ورزش صبحگاهی می‌تواند سلامت بانوان را تضمین کند

زنانی که در اواخر صبح بیشترین تحرک را داشتند، ۳۵ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گالی آلبالاک (Gali Albalak) از مرکز پزشکی دانشگاه لیدن هلند گفت: «به خوبی ثابت شده است که ورزش برای سلامت قلب مفید است و مطالعه ما اکنون نشان می‌دهد که فعالیت صبحگاهی مفیدتر است».

بیشتر بخوانید:

تغییرات سریعی که با پیاده‌روی روزانه در بدن ما ایجاد می‌شود

آلبالاک و گروه وی داده‌های بیش از ۸۵هزار نفر را از مرکز داده انگلستان، بیوبانک تجزیه و تحلیل کردند. این تحقیق شامل سوابق بزرگسالان بین ۴۲ تا ۷۸ سال بود که در شروع مطالعه بیماری قلبی عروقی (CVD) نداشتند. افراد مشمول این کار به‌طور متوسط ۶۲ سال سن داشتند و ۵۸ درصد زن بودند. به مدت هفت روز متوالی، شرکت‌کنندگان از یک ردیاب فعالیت پوشیدنی استفاده کردند و گروه تحقیق آنان را برای بیماری قلبی عروقی یا اولین بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر یا سکته مغزی دنبال کردند.

پس از ۶ تا هشت سال پیگیری، ۲۹۱۱ شرکت‌کننده به بیماری قلبی عروقی مبتلا شدند و ۷۹۶ نفر دچار سکته مغزی شدند. با مقایسه زمان فعالیت، محققان دریافتند که فعالیت بین ساعت ۸ تا ۱۱ صبح کمترین خطر را برای هر دو رویداد به همراه دارد.

گروه تحقیق، تجزیه و تحلیل دوم را انجام داد و شرکت‌کنندگان را بر اساس زمان اوج تمرین به چهار گروه تقسیم کرد. چهار گروه به دو گروه تمرینی ظهر، صبح زود (۸ صبح)، اواخر صبح (۱۰ صبح) و عصر (۷ بعد از ظهر) تقسیم شدند. نویسندگان مطالعه روابط بین زمان اوج فعالیت و بروز بیماری قلبی عروقی را با استفاده از ورزش ظهر به عنوان گروه مرجع ارزیابی کردند.

این گروه بر پایه سن و جنسیت تنظیم شدند و همچنان روندهای مشابهی را مشاهده کردند. افراد فعال در اوایل یا اواخر صبح به ترتیب ۱۱ درصد و ۱۶ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی در مقایسه با گروه ظهر بودند. علاوه بر این، افرادی که در اواخر صبح بیشتر فعال بودند، ۱۷ درصد کاهش خطر سکته مغزی داشتند.

پس از تجزیه و تحلیل نتایج بر اساس جنسیت، محققان دریافتند که نتایج در زنان قابل توجه است، اما در مردان این طور نیست. خطر بروز بیماری قلبی عروقی در زنانی که در اوایل یا اواخر صبح بیشترین فعالیت را داشتند به ترتیب ۲۲ و ۲۴ درصد کمتر بود. علاوه بر این، زنانی که در اواخر صبح بیشترین تحرک را داشتند، ۳۵ درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی قرار داشتند.

محققان خاطرنشان کردند که به دلیل ماهیت مشاهده‌ای این مطالعه، نتیجه‌گیری قطعی (به ویژه در مورد جنسیت) دشوار است. با وجود این، شواهد خوبی ارائه می‌دهد که ورزش صبحگاهی مزایای بیشتری نسبت به تمرینات شبانه دارد.

این بررسی مطالعه‌ای مشاهده‌ای بود بنابراین نمی‌توانیم توضیح دهیم که چرا این نتایج در زنان برجسته‌تر بودند.

یافته‌های ما شواهدی در مورد فواید فعالیت بدنی برای سلامتی اضافه می‌کند و نشان می‌دهد که فعالیت صبحگاهی و به‌ویژه اواخر صبح، ممکن است سودمندترین باشد. برای توصیه‌های رسمی برای اولویت دادن به ورزش صبحگاهی خیلی زود است، زیرا این یک زمینه تحقیقاتی کاملاً جدید است، اما امیدواریم که روزی بتوانیم توصیه‌های فعلی را صرفاً با افزودن یک خط اصلاح کنیم که «برای سلامت خود صبح‌ها ورزش کنید».

نتایج این تحقیق در نشریه Preventive Cardiology منتشرشده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

کد خبر: 1160518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =