درمان بیماری آنفلوآنزا چقدر طول می‌کشد؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در ابتدای شروع علائم آنفلوآنزا، نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک نیست؛ مصرف این دارو موجب مقاومت میکروب‌هایی می‌شود که در بینی و گلو هستند و می‌تواند روند درمان را معکوس کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدرضا شیرزادی متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه  اخیرا موارد مبتلایان به آنفلوآنزای شدید افزایش یافته درباره دلیل این افزایش گفت: شیوع کرونا موجب شد تا به دلیل رعایت بیشتر دستورالعمل های بهداشتی، کمتر به عفونت‌های تنفسی مبتلا شدیم به همین جهت سطح ایمنی بدن ما نسبت به این ویروس‌های رایج کاهش یافته است و برخی بیماران علامت‌های شدید دارند.

وی افزود: آنفلوآنزا یک بیماری ویروسی است. برخی از بیماران مبتلا به آنفلوآنزا علائمی ندارند یا علائمی خفیف مثل کمی سردرد و آبریزش بینی دارند اما تعداد قابل توجهی از بیماران با علامت‌های شدیدی مثل بدن درد، سردرد، سرفه ها و گلودرد مواجه هستند.

بیشتر بخوانید:

غذاهای مناسب برای تسریع روند بهبود آنفلوآنزا

وی تاکید کرد: اکثر مواردی که به ما مراجعه می‌کنند سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا کرونا دارند. به جهت اینکه همه ما واکسن زده یا چندبار به کرونا مبتلا شده ایم ممکن است این بیماری با علائمی شبیه آنفلوآنزا همراه باشد.

شیرزادی با بیان اینکه اکثر موارد مراجعه کنندگان با علائم آنفلوآنزا در شروع درمان نیازی به درمان با آنتی‌بیوتیک ندارند گفت: شروع درمان با آنتی‌بیوتیک یک عیب بزرگ دارد. آنتی بیوتیک نقش پیشگیرانه ندارد بلکه خطرناک هم هست. در ابتدای شروع علائم، نیازی به تجویز آنتی‌بیوتیک نیست؛ مصرف این دارو موجب مقاومت میکروب‌هایی می‌شود که در بینی و گلو هستند.

وی هشدار داد: در این شرایط میکروب‌هایی باقی می‌مانند که نسبت به آنتی‌بیوتیک مقاومت دارند. وقتی بیمار با عفونت میکروبی سینوسی یا ریه مواجه شود درمان بسیار سخت خواهد بود. برخی پزشکان به اشتباه به تمام افرادی که علائم سرماخوردگی دارند آنتی بیوتیک می‌دهند که می‌تواند اثر معکوس بر روند درمان داشته باشد. آنفلوآنزا معمولا 4 تا 5 روز طول می کشد. اگر پس از این مدت علائم کاهش پیدا نکرد و سرفه‌های خلط دار و ترشح سینوس ها زیاد شد باید از آنتی‌بیوتیک استفاده کرد.

شیرزادی درباره روش‌های درمانی در مراحل اولیه بروز علائم آنفلوآنزا گفت: تب شدید و لرز از علائم آنفلوآنزا است. اولین اقدام؛ شستشوی چندین باره گلو با آب ولرم است که می‌تواند با کمی نمک همراه باشد. نمک زیاد مخاط را تحریک کرده و عوارض سوختگی در مجاری تنفسی ایجاد می‌کند. در قدم دوم؛ بیمار باید مایعات زیاد مصرف کند. آب سیب، هویج و پرتقال مفید است که می‌تواند با حجمی از آب رقیق شود. ضمن اینکه مصرف داروهای مسکن مثل استامینوفن، شربت سینه و آنتی هیستامین برای بهبود علائم بسیار مفید است. مگر اینکه بیمار تب و بدن درد شدید داشته باشد که در آن زمان برای درمان، داروهای تزریق نیاز است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1160227

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =