تغییر در شیوه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها/ وزیر علوم احکام ریاست ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه را صادر کرد

«تغییر در شیوه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها، ایجاد صندوق گرنت آموزشی و صدور احکام ریاست ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه از سوی وزیر علوم» از مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «تغییر در شیوه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها»، «ایجاد صندوق گرنت آموزشی» و «صدور احکام ریاست ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه از سوی وزیر علوم» از مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته گذشته بود. از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «وابستگی تبدیل وضعیت اساتید منوط به احراز رتبه دانشیاری»، «اعلام تقویم تحصیلی نیمسال دوم دانشگاه‌های علوم پزشکی» و «نهایی شدن ترکیب و آمایش رشته‌های دانشگاه پیام نور» اشاره کرد.

ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار آموزش عالی را آورده است:

تغییر در شیوه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها/ ایجاد صندوق گرنت آموزشی

قاسم عموعابدینی معاون آموزشی وزیر علوم از مصوبه شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی برای بازنگری شیوه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: مقرر شد بازنگری در شاخص‌های رتبه‌بندی مؤسسات آموزش عالی به نحوی انجام شود که موضوعات آموزش مهارتی، توانمندسازی، دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت بنیان، اشتغال‌آفرینی و شاخص‌های فرهنگی و دیپلماسی علمی مورد توجه بیشتر قرار گیرد و نتایج رتبه بندی در سال آینده علاوه بر رتبه کلی به صورت رتبه موضوعی نیز اعلام شود.

معاون آموزشی وزیر علوم همچنین از موافقت شورای گسترش آموزش عالی با ایجاد صندوق گرنت آموزشی خبر داد و اظهار کرد: با ایجاد صندوق گرنت آموزشی، دانشجویان مستعد که در رشته‌های راهبردی و مورد نیاز کشور تحصیل کنند در همه مقاطع تحصیلی در زمینه نیازهای آموزشی و پژوهشی مورد حمایت قرار می‌گیرند.

عموعابدینی از تصویب بورسیه صنعت و جامعه در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: با توجه به اجرای موفق طرح بورسیه جامعه و صنعت در دانشگاه یزد، اجرای این بورسیه در سایر دانشگاه‌ها به تصویب «شورای گسترش» رسید.

تبدیل وضعیت اساتید منوط به احراز رتبه دانشیاری شد 

محمد خلج امیرحسینی رئیس مرکز جذب اعضای هیئت علمی وزارت علوم درباره جزئیات شرط دانشیاری برای تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی چند سال پیش مصوب کرده بود که تبدیل وضعیت اعضای هیأت علمی از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی، منوط به احراز رتبه دانشیاری است. 

وی افزود: هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تسهیل مصوبه مذکور، برای یک مدت گذار، یعنی تا سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بود تا اعضای هیئت علمی برای تبدیل وضعیت از رسمی آزمایشی به رسمی قطعی از جدول امتیازات مصوبه ۱۹۶ هیئت عالی جذب استفاده کنند. مرکز جذب وزارت علوم نیز مدت مذکور را تا یک آبان ۱۴۰۱ تمدید کرد، بنابراین اعضای هیأت علمی برای رسمی قطعی شدن خود تا یک آبان ۱۴۰۱ فرصت داشتند از همان جدول امتیازات استفاده کنند. این جدول هم بستگی دارد که هر دانشگاه در چه منطقه‌ای باشد و اینکه در این جدول امتیازات رتبه دانشیاری نبوده، بلکه بخشی از امتیازات دانشیاری لحاظ شده بود.

اعلام تقویم تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه‌های علوم پزشکی

تقویم تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت اعلام شد. بر این اساس، آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی از ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ آغاز می‌شود و بازه زمانی برگزاری امتحانات به مدت دو هفته است. جدول تقویم تحصیلی نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت بهداشت در ادامه آمده است:

تغییر در شیوه رتبه‌بندی دانشگاه‌ها/ وزیر علوم احکام ریاست ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه را صادر کرد

نهایی شدن ترکیب و آمایش رشته‌های دانشگاه پیام نور

ابراهیم تقی زاده رئیس دانشگاه پیام نور از نهایی شدن ترکیب و آمایش رشته‌های دانشگاه پیام نور پس از تعیین ماموریت این دانشگاه خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت هیأت علمی دانشگاه و نیاز منطقه، پیشنهاد حذف و تقویت برخی از رشته‌ها ارائه شده است، تمرکز بیشتر دانشگاه پیام نور در رشته‌های علوم انسانی است، البته در برخی رشته‌ها گرایش بندی‌های مختلفی را تقاضا کرده‌ایم، و در رشته‌های فنی و مهندسی و علوم پایه که از قبل بوده، تغییر ایجاد نشده است ولی گرایش بندی رشته‌های علوم انسانی را پیگیری می‌کنیم.

وی تاکید کرد که در برخی از مناطق ممکن است که با کمبود هیأت علمی مواجه باشیم و رشته‌های آن منطقه نیز مورد تقاضا نباشد که پذیرش را دراین مناطق کاهش می‌دهیم ولی در برخی از جاهای دیگر که هیأت علمی مناسب را داشته باشیم و همچنین رشته‌ها مورد نیاز منطقه، استان و شهرستان باشد، رشته‌های مذکور خواهند ماند.

صدور احکام ریاست ۱۳ دانشگاه و پژوهشگاه از سوی وزیر علوم

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم احکام ریاست ۹ دانشگاه و ۴ پژوهشگاه کشور را برای مدت چهار سال صادر کرد. بر اساس این احکام احسان یاوری به عنوان رئیس دانشگاه آیت الله العظمی بروجردی (ره)، مریم بردبار به عنوان رئیس دانشکده علوم انسانی و هنر حضرت معصومه (س)، فرید نجفی به عنوان رئیس دانشگاه گیلان، بهادر کرمی به عنوان رئیس دانشگاه یاسوج، محمدرضا حسنایی به عنوان رئیس دانشگاه هنر، مرتضی ایزدی فرد به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی شاهرود، مجتبی گودرزی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی اراک، محمدجواد محمودآبادی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی سیرجان، مهدی بدیعی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی جندی شاپور، مرتضی توکلی به عنوان رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی، احمد شعبانی به عنوان رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران، محمدرضا نوایی به عنوان رئیس پژوهشگاه هوا فضا و مسعود عالمی نیسی به عنوان رئیس مؤسسه تحقیقات جمعیت کشور منصوب شد.

خبرهای آزمونی در هفته‌ای که گذشت

علیرضا کریمیان مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از ثبت نام ۱۷ هزار نفر در  آزمون دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ تاکنون خبر داد و گفت: ثبت نام آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ از ۲۲ آبان در سایت سازمان سنجش آموزش کشور آغاز شده است و داوطلبان تا یکشنبه ۲۹ آبان ماه فرصت دارند در این آزمون ثبت نام کنند.

وی افزود: آزمون ورودی مقطع دکتری نیمه متمرکز (Ph.D) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۲ به منظور پذیرش دانشجو در مقطع دکتری تخصصی در دوره‌های روزانه، نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، مشترک و پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ برگزار می‌‍شود.

محمدمهدی نوروز شمسی رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی از اعلام نتایج تکمیل ظرفیت چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در آذرماه خبر داد و گفت: پس از اعلام نتایج نهایی چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی در ۲۲ شهریورماه سال ۱۴۰۱ و ثبت نام پذیرفته شدگان در دانشگاه‌های علوم پزشکی، مواردی که ظرفیت خالی مانده بود برای تکمیل ظرفیت اختصاص یافت.

وی درباره آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی سال ۱۴۰۲ اظهار کرد: بر اساس پیش بینی انجام شده قرار است در بهمن ماه ثبت نام برای آزمون کارشناسی ارشد گروه پزشکی آغاز شود و در پایان دی ماه درباره چگونگی ثبت نام در این آزمون اطلاع رسانی می‌شود.

حسن مروتی معاون امور آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از تمدید مجدد مهلت ثبت نام مرحله اول کنکور سال ۱۴۰۲ از ساعت ۸ تا ۱۷ در تاریخ ۲۲ آبان ماه خبر داد و گفت: برای رفاه بیشتر حال متقاضیانی که تاکنون موفق به ثبت نام در آزمون‌ سراسری سال ۱۴۰۲ (نوبت اول) در دوره‌های روزانه، نوبت دوم «شبانه»، نیمه‌حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی، دانشگاه‌ پیام‌ نور و مؤسسات‌ آموزش‌ عالی غیرانتفاعی و همچنین رشته‌های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی نشدند، این فرصت در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =