کشف تونلی که احتمالا به مقبره کلئوپاترا می‌رسد

باستان‌شناسان در مصر تونلی را کشف کرده‌اند که گمان می‌رود به مقبره گم‌شده کلئوپاترا منتهی شود.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ باستان‌شناسان در مصر یک تونل مخفی باستانی را زیر معبدی کشف کردند که برخی معتقدند می‌تواند به مقبره کشف نشده کلئوپاترا منتهی شود. کلئوپاترا بین سال 69 قبل از میلاد زندگی می‌کرد و آخرین فرمانروای پادشاهی بطلمیوسی مصر قبل از تسلط امپراتوری روم بود. او از سال ۵۱ پیش از میلاد مسیح تا زمان مرگش در سال ۳۰ پیش از میلاد مسیح که تنها ۳۹ سال داشت، بر مصر حکومت کرد.

باستان‌شناسان دهه‌هاست که برای یافتن مقبره این ملکه مصری تلاش می‌کنند و تاکنون همه تلاش‌هایشان بی‌نتیجه بوده است.

به گفته دکتر مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی باستان‌شناسی، این تونل که در حدود ۱۲ متر زیر زمین قرار دارد، از سقف تا کف حدود 2 متر ارتفاع دارد و طول آن تقریباً 1/5 کیلومتر است.

بر اساس گزارش این وزارتخانه، حفاری‌های قبلی در محل معبد منجر به کشف سکه‌هایی با نام‌های ملکه کلئوپاترا و اسکندر مقدونی و همچنین مجسمه‌های ایزیس الهه مصر شد.

کلئوپاترا که تصور می‌شود به همراه معشوق خود، مارک آنتونی، سیاستمدار و ژنرال رومی دفن شده باشد، احتمالاً مشهورترین شخصیت باستانی است که بقایای او هنوز یافت نشده است. گفته می‌شود که عشق کلئوپاترا به مارک آنتونی، الهام‌بخش تراژدی «آنتونی و کلئوپاترا» ویلیام شکسپیر بوده است. اعتقاد بر این است که او در اسکندریه خودکشی کرد تا از رژه در روم به عنوان جایزه جنگی جلوگیری کند.

در بخش‌هایی از تاریخ آمده است که او با آغوش کشیدن مار، توسط زهر آن به زندگی خود پایان داده است. برخی دیگر با استناد به دانش سم‌شناسی، خودکشی کلئوپاترا با زهر مار را به‌ دلیل مرگ سریع او رد کرده‌اند، چراکه مرگ بر اثر زهر مار به زمان بیشتری نیاز دارد.

فریبندگی و شخصیت جذاب کلئوپاترا زبانزد عام و خاص بود. او با استفاده از جذابیت خود ابتدا ژولیوس سزار، امپراتور روم را شیفته خود ساخت تا اتحاد مصر با روم را تحکیم کند و بعد از آن نیز، یکی از جانشینانش، مارک آنتونی را مجذوب خود کرد.

با این حال، گروه دیگری از کارشناسان بر این باورند که بقایای کلئوپاترا و آنتونی در جای دیگری دفن شده است. نظریه‌ای هست که می‌گوید پیکر این دو نفر پس از خودکشی شتاب‌زده در همان اسکندریه دفن شدند، یعنی جایی که کلئوپاترا تا زمان مرگش از آنجا بر مصر حکومت کرد.

باستان‌شناسان می‌گویند: خانواده کلئوپاترا قبلا مقبره‌های خود را در اسکندریه ساخته بودند و او احتمالا زمانی که خودکشی کرد در آنجا پنهان شد. منابع باستانی حاکی از این است که او درخواست کرده که در کنار مارک آنتونی دفن شود. درخواست او اجابت شد و این دو نفر در مقبره‌ای که کلئوپاترا در اسکندریه ساخته بود، دفن شدند.

کد خبر: 1160267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =