حلقه مفقوده در تعامل بین کشاورز و صنعت/ استانداردهای محصولات ارگانیکِ کشاورزی باید تدوین شود

استادیار حوزه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان با بیان اینکه در کشور ما شاهد حلقه مفقوده تعامل بین کشاورز و صنعت را شاهد هستیم گفت: در گام نخست باید شاخص‌های ارگانیک بودن محصول کشاورزی مشخص شود.

کامران سمیعی، استادیار حوزه کشاورزی در دانشگاه آزاد اسلامی لرستان و متخصص در زمینه اصلاح نباتات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره فعالیت‌ها در زمینه امنیت غذایی گفت: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد فناور در زمینه گیاهان دارویی، قرص‌های ضد آفات انباری، تولید قرص برنج بر پایه گیاهان دارویی و بدون تاثیرات سوء بر روی  سلامت انسان انجام شده است. همچنین تولید شامپوی گیاهی ضد شپش بدون هیچ ضرر و زیان برای محیط و فرد تولید می‌شود. درضمن صابون‌های گیاهی و شمع گیاهی خواص ضد عفونی کننده محیط  هم در دست تولید است.

بروز تنش‌های زیستی و غیرزیستی در بخش کشاورزی

وی درباره کم و کیف توجه به زنجیره تامین مواد غذایی در بخش کشاورزی افزود: در وضعیت کنونی از هر یک هکتار اراضی کشاورزی می‌توان یک تن گندم برداشت کرد. در حالی که میزان برداشت را تا ۳۰ تن افزایش داد، اما در کشور ما متوسط برداشت گندم سالانه ۴ تن است و این مقوله نشان دهنده تنش‌های زیستی و غیر زیستی فراوان در بخش کشاورزی است.

سمیعی ادامه داد: در مرحله نهایی محصول در انبار از طریق سیلوها نگهداری می‌شود و بر اساس برآوردهای انجام شده افت کیفی و کمی سیلوهای گندم و ذرت ۲۰ تا ۳۰ درصد است.  محصولات ارگانیک ضرر و زیان برای محیط ندارد و مواد اولیه آن در کشور تولید و می‌توان در منزل و سیلوها در زمینه امنیت غذایی کشور اقدامات مناسب انجام داد.

این استاد دانشگاه درباره اقدامات در زمینه امنیت غذایی در کشور تاکید کرد: در کشور ما تولید کنندگان برای تولید بیشتر از نهاده‌های شیمیایی بیشتر استفاد می‌کند. همچنین در کشور ما حلقه مفقوده بین کشاورزان و تولید کنندگان وجود دارد، چون کشاورزان همچون نیاکان خود به تولید می‌پردازند و زیر بار دانش امروز نمی‌روند و می‌توان حلقه ارتباطی بین مروجان و متخصصان ایجاد کرد تا دانش به متخصص و کشاورز منتقل شود. منظور از کشاورز زارع نیست، بلکه تولید کنندگان در بخش کشاورزی مدنظر قرار دارد.

اقدامات موثر در خودکفایی محصولات تولیدی مورد توجه قرار گیرد

  وی در پاسخ به این سوال که برای خودکفایی در تولید مواد غذایی استراتژیک چه ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد؟ افزود: شاید در برخی از محصولات خواستار خودکفایی باشیم، اما همین خودکفایی باعث بروز ضرر و زیان در دیگر محصولات می‌شود. برای مثال برخی از اراضی به کشت گندم اختصاص یافته و با گذشت ۳ تا ۵ سال در صورت خودکفایی گندم به ویژه گیاهان روغن و اقتصای میزان گیاهان را کاهش داد تا بتوان در زمینه گندم به خودکفایی دستیافت و همین امر نشان دهنده ارائه راهکارهای مناسب است.

سمیعی با بیان اینکه اولین و بزرگترین شرکت تولید کننده بذر صیفی جات در دانشگاه آزاد اسلامی لرستان وجود دارد، گفت: ارز قابل توجهی از کشور برای واردات این بذرها خارج می‌شود و جالب اینکه این بذرها با شرایط آب و هوایی کشور از بعد کیفیت همخوانی دارند. دانشگاه آزاد اسلامی لرستان بذر گیاهان دارویی همچون آویشن، سیاه دانه و ...  تولید کرده و سیاست دانشگاه آزاد اسلامی در طرح تحول ۵ ساله مورد تاکید ریاست دانشگاه آزاد اسلامی این دانشگاه در زمینه مسائل استراتژیک  کشور ورود پیدا کرده و به نتیجه می‌رسد.

این استاد دانشگاه درباره اقدامات برای توسعه اقدامات موثر در زمینه  تولیدات ارگانیک ادامه داد: در گام نخست باید شاخص‌های ارگانیک بودن محصول مشخص شود. به باور بنده باید استانداردها برای محصولات کشاورزی و غذایی تدوین شود. در مرحله بعد هم بتوان محصولات کاملا ارگانیک را به بازار ارائه داد. برای مثال در کشور ما مرغ‌های ارگانیک با عنوان مرغ سبز از نظارت، استاندارد و شاخص خاصی برای تولید این محصول برخوردار نیستند و فقط برای عدم دریافت آنتی بیوتیک به این محصول مرغ ارگانیک گفته می‌شود. جالب است بدانید که برای تعریف ارگانیک باید تعریف نهاده‌های صد درصد مورد استفاده قرار بگیرد، چون ارگانیک به معنای دوستدار طبیعت است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160287

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =