سومین نشست‌ هم‌اندیشی «تحلیل اجتماعی ناآرامی‌های اخیر کشور» برگزار شد

سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «تحلیل اجتماعی ناآرامی‌های اخیر کشور» در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، سومین جلسه از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی «تحلیل اجتماعی ناآرامی‌های اخیر کشور» به ریاست دکتر محمدمهدی طهرانچی و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه و  محمدرضا غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور در سالن ۹ دی سازمان مرکزی برگزار شد.

 طهرانچی در این جلسه با تأکید بر لزوم درک مسئله و مسئله‌یابی حوادث اخیر در مجامع نخبگانی و دانشگاهی، گفت: درک مسئله، مقدمه حل مسئله است. از این رو در این مرحله، دانشگاه به عنوان قوه عاقله کشور باید به کمک دستگاه‌ها و نهادهای حاکمیتی و متولی امر آمده تا به واکاوی و چرایی حوادث اخیر بپردازد و بتواند برای حل مساله راهکار ارائه کند.

وی تاکید کرد: این نشست‌ها جمع نخبگانی است و انتظار می‌رود اعضای هیأت علمی و اساتید بدون هیچ‌گونه خودسانسوری از آنچه در واقعیت اتفاق افتاده، نظرات خود را به صراحت بیان کنند، چرا که معتقدیم دانشگاه محل گفتمان است و باید با منطق و صراحت سخن بگوییم. واقعیت این است که دشمن در سیستم مختصات نسل جدید اخلال ایجاد کرده و اکنون با نسلی که به عنوان نسل Z شناخته می‌شود، مواجهیم که متفاوت از نسل‌های دیگر است. بنابراین در این جلسه قصد داریم به عنوان هسته‌های فکری و نخبگانی، علاوه‌بر تبیین دستاوردها و موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در ۴۳ سال گذشته، ضعف‌های بوجود آمده در سرمایه اجتماعی را بررسی و واکاوی کنیم.

 طهرانچی از اساتید و اعضای هیأت علمی گروه‌های مرتبط خواست طرح پژوهشی خود درخصوص حوادث و اغتشاشات اخیر را ارائه کنند تا با مسئله‌یابی و اصلاح رفتارها بتوان بهداشت محیط جوانان را افزایش داد.

در ادامه، حجت‌الاسلام والمسلمین طائب با ارائه تحلیل چگونگی فرآیند فتنه‌ها در جمهوری اسلامی ایران گفت: مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) فرمودند « امروز مهمترین امید دشمن برای ضربه‌زدن به کشور، ‌امید بستن به اعتراضات مردمی است. امید آنها این است که با کار روانی و فعالیت‌های مجازی و اقسام حیله‌ها و مزدورپروری، مردم را در برابر نظام اسلامی قرار دهند. محاسبه دشمن در این مساله هم مثل خیلی از محاسبات آنها غلط است.» ایشان همچنین توصیه فرموده‌اند که «نگذارید دشمن و ضدانقلاب از انقلاب شما هویت‌زدایی و حقیقیت آن را وارونه‌نمایی کند. نگذارید یاد امام که روح انقلاب است در جامعه کمرنگ شود و امام را تحریف کنند».

وی با بیان اینکه اکنون در دهه پنجم انقلاب اسلامی قدرت‌ جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است، تصریح کرد: بحمدالله قدرت منطقه‌ای ایران، تأثیرگذاری بین‌المللی و انسجام حاکمیتی برای خدمت به مردم افزایش یافته است. به همین دلیل آمریکایی ها از این دهه به عنوان دهه سرنوشت برای آمریکا و جهان یاد می کنند و در سند امنیت ملی آمریکا آمده است که در ربع اول قرن ۲۱ باید جهان را به دهکده جهانی با کدخدایی آمریکا تبدیل کنند و آمریکا به عنوان نبض جهان، مسائل اقتصادی خود را حل کرده و اقتصاد سایر مناطق را به خود وصل کند.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران خاطرنشان کرد: براساس اسناد امنیت ملی آمریکا؛ جمهوری اسلامی ایران یکی از چالش های اصلی آنها در عرصه بین‌المللی شده و بر این مبنا استراتژی تشدید مهار انقلاب اسلامی در دستورکار ایالات متحده قرار گرفته است چرا که آمریکا معتقد است ایران هم در چالش داخلی آمریکا و در رقابت های انتخاباتی آنها اثر داشته و هم به عنوان چهارمین تهدید امنیت ملی آمریکا نقش آفرین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب ادامه داد: تحقق هدف راهبردی آمریکایی ها در قبال ایران در این مقطع با جنگ ترکیبی که عبارت است از یک راهبرد دفاعی آمیخته به جنگ سیاسی و کلاسیک و نامنظم، مجازی، خبررسانی جعلی، دیپلماسی، مداخله در انتخابات، یورش فرهنگی و ایجاد تضاد دینی، انجام می شود.

وی «هویت‌زدایی» و «هویت‌زایی» را دو اقدام محوری آمریکا در مهار قدرت انقلاب اسلامی در جنگ نرم دانست و گفت: دشمن با «شبهه‌افکنی از طریق طرح سؤالات راهبردی عملیاتی تاکتیکی و تکرار آن و ابهامات با پاسخ های ناقص و دروغ»، «تردید در صداقت، اعتماد، موفقیت، امید، مقبولیت و مشروعیت»، «ایجاد بی‌تفاوتی در مردم و ترس در خواص»، «ایجاد گسست اجتماعی با بهره‌گیری از گسست های قومی، مذهبی، نسلی و دوگانه‌سازی»، «تشدید نفرت و کینه در میان اقوام، نسل ها و مذاهب با حاکمیت»، «نافرمانی در همه سطوح جامعه» و «تقابل امنیتی، سیاسی و اجتماعی و تبدیل نافرمانی فردی به اجتماعی» به دنبال هویت‌زدایی از انقلاب اسلامی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب ادامه داد: در نقطه مقابل این راهبرد نیز «ایجاد زیرساخت ارتباطی به منظور تقابل با آحاد جامعه از طریق توسعه اینترنت و شبکه های اجتماعی و ماهواره‌ای»، «تبلیغ لذت‌گرایی و سبک زندگی  غربی»، «شبکه‌سازی از طریق مدارس آنلاین، اراذل و اوباش، هنرمندان و خبرنگاران، شبکه های اخلال اقتصادی»، «تولید هیجان از طریق روش های مختلف ازجمله بازی های رایانه‌ای»، «تبدیل هیجانات روانی به اعمال خشونت‌آمیز»، «تخلیه هیجانات و خشونت علیه حاکمیت» و «معرفی لیدر داخلی» قرار دارد که در حوزه هویت‌زایی دنبال می شود.

وی ارتقای سرمایه اجتماعی از طریق تغییر را یکی از راهبردهای جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با نقشه های دشمن عنوان کرد و افزود: برای نیل به این هدف، نیاز به برنامه‌ریزی در دو سطح کوتاه‌مدت شامل مدیریت بحران و مهار فتنه و بلندمدت شامل افزایش سرمایه اجتماعی نظام و تولید قدرت ملی با تقویت عناصر اصلی قدرت است.

در ادامه این نشست، دکتر غلامرضا معاون سیاسی وزیر کشور اظهار داشت: از ابتدای وقوع حوادث و ناآرامی های اخیر در کشور، دو نگاه قالب وجود داشت؛ نگاه اول فقط نقش دشمن خارجی را می دیدند و توجهی به موضوعات داخلی نداشتند. در مقابل آن نیز نگاه دیگری معتقد است علت و ریشه اصلی اتفاقات در داخل است. برای ریشه‌یابی دقیق باید حد وسط این دو نگاه را ببینیم.

وی ادامه داد: دانشگاه و جامعه نخبگانی به عنوان حلقه میانی مردم و حاکمیت، می توانند نقش مهمی در تحلیل، واکاوی و ارائه راه‌حل درخصوص مسائل داشته باشند که در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی مسئولیت پذیرفته تا در این عرصه ایفای نقش کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =