آنتی بیوتیک را چه زمانی باید استفاده کرد؟

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: زمان درست مصرف آنتی‌بیوتیک زمانی است که تب پیدا کردیم، بدن داغ شد و درد قفسه سینه و تنگی نفس ، سرفه و خلط داشتیم که در آن زمینه هم نباید خودسرانه مصرف شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علی اسداللهی امین،متخصص بیماری‌های عفونی در برنامه «طبیب» با هشدار جدی درباره مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها درباره عوارض مصرف نابه جای آنتی‌بیوتیک‌ها توضیح داد و گفت: اغلب سرماخوردگی‌ها، عفونت‌های تنفسی و ویروسی اصلا نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد. ‎‌ 

وی با اشاره به اینکه ما در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها رتبه دوم را در جهان دارا هستیم، اظهار کرد: این در حالی است که در بسیاری از موارد اصلا بیماری ما نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک ندارد و مثلا در مواردی مثل عفونت‌های تنفسی و یا ویروسی و در سرماخوردگی‌های ساده اصلا نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نیست، اما چون در اغلب موارد آنتی‌بیوتیک در منازل موجود است افراد خودسرانه اقدام به مصرف آن کرده و از عوارض‌شان بی‌خبر هستند.

وی در ادامه عنوان کرد: در 50 درصد مواقع مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها غیرضروری است و حتی یکی از مشکلاتی که در پی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها پیش می‌آید این است که یک سری میکروب‌ها و باکتری‌های مفید بدن و دستگاه گوارش کشته می‌شوند و یک سری میکروب‌های مقاوم تکثیر می‌شوند و در دفعات بعدی بیماری این میکروب‌های مقاوم که تکثیر شدند با آنتی‌بیوتیک‌های قبلی درمان نخواهند شد و این نگرانی جهانی است که در مورد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها وجود دارد.

این پزشک متخصص  تصریح کرد: لذا تشخیص باید درست باشد. زمان درست مصرف آنتی‌بیوتیک زمانی است که تب پیدا کردیم، بدن داغ شد و درد قفسه سینه و تنگی نفس و سرفه و خلط داشتیم که در آن زمینه هم نباید خودسرانه مصرف شود و حتما باید با مراجعه به پزشک آنتی‌بیوتیک مناسب را با دز و تعداد روز مناسب دریافت کنیم. 

اسداللهی امین هشدار داد: گاهی اوقات هم برخی از افراد برای یک بیماری به چند دکتر مراجعه می‌کنند و پشت هم و یا حتی همزمان چند آنتی‌بیوتیک مختلف را مصرف می‌کنند غافل از اینکه این دو آنتی‌بیوتیک که حتی ممکن است بعد از هم استفاده شده باشند تداخل داشته و عوارضی همچون آریتمی قلبی، دل درد و اسهال، حساسیت‌های مختلف از جمله حساسیت پوستی، از کار افتادن کلیه و بالا رفتن آنزیم‌های کبدی را در پی داشته باشند، چنانکه مصرف خودسرانه و بیش از اندازه و یا نابه‌جای حتی یک آنتی‌بیوتیک نیز ممکن است چنین عوارضی داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه در واقع افراد نباید فکر کنند که آنتی‌بیوتیک‌ها با هم فرقی نداشته و همه یک عملکرد دارند، گفت: چون هر کدام از این آنتی‌بیوتیک‌ها عملکردهای مختلفی داشته و هر کدام از آنها روی بخشی از باکتری اثر گذاشته و آن بخش را غیرفعال می‌کنند و مکانیسم آنها متفاوت است و اگر آنتی‌بیوتیک درست و به جا مصرف نشود نمی‌تواند باکتری را غیرفعال کند.

اسداللهی امین  یادآور شد: برای همین است که گاهی ما نیاز به کشت خلط و یا خون پیدا می‌کنیم تا بتوانیم نوع آنتی‌بیوتیک مصرفی را تشخیص دهیم، گاهی همین مصرف آنتی‌بیوتیک اشتباه باعث می‌شود که بیماری طولانی‌تر شده و یا اینکه افراد با فاصله‌های کمی به طور متناوب بیمار شوند؛ لذا برخی از افرادی که پشت هم سرما خورده و یا بیمار می‌شوند از همین دسته هستند.

وی با اشاره به اینکه ما در پزشکی ترمی داریم با عنوان تجویز منطقی آنتی‌بیوتیک که بسیار پیچیده است، عنوان کرد: چراکه حتی برای یک بیماری هم شاید نتوانیم پشت هم یک آنتی‌بیوتیک را تجویز کنیم؛ چون ممکن است آن ارگانیسم مقاوم شده و برای دفعات بعدی نتوان همان آنتی‌بیوتیک را پیشنهاد داد. 

این پزشک متخصص بیماری‌های عفونی  یادآور شد: همچنین در مواردی مثل بیماری‌های بانوان باردار منع استفاده از آنتی‌بیوتیک داریم؛ چرا که برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها مانع رشد جنین می‌شوند؛ لذا باید استفاده از آنتی‌بیوتیک در بانوان باردار و شیرده، نوزادان و برخی از افراد با بیماری‌های خاص حتما و حتما تشخیص نوع آنتی‌بیوتیک و نوع مصرف آن تحت نظر پزشک باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160563

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =