فرصت‌ تجارت ۳۰ میلیارد دلاری ایران با ترکیه

در حالی که ترکیه سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد اما سهم ایران از بازار این کشور همسایه در نیمه نخست امسال فقط ۲.۶ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در هفت ماهه سال ۱۴۰۱، میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور (به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی) بیش از ۶۱ هزار و ۲۸۳ هزار تن و به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰، کاهش ۱۸.۲۵ درصدی در وزن و افزایشی ۵.۶۳ درصدی در ارزش دلاری داشته است. 

همچنین میزان واردات کشور در این مدت، با کاهش ۱۵.۷۷ درصدی در وزن و افزایش ۱۴.۴۷ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۰ به ارقام ۱۹ میلیارد و ۷۴ هزار تن و ۳۱ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار رسیده است. 

دولت سیزدهم یکی از اهداف اساسی خود در راستای توسعه تجارت خارجی و صادرات را برقراری تعاملات اقتصادی و تجاری بیشتر با کشورهای همسایه تعریف کرد و بر این اساس توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه مانند عراق، افغانستان، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای دولت سیزدهم در اولویت برنامه‌های توسعه تجارت قرار گرفت. 

براساس آمارهای گمرک ارزش صادرات ایران به ۱۵ کشور همسایه در ۷ ماهه نخست امسال ۱۴ میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار بوده که البته این میزان صادرات نسبت به صادرات ۷ ماهه سال گذشته به کشورهای همسایه که ۱۴ میلیارد و ۴۷۰ میلیون دلار بوده اندکی کاهش داشته است. 

در رابطه با تجارت ایران با کشور همسایه ترکیه گفته می شود که دو کشور ایران و ترکیه از ظرفیت تجاری ۳۰ میلیارد دلاری با یکدیگر برخوردارند و حتی به گفته محمد حسن حبیب الله زاده مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه بین روسای جمهور ایران و ترکیه تفاهم شده که حجم تجارت بین دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد. 

 طی هفت ماهه سال ۱۴۰۱ ترکیه با ۱۰.۸۵ درصد از حجم صادرات چهارمین مقصد صادراتی ایران بوده است که ارزش صادرات ما به این کشور طی مدت یاد شده ۳ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار بوده است. 

در زمینه واردات نیز بعد از امارات متحده عربی و چین کشور ترکیه از کشورهای عمده طرف معامله واردات ایران بوده که با سهم ۱۰.۱۴ درصدی از واردات به ایران در جایگاه سومین واردکننده عمده کالاهای وارداتی به ایران قرار داشته است. 

تجارت ایران و ترکیه در ۷ ماهه نخست امسال به ۶ میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلار رسید

براین اساس در مجموع میزان تجارت ایران و ترکیه در ۷ ماهه نخست سال جاری ۶ میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلار بوده است. 

در سال ۱۴۰۰ ترکیه سومین مقصد صادراتی به ایران بوده است که با سهم ۱۲.۵۶ درصدی از کل صادرات کشور ارزش صادرات ایران به ترکیه در این سال ۶ میلیارد و ۸۵ میلیون دلار بوده است. 

در رابطه با واردات نیز ترکیه سومین واردات کننده کالا در سال گذشته به ایران بوده است که با ۵ میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار واردات به ایران ۹.۹۹ درصد از سهم بازار واردات ایران را به خود اختصاص داده است. 

بنابراین در مجموع در سال ۱۴۰۰ ارزش تجارت خارجی ایران و ترکیه ۱۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار بوده است. 

براساس این گزارش، با توجه به تجارت ۱۱ میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلاری ایران و ترکیه در سال گذشته و ۶ میلیارد و ۲۹۹ میلیون دلاری در ۷ ماهه سال جاری باید بررسی کرد که رسیدن به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری به این کشور چگونه امکان پذیر است و دستیابی به این حجم از تجارت بین ایران و ترکیه به عنوان یک کشور همسایه به چه الزاماتی نیازمند است؟ 

ترکیه بستری برای واردات محصولات فناورانه از اروپا به ایران 

محمد حسن حبیب‌الله زاده مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه در این رابطه اظهار داشت: صادرات به ترکیه باید هدفمند باشد و کالای با ارزش افزوده به ترکیه صادر شود و صادرات  مواد خام باید کم شود.

وی افزود: ترکیه به علت نزدیک بودن به اروپا می‌تواند یکی از مهمترین منابع تامین فناوری و کالاهایی که کشور در حوزه صنعت و تکنولوژی نیاز دارد باشد لذا باید حتما واردات از ترکیه به گونه‌ای هدف گذاری شود که به واردات محصولاتی دارای فناوری ختم شود. 

مدیرکل مدیترانه و شرق اروپای وزارت امور خارجه بیان داشت: برای رسیدن به تجارت ۳۰ میلیاردی بین دو کشور نیازمند نرم افزار و سخت افزار هستیم که البته نرم افزار آن وظیفه ما در دولت است و باید آن را پیگیری کنیم و بخش دیگر یا همان سخت افزار وظیفه تمام کسانی که با ترکیه کار تجاری انجام می‌دهند. 

وی در رابطه با صادرات گاز به ترکیه اظهار داشت:  قرارداد صادرات ۲۵ ساله گاز به ترکیه در واقع یک نرم افزار است و صادرات گاز و خط لوله گاز نیز سخت افزار محسوب می‌شود بنابراین ما برای دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور نیازمند چنین مدلی هستیم.

لزوم رفع موانع تجاری برای صادرات ۱۵ میلیارد دلاری به ترکیه 

مهرداد سعادت دهقان نیز در رابطه با ظرفیت‌های تجاری ایران و ترکیه گفت: ایران از پتانسیل صادرات ۱۵ میلیارد دلاری به ترکیه برخوردار است، اما برای رسیدن به این هدف موانع و مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود. 

به گفته سعادت دهقان ایران و ترکیه در سال ۲۰۱۲ تجارت ۲۲ میلیارد دلاری را تجربه کردند بنابراین دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین دو کشور دور از ذهن نیز و دست یافتنی است. 

رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه یکی از الزامات توسعه روابط تجاری بین دو کشور را عملیاتی شدن قرارداد تعرفه ترجیحی میان دو کشور عنوان کرد و گفت: اگرچه قرارداد تعرفه ترجیحی میان دو کشور منعقد شده است اما این قرارداد عملیاتی نشده و با توجه به اینکه ایران واردات برخی از کالاها را از ترکیه ممنوع کرده لذا ترکیه نیز اجازه واردات برخی از کالاهای ایرانی را به این کشور نمی‌دهد. 

سعادت دهقان با بیان اینکه گمرک ترکیه برای واردات کالا از ایران به این کشور مالیات مضاعف دریافت می‌کند، گفت: به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه علیه ایران واردکننده کالا به ترکیه نمی‌تواند، مبلغ کالا را از سیستم بانکی ترکیه به خارج ترکیه حواله و ارسال کند، لذا با توجه به اینکه تاجر ترک نمی‌تواند این پول را به صورت رسمی از کشور خارج کند ۶ درصد مالیات از کالاهای ایرانی دریافت می‌کند. 

ترکیه سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد در حالی که سهم ایران از صادرات به این کشور در نیمه نخست امسال تنها ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون  بوده است.

به گفته فعالان بازرگانی یکی از الزامات توسعه تجارت ایران و ترکیه توسعه لجستیک است و باید توجه داشت که ترکیه یکی از کشورهای مهم و استراتژیک برای ایران است که می‌توان از ظرفیت این کشور برای صادرات مجدد کالاهای ایرانی استفاده کرد. 

خبرنگار: محمد یزدانی راد

انتهای پیام/

کد خبر: 1160562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =