سیگار نکشیدن، انسان را از ابتلا به ۱۵ نوع سرطان مصون میدارد

متخصص پرتودرمانی و رادیوتراپی و عضو هیات علمی گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: دخانیات عامل اصلی ابتلای به انواع سرطان‌ها بوده و عدم مصرف دخانیات فرد را از ابتلای ۱۵ نوع سرطان دور می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دکتر سیدامیر آل‌داوود اظهار کرد: گرچه در ارتباطات مستقیم دخانیات با انواع سرطان‌ها، بیشتر به سرطان ریه اشاره شده، اما سرطان‌های حنجره، گوارش، مری، معده، لوزالمعده، خون، کلیه و مثانه هم ارتباط مستقیمی با دخانیات دارند.

بیشتر بخوانید:

سیگار الکترونیک و مضرات آن؟

عضو هیات علمی گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دخانیات از مهم‌ترین عوامل سرطان‌زا هستند، خاطرنشان کرد: اگر جامعه‌ای بتواند در این خصوص اقدامی جدی انجام دهد و جامعه‌ای بدون مصرف دخانیات باشد توقع داریم میزان بروز و شیوع سرطان‌ها کاهش پیدا کند.

وی با ذکر این نکته که دود حاصل از دخانیات دارای چندصد نوع ماده شیمیایی است که امروزه سازمان بهداشت جهانی با مطالعات قطعی حداقل ۷۰ نوع از این مواد شیمیایی را سرطان‌زا تشخیص داده ‌است، تأکید کرد: نیکوتین که ماده اصلی تشکیل اعتیاد به سیگار است زمانی که وارد کبد و سیستم‌های آنزیمی بدن می‌شود مشتقاتی را در بدن ایجاد می‌کند که در خیلی از ارگان‌ها و سیستم‌های بدن می‌تواند ایجاد سرطان کند.

عضو هیأت علمی گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: به جز سیگار آسیب‌های قلیان هم هست و مواد مخدر و الکلی هم در آمار بالای سرطان ها نقش اساسی دارد، به طور کلی حداقل یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری است و این پیشگیری مشروط به پرهیز از عوامل سرطان‌زا است.

دکتر آل‌داوود با تأکید بر اینکه بودن در هوای آلوده موجب ایجاد تمامی سرطان‌ها و حضور در زمان طولانی در معرض نور مستقیم آفتاب موجب ایجاد سرطان‌ پوست می‌شود، گفت: در نور خورشید خطر سرطان ملانوم پوست در تمامی گروه‌های سنی به ویژه کودکان هست، سرطانی که یکی از خطرناک‌ترین و البته خاموش‌ترین نوع سرطان‌های پوستی است و برای پیشگیری از آن استفاده از کرم های ضد آفتاب و اجتناب از در معرض نور مستقیم خورشید قرار گرفتن،است.

وی ضمن اشاره به نقش مستقیم چاقی و کم تحرکی در ابتلای به انواع سرطان‌ها، افزود: سبک زندگی و تغذیه سالم و نیز فعالیت فیزیکی مداوم نقش تعیین کننده‌ای در طول عمر افراد و عدم ابتلای آنان به بیماری سرطان دارد.

متخصص پرتودرمانی و رادیوتراپی بیان کرد: به‌طور کلی می‌توان گفت که با رعایت بایدها و نبایدهایی همچون تغذیه سالم و به اندازه، فعالیت بدنی مناسب و استاندارد، دوری از انواع دخانیات و عدم مصرف الکل و داروهای مضر به ظاهر مقوی و مؤثر در حفظ سلامت، ما را از ابتلای به انواع سرطان‌ها به‌دور نگه‌می‌دارد.

منبع:سایت خبری سلامت

انتهای پیام/

کد خبر: 1160454

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =