها حدود ۹۰۰ واحد تغییر کاربری داده‌اند.

وی تعداد خوابگاه‌های متاهلی را یک هزار و ۵۰۰ خوابگاه اعلام کرد و تصریح کرد که در سال جاری بیش از ۵۰ دانشگاه به موضوع خوابگاه‌های متاهلی ورود پیدا کرده‌اند که بر اساس آن، در دانشگاه‌ها حدود ۹۰۰ واحد تغییر کاربری داده‌اند و ۲۵۰۰ واحد نیز به ایجاد خوابگاه‌های متاهلی اقدام کرده‌اند.

وی بیان کرد که در سال ۱۴۰۰، حدود یک هزار و ۲۶۹ خوابگاه متاهلی در دانشگاه‌های سراسر کشور وجود داشت در حالی که میزان تقاضا حدود ۸۷ هزار نفر است.

ثبت نام «وام ضروری» دانشجویی آغاز شد

براساس تقویم زمانبندی ثبت نام وام‌های دانشجویی در نیمسال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از سوی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، سامانه دانشجویی(پورتال صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم) از امروز شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ تا روز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ برای ثبت تقاضای وام ضروری فعال می‌شود.

گفتنی است دانشجویان روزانه دانشگاه‌های دولتی، مراکز وابسته به دستگاه‌های اجرایی وآموزشکده های فنی و حرفه‌ای دانشجویان واجد شرایط برای استفاده از وام‌های مذکور هستند.

طرح ملی همسفر تا بهشت ویژه زوج های دانشجو تا ۳۰ آبان تمدید شد

 ثبت‌نام طرح ملی همسفر تا بهشت تا ۳۰ آبان ماه ادامه دارد، دانشجویانی که در بازه ۱ فروردین ماه ۱۴۰۰ لغایت ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱ ازدواج کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به آدرس ezdevaj.nahad.ir در طرح ملی همسفر تا بهشت شرکت نمایند.

گفتنی است امسال در بیست و پنجمین دوره فعالیت خود، میزبان ۱۰ هزار زوج دانشجو از سراسر کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =