رئیسی: دشمن می‌خواهد قطار پیشرفت کشور متوقف شود

رئیس جمهور گفت: دشمن در عمل بسیار چوب لای چرخ گذاشت و هرجا متخصصین ما وارد میدان شدند، آنان را در محدودیت و تحریم قرار داده است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز در یازدهمین اجلاسیه شورای عالی استان‌ها طی سخنانی اظهار داشت: اجرای عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی، مبارزه با فقر و فساد و تبعیض از شئونات شوراهای اسلامی شهر و روستاهاست و باید سازوکار آن به‌نحوی تعریف شود که از هرگونه تبعیض و فساد پیشگیری کند.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: اتفاقات اخیر همان جنگ رسانه‌ای است که با آن مواجهیم

وی افزود: نظرات شوراها باید در نحوه بودجه‌ریزی شهر و استان مد نظر باشد؛ اظهارنظر شورا طبق نگاه منطقه‌ای هست اما باید نگاه کلان ملی، اجرای عدالت و توجه به سند مهم آمایش سرزمینی باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت خود را موظف به اجرای عدالت می‌داند و نیاز است شوراها هم این را دنبال کنند، تصریح کرد: نقش شوراها برای شکل‌دادن شهر و روستای سالم، بنیادین است. عقلانیت، معنویت، اخلاق و عدالت باید در هر منطقه‌ای حکم‌فرما بوده و اساس روابط در شهر و روستا، بر این مبنا باشد.

** لزوم مراقبت برای جلوگیری از روابط ناسالم در دستگاه‌ها

رئیسی گفت: شوراها مراقبت کنند تا روابط ناسالم پا نگیرد و این‌گونه روابط، نهادها را در نظر مردم بی‌اعتبار می‌کند و سرمایه اجتماعی را به‌نحوی کاهش می‌دهد.

وی بیان کرد: نیاز است که کارگروهی با وزارت کشور تشکیل شده و مسائل و مشکلات شوراها در آن بررسی شود. آن‌چه از ظرفیت‌های قانونی باید احیا و یا ایجاد شود، فعال شود. دولت با این موضوع همراهی می‌کند و هیچ مشکلی نداریم؛ شوراها می‌توانند کمک بسزایی به کشور کند. نظرات در این‌باره تا حداکثر یکماه جمع‌آوری و ارائه شود تا ما نظرات را در جهت تقویت شوراها در برنامه هفتم ببینیم و به تصویب برسد تا نقش خود در جهت رفاه اجتماعی را ایفا کند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: ما اعضای شوراها بهترین مشاورین و همکاران دولت مردمی برای جلوگیری از تبعیض و در اجرای عدالت می‌دانیم؛ چون این عزیزان نماینده‌ی مردم هستند. بنده با حضور اعضای شورای اسلامی شهر، در شورای اداری استان و یا شورای برنامه‌ریزی استان موافق هستم؛ البته اینکه حق رأی دارند یا نه، بحث دیگری است ولی حضور و بیان نظرات‌شان مفید خواهد بود.

رئیسی گفت: درآمد کشور یک میزان است ولی نیاز بیش از آن است، در این‌جا باید اولویت‌ها را در نظر گرفت؛ اولویت آن چیزی نیست که درباره‌اش چانه‌زنی می‌شود بلکه آن است که بر اثر کار کارشناسی به‌دشست می‌آید تا بتوان واقعا دید که یک استان چه نیازی دارد و اعضای شوراها می‌توانند به دولت در این زمینه کمک خوبی کنند.

وی عنوان کرد: اگر در جذب نیرو، به ظرفیت و مأموریت‌های برجای مانده نگاه نکنیم، با مشکل روبرو می‌شویم. در برخی ادارات پیش از تعریف ماموریت، نیرو جذب می‌شود و در این‌حال، برای پرداخت حقوق به مشکل می‌خورند و کار هم به نحو مد نظر، پیش نمی‌رود.

** آمادگی دولت برای پیگیری مسائل کلان‌شهرها

رئیسی افزود: شوراهای شهر و روستا، باید به این مسئله نظارت و مراقبت کنند. نیاز است که نسبت به جذب، نگهداری، پرداخت حقوق و کارآمدی شهرداری‌ها نسبت به قبل یک گام متفاوت برداشته شود و نگاه انقلابی بی‌تبعیض و با نگاه کارآمدی در سازمان‌ها حکم‌فرما شود. ما برای نشست با مسئولان کلان‌شهرها و پیگیری مسائل آنان آمادگی داریم.

وی با اشاره به نیاز برخی اصلاح‌ها در روند و ساختارهای شوراها و شهرداری‌ها گفت: اصلاح در ساختارها و کارآمدی افراد باید دنبال شود و نباید انجام این‌چنین امور را عقب‌نشینی تلقی شود، در هرجا متوجه شدیم که یک امر باید اصلاح شود، باید انجام بگیرد؛ گفته نشود که این فرد به‌تازگی منصوب شده، مهم نیست بلکه مهم است که کار مردم انجام شود. آبروی افراد مهم است اما آبروی نظام و یک مجموعه‌ی اداری کارآمد ارجحیت دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان برخی اعضای شورای‌عالی درخصوص لزوم اقدامات مخرب محیط‌زیست تصریح کرد: ایجاد و توسعه صنایع باید با حفظ محیط زیست همراه باشد، ما به توسعه کشور الزام داریم ولی باید محیط زیست هم حفظ شده و مایه‌ی آزار مردم نشود.

رئیسی هم‌چنین اظهار داشت: علیرغم تحریم‌ها می‌توانیم گام‌های بلندی در جهت پیشرفت کشور برداریم؛ ما می‌دانیم که دشمن نمی‌خواهد پیشرفت داشته باشیم، تولید رونق یافته و اقتصاد ما مقاومتی باشد و علم و دانش ارتقا یابد. دشمن نمی‌خواهد که متخصصین در کشور هر عرصه‌ای گره باز کنند.

** دشمن می‌خواهد قطار پیشرفت کشور متوقف شود

وی ادامه داد: دشمن در عمل بسیار چوب لای چرخ گذاشت و هرجا متخصصین ما وارد میدان شدند، آنان را در محدودیت و تحریم قرار داده است. دشمن حتی از اینکه داروی مورد نیاز بیماران ما وارد کشور شود هم جلوگیری کرده و این کار را ادامه می‌دهد. آن‌ها همواره در این 43 سال علیه انقلاب و نظام توطئه کرده‌اند و شهدای ما گواه بر این فتنه‌ها هستند.

رئیس‌جمهور با طرح سوالی درباره چرایی راه‌اندازی فتنه‌ها توسط دشمنان، خاطر نشان کرد: دشمن احساس می‌کند که ما می‌خواهیم بدون توجه به اراده‌ی آن‌ها مسیر پیشرفت را ادامه دهیم؛ آن‌ها می‌خواهند قطار پیشرفت کشور متوقف شود و بلکه ما می‌خواهیم این قطار با شتاب پیش برود؛ این جنگ اراده‌هاست.

رئیسی با اشاره به شرایط کشور در آغاز کار دولت سیزدهم، عنوان کرد: آن‌زمان بحث بر این بود که حقوق مردادماه کارکنان دولت چگونه پرداخت خواهد شد ولی با تدابیر ما بعد از شش ماه گفته شد که دولت چگونه کسریِ 480 هزار میلیاردی بودجه را پشت سر گذاشت؟ آن‌ها می‌خواستند ما نفت صادر نکنیم ولی میزان صادرات نفت به قبل از تحریم بازگشت.

وی گفت: دشمنان رسما اعلام کردند که فشار حداکثری شکست خورده و دیدیم که صادرات منطقه‌ای ما افزایش یافت و مراکز تولیدی‌مان تشویق شدند. آن‌ها وضعیت پولی را تحریم کردند و ما از این هم عبور کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما دو کانون برای رفع و خنثی‌سازی تحریم ایجاد کردیم، تصریح کرد: ما در صادرات، تولید، پیگیری و ساماندهی پروژه‌های نیمه‌تمام وارد عمل شدیم و مجوزهای کسب و کار و رتبه‌بندی معلمان که بیش از ده سال مانده بود را انجام دادیم. دشمنان خواستند برای دولت مشکل‌آفرینی کنند ولی دیدند دولت بنا دارد مشکلات را حل کند.

** کشور در مسیر پیشرفت است و دشمن از این احساس خسارت می‌کند

رئیسی اظهار داشت: کشور در مسیر پیشرفت است و ما هم گفتیم نگاه‌مان به لبخند و اخم غرب نیست، ما اصحاب «ما می‌توانیم» هستیم و برای انجام کار، اشکال وارد نمی‌کنیم و با مردمی جنگ را اداره کرده، مشکلات را تحمل کردند و ذلت نپذیرفتند، می‌خواهیم به قله‌ها برسیم. این‌جا بود که دشمن احساس خسارت و عقب‌ماندگی کرد.

وی درباره مذاکرات هسته‌ای گفت: ما گفتیم مذاکره مذاکره می‌کنیم و حرف‌مان را می‌زنیم؛ آن‌ها پیمان‌شکنی کردند و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 15 بار اعلام کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران انحراف نداشته است ولی الان می‌گویند که تردید داریم. اتحادیه اروپا متن پیشنهادی ما در مذاکرات هسته‌ای را منطقی دانست و ما گفتیم آمریکا باید تصمیم بگیرد و حرف‌مان را زده‌ایم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما با قوم عهدشکنی مواجه هستیم که به راحتی نقض پیمان، ظلم و تعدی می‌کند، تصریح کرد: در مقابل نظام سلطه‌ای که میثاق ندارد با چه کرد؟ باید پیشرفت کرد و ما اراده کردیم و در این مسیر هستیم. برای همه سختی‌هایی که ملت برای تهدید و تحریم تحمل می‌کند، روزنه‌ی امید برای هست و آینده را روشن می‌بینیم و علیرغم خواست دشمن، آینده روشن است.

رئیسی گفت: دشمنان 43 سال علیه ما توطئه کرده‌اند و همه مسئولان بدانند که مهم‌ترین وظیفه‌ی آنان، گره‌گشایی از زندگی مردم و برداشتن موانع از پیش راه تولیدکننده، فعال اقتصادی و همه‌ی تلاشگران در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: ما نگفتیم کسانی که با نگاه تحولی کار نمی‌کنند از ادارات بیرون شوند، بلکه می‌گوییم این‌ها را از وسط راه کنار بزنید و در یک حاشیه قرار دهید تا کسانی که روحیه‌ی تلاش و «ما می‌توانیم» دارند به متن بیایند تا کارها انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =