تداوم کمبود دارو در داروخانه‌ها

درحالی که مسؤولان وزارت بهداشت بارها اعلام کرده‌اند در حال تلاش برای تامین داروها هستند داروخانه‌دارها اعلام می‌کنند برخی اقلام دارویی و سرم‌ها همچنان با کمبود مواجه است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شیوع آنفلوآنزا در استان «بسیار گسترده» است، از سوی دیگر هم داروخانه‌ها با معضل کمبودهای دارویی مواجه هستند و دردسرهایی را برای مردم و بیماران به وجود آورده است. آنطور که سید حیدر محمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرده است، «با تشکیل ستاد رصد تامین دارو و فعالیت شبانه روزی این ستاد، کمبودهای دارویی بررسی شدند که بخشی از این کمبودها که تعداد آنها کم است، سراسری بوده و نیاز به زمان بیشتری دارد اما کمبود برخی داروها، مقطعی بود که با جابجایی موجودی بین استانها، مشکل برطرف می‌شود.

بیشتر بخوانید:

اعلام آخرین وضعیت دارویی کشور

بخشی از کمبودهای دارویی مربوط به آنتی بیوتیک‌ها خوراکی بوده که با افزایش تولید و واردات محموله‌ها، این کمبودها رفع می‌شود. برای پایداری و ثبات در بازار دارویی کشور، به چند هفته زمان نیاز است تا با تامین به موقع شرکت‌های تولید کننده، واردات و کمک به اصلاح مصرف دارو، مشکلات کمبود دارویی به حداقل برسد.»

چند وقتی است که آنتی بیوتیک‌های کودکان دچار کمبود شده و داروخانه‌ها از توزیع نشدن آنتی بیوتیک کودکان می‌گویند. برای پیگیری این اوضاع به چند مطب پزشک اطفال و چند درمانگاه سر زدیم. آن چه مشاهده کردیم صف‌های طولانی از کودکانی بود که تازه به دبستان یا مهدکودک و پیش دبستانی رفته و به آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا شده اند. مادر یکی از کودکان می‌گوید حدود یک ساعت است که در صف انتظار نشسته‌ایم اما تعداد بیماران زیاد است و هنوز نوبت ما نشده است. از طرفی هر بیماری که برای تهیه دارو رفته، دوباره پیش دکتر برگشته و گفته برخی اقلام دارویی پیدا نمی شود، داروی دیگری تجویز کنید.»

از سوی دیگر مادر یکی دیگر از کودکان نیز می‌گوید « تا کنون چندین بار برای درمان بیماری دخترم به پزشک مراجعه کرده‌ام اما اما به دلیل کمبود برخی داروها هنوز با مشکل مواجهیم حتی روزهای قبل که برای درمان دخترم به داروخانه مراجعه کردم سرم هم موجود نبود اما امروز سرم موجود شده است.» بیماران دیگری که در مطب حضور دارند نیز از کمبود برخی اقلام دارویی گلایه دارند و عنوان می‌کنند برخی داروهای خارجی که در داروخانه‌ها موجود شده است با قیمت بالاتر به دست آن‌ها می‌رسد. این گلایه‌ها درحالی مطرح می‌شود که وزارت بهداشت چندی پیش از واردات چند محموله دارویی به کشور خبر داده بود تا معضل کمبود دارو رفع شود اما ظاهرا با گذشت چند روز از توزیع این داروها هنوز برخی داروخانه‌ها با مشکل کمبود دارو مواجهند.

کمبود اقلام دارویی در برخی داروخانه‌ها

در همین راستا، سیدعلی فاطمی رییس انجمن دارو سازان ایران به فارس می‌گوید: وضعیت توزیع آنتی بیوتیک‌ها به نسبت هفته های گذشته، بهتر شده است اما همچنان در برخی استان‌ها کمبود برخی از این اقلام دارویی احساس می شود. با وارد شدن آنتی بیوتیک‌های هندی به بازار دارویی، کشور از وضعیت بحرانی دارو خارج شد اما باید بدانیم که ۹۰ درصد بازار دارویی کشور آنتی بیوتیک‌های تولید داخل تشکیل می دهند که امیدواریم با افزایش تولید این کمبودها رفع شود.

 فاطمی با اشاره به اینکه داروهای وارداتی هندی از کیفیت مناسبی برخوردار هستند، افزود: حجم این داروها به نسبت داروهای تولید داخل کمتر بوده و به همین دلیل پزشک در مواقعی محبور می شود به جای تجویز یک قرص یا شربت، چند قلم دارو را تجویز کند که همین موضوع باعث افزایش قیمت داروها و فشار به جیب مردم شده است. حجم برخی از اقلام داروهای ایرانی ۳ برابر داروهای هندی است و از همین رو بیمار مدت زمان بیشتری می‌تواند از آن‌ها استفاده کند و برای بیمار ارزان‌تر تمام می شود.

خطر شیوع عفونت میکروبی با پنوموکوک در کودکان

فرهاد چوبدار رئیس بیمارستان علی‌اصغر درباره شایع‌ترین عفونت‌هایی که در شرایط سرمای هوا، کودکان را درگیر می‌کند و وضعیت فعلی مراجعات کودکان به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها، می‌گوید: در حال حاضر با مجموعه‌ای از ویروس‌ها در اطفال مواجهیم. آنفلوآنزا یک اپیدمی را آغاز کرده و تقریبا پیکش را گذرانده و در حال کاهش است، اما هنوز کاملا از سطح جامعه جمع نشده است. در عین حال برخی افراد به صورت همزمان هم به ویروس آنفلوآنزا و هم به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند. همچنین برخی ویروس‌های دیگر مانند ویروس سرماخوردگی ساده، اِنتروویروس‌ها و آدنوویروس هم هنوز در جامعه وجود دارند.

وی ادامه می‌دهد: از طرفی در نوزادان سنین پایین، برونشیولیت هم دیده می‌شود که با ویروسی به نام RSV ایجاد می‌شود و خیلی هم شایع شده است. همچنین این ویروس عوارض آلودگی هوا را در ریه کودکان مبتلا تشدید می‌کند. همچنین باید توجه کرد که به دلیل بد درمان شدن آنفلوآنزا و بویژه استفاده نابجا از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای کورتونی برای این بیماران، ‌عفونت میکروبی با پنوموکوک در سطح جامعه در حال شیوع است که بسیار خطرناک بوده و ریه را درگیر می‌کند و روی آنفلوآنزا سوار می‌شود و بیماران را بسیار بدحال می‌کند؛ به طوری که گاهی اوقات کارشان به بستری در آی‌سی‌یو می‌کشد.

چوبدار با بیان اینکه در هفته‌های اخیر مراجعات اینچینی با حال بد به بیمارستان علی‌ اصغر بسیار زیاد بوده است، توضیح می‌دهد: از آنجایی که ما یک بیمارستان ارجاعی هستیم، معمولا بیماران بدحال به ما ارجاع می‌شود. حال شاید در مراکز دیگر وضعیت شیوع به این بالایی نباشد، اما در بیمارستان ما از آنجایی که ارجاعی هستیم، شیوعش بالاست.

قالیباف گفت: امیدواریم در سال آینده این موضوع تکرار نشود 

نمایندگان مجلس طی روزهای گذشته بارها درباره کمبودهای دارویی به وزیر بهداشت تذکر داده بودند، اما در نهایت این کمبودها صدای رئیس مجلس را هم بلند کرد، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه ۲۴ آبان مجلس در روند بررسی گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی نحوه مدیریت زنجیره تأمین و توزیع دارو و علل کمبودهای اخیر در کشور، پس از استماع اظهارات وزیر بهداشت و برخی از نمایندگان کمیسیون بهداشت مجلس، خطاب به عین‌اللهی اظهار کرد: امروز کمبود دارو مهمترین مسئله است؛ در حوزه کمبود دارو گزارش کمیسیون و بررسی‌های انجام شده در این بخش حاکی از این است که ما یک مشکلاتی در هماهنگی بین دستگاه‌ها داریم.

وی افزود: اگر سامانه تیتک (ttac.ir) که سالیان سال داده‌ها در این سامانه وجود دارد و نیازهای ماه به ماه و نوع مریضی‌ها و نوع مصرف در تجزیه تحلیل این سامانه وجود دارد به ما نشان می‌دهد که ما چه زمانی چه دارویی را نیاز داریم و غافلگیر شدن در این موضوع پذیرفته نیست.

رئیس مجلس تصریح کرد: اگر مشکلاتی مثلاً در گمرک وجود دارد موضوع سلامت به قدری مهم و حساس است که هم دولت و رئیس جمهور و هم مجلس و کمیسیون بهداشت روی این موضوع حساس هستند و ما جنابعالی را مسئول این هماهنگی‌ها می‌دانیم و دولت و مجلس هم در اختیار شما هستند که در اول زمستان این اتفاق نیفتد. ما حدود ۹۰ قلم داروهای کمیاب داریم و بیش از ۳۰۰ قلم جزو داروهای کمیاب هستند و مردم نمی‌توانند آن‌ها را تهیه کنند.

قالیباف در پایان خطاب به وزیر بهداشت گفت: امیدواریم در سال آینده این موضوع تکرار نشود و اگر نکته‌ای وجود دارد ما در مجلس در خدمت شما هستیم؛ سازمان‌های بیمه‌گر در بیمه سلامت و بیمه نیروهای مسلح تقریباً می‌شود گفت به روز کارشان را انجام می‌دهند، اما بیمه تامین اجتماعی با فاصله ۸ یا ۹ ماهه صورت می‌گیرد و انشاالله جنابعالی بتوانید این موضوع جدی مردم که موضوع سلامت است را در آینده نزدیک حل و فصل نماید.

حال با توجه به ادامه روند کمبودهای دارویی در کشور باید دید وزارت بهداشت طی روزهای آینده چه تدابیری برای رفع این معضل خواهد داشت و این کمبودها تا چند روز آتی برطرف خواهد شد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1160630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =