چرا یادگیری کودکان سریع‌تر از بزرگسالان است؟

یک مطالعه جدید تایید می‌کند که کودکان واقعا سریع‌تر از بزرگسالان یاد می‌گیرند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دانشمندان در دانشگاه براون(Brown) در ایالات متحده می‌خواستند بفهمند که آیا کودکان هنگام انتخاب یک چیز جدید از مزیت عصبی برخوردار هستند یا خیر.

بیشتر بخوانید:

اگر می‌خواهید باهوش شوید، کاغذ تا کنید

آنها از مغز کودکان بین سنین ۸ تا ۱۱ سال، قبل، در حین و بعد از یادگیری نحوه‌ی انجام یک کار تصویربرداری کردند و مشخص شد که آنها در حین آموزش، افزایش سریع "گاما آمینو بوتیریک اسید"(گابا-GABA) - یک انتقال دهنده عصبی که در مواد تازه آموخته شده یافت می‌شود - دریافت می‌کنند.

سپس مشاهده شد که گابا برای چند دقیقه پس از آن در مغز کودکان باقی می‌ماند، در حالی که سطح آن در بزرگسالان ثابت می‌ماند.

دکتر تاکئو واتانابه نویسنده این مطالعه می‌گوید: اغلب تصور می‌شود که کودکان در یادگیری کارآمدتر از بزرگسالان هستند. اگرچه پشتوانه علمی این فرض، ضعیف بوده است. اما اگر درست باشد، مکانیسم‌های عصبی مسئول یادگیری کارآمدتر در کودکان نامشخص هستند.

پژوهش‌های قبلی نشان داده است که گابا نقش مهمی در حافظه و یادگیری در کودکان و بزرگسالان دارد.

پژوهشگران برای این مطالعه که به تازگی در مجله Current Biology منتشر شده است، می‌خواستند بررسی کنند که چگونه غلظت گابا در مغز ما در طول فرآیند یادگیری تغییر می‌کند و این تفاوت در بزرگسالان و کودکان چگونه است.

دکتر واتانابه می‌گوید: اگرچه مغز کودکان هنوز به بلوغ کامل نرسیده است و بسیاری از عملکردهای رفتاری و شناختی آنها به اندازه بزرگسالان کارآمد نیست و کودکان به طور کلی از نظر توانایی‌های خود نسبت به بزرگسالان بهتر عمل نمی‌کنند،  اما کودکان حداقل در برخی از حوزه‌ها مانند یادگیری بصری نسبت به بزرگسالان برتری دارند.

۱۴ بزرگسال ۱۸ تا ۳۵ ساله و ۱۳ کودک برای انجام کاری که شامل یادگیری ادراکی بصری بود، آموزش دیدند. از آنها خواسته شد تا به یک نقطه مرکزی در نمایشگر خیره شوند، سپس دو تصویر به مدت ۵۰ میلی‌ثانیه با فاصله خالی ۳۰۰ میلی‌ثانیه بین‌شان به آنها نمایش داده شد.

یکی از تصاویر دارای یک «الگوی گابور» بود که شبیه یک سری نوارهای سیاه و سفید است که توسط یک الگوی نویز پوشانده شده است، در حالی که تصویر دیگر فقط حاوی الگوی نویز بود.

از شرکت کنندگان خواسته شد تا مشخص کنند که تصویر اول یا تصویر دوم حاوی الگوی گابور است.

پژوهشگران در حین آموزش و انجام آزمایش از تمام شرکت کنندگان در مطالعه، قشر بینایی آنها - ناحیه مغزی که اطلاعات بصری را پردازش می‌کند - را با استفاده از MRI ​​تصویربرداری کردند و مشخص شد که سطوح گابا در کودکان در طول تمرین افزایش یافته است و پس از آن بالا باقی می‌ماند.

با این حال، سطوح گابا در بزرگسالان که یادگیری آنها حداقل یک ساعت پس از آموزش در "وضعیت شکننده" بود، ثابت ماند.

به گفته پژوهشگران، این انتقال دهنده عصبی به کودکان کمک می‌کند تا اطلاعات جدید را سریع‌تر و کارآمدتر به خاطر بسپارند، بنابراین می‌توانند بعداً آن را یادآوری و به آن مراجعه کنند.

این برخلاف کاستی‌هایی است که آنها نسبت به بزرگسالان در توجه و سایر عملکردهای شناختی دارند.

دکتر سباستین فرانک نویسنده ارشد این مطالعه می‌گوید: بنابراین نتایج ما به گابا به عنوان یک بازیگر کلیدی در کارآمد کردن یادگیری در کودکان اشاره می‌کند.

پژوهشگران امیدوارند که این یافته‌ها والدین و معلمان را تشویق کند تا فرصت‌های بیشتری را برای کودکان فراهم کنند تا مهارت‌های جدیدی کسب کنند، زیرا کسب مهارت‌های جدید در سنین پایین‌تر برای آنها آسان‌تر است.

پژوهش‌های بیشتر، سطوح گابا را در انواع مختلف سناریوهای یادگیری، مانند خواندن و نوشتن و سرعت بلوغ مغز ما و عملکردهای آن بررسی خواهد کرد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1160414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =