جذب استعدادهای درخشان برای عضویت هیئت علمی «برنامه محور» شد

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: براساس مصوبه شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی جذب نخبگان به عنوان اعضای هیئت علمی برنامه محور شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، قاسم عموعابدینی صبح امروز در جمع خبرنگاران درباره مصوبات شورای گسترش آموزش عالی گفت: شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی بالاترین رکن تصمیم سازی در برنامه‌های آموزشی است.

وی افزود: در برنامه تحول دولت سیزدهم چالش‌های اساسی آموزش عالی را برنامه ریزی کردیم که همه را رفع کنیم. یکی از چالش‌های ما نیازمحوری است. ما باید به سمتی برویم که آموزش ما هدفمند و نیازمحور باشد و توانمندی در فارغ التحصیلان ما را ایجاد کند. توانمندی ای که منجر به شغل شود.

معاون آموزشی وزیر علوم ادامه داد: شغل می‌تواند در جامعه و صنعت باشد و یا اینکه فرد محقق یا استاد دانشگاه باشد.

عموعابدینی تصریح کرد: امروز دو بحث در این حوزه ارائه شد. بحث اول مربوط به نظام جامع آموزش صنعت و جامعه بود. اینکه صنعت و جامعه چه نیازی دارند که یک بخش آن به بخش خصوصی باز می‌گردد و بخش دیگر به حوزه دولت و اینکه دستگاه اجرایی ما برای آموزش هدفمند چه برنامه ریزی ای انجام داده است.

وی افزود: در شش ماه گذشته این مسائل در شورای برنامه ریزی آموزش عالی مطرح شد و امروز در این جلسه موضوع نظام جامع آموزش کشاورزی مطرح شد. اینکه فارغ التحصیلان کشاورزی نفوذی در حوزه کشاورزی ندارند و ۶-۷ درصد فضای کاری شرکت‌های دانش بنیان در خصوص کشاورزی است. این در حالی است که باید خیلی بیشتر باشد و نیاز است که دستگاه آموزش عالی تغییراتی در این زمینه داشته باشد.

معاون وزیر علوم گفت: برای همین تفاهم نامه‌ای بین وزارت علوم و وزارت جهاد کشاورزی انجام شد که براساس نظام اسناد بالادستی بود. مابین ۱۵-۳۰ واحد درسی دانشجویان کشاورزی به کارورزی و کارآموزی اختصاص داده شد. این در حالی است که در گذشته ۳-۶ واحد به کارورزی اختصاص داده شده بود.

وی تأکید کرد: در این جلسه شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی برای رفع ۳۰ محور مشکل دانشجویان کشاورزی برنامه ریزی شد تا به شغلی منجر شود. براساس برنامه ریزی های صورت گرفته، دانش آموزان که وارد هنرستان و یا مجموعه‌های آموزشی کشاورزی در آموزش و پرورش می‌شوند، می توانند مستقیم وارد دوره کاردانی حرفه‌ای و کارشناسی مهندسی حرفه‌ای شوند و در واقع زمان کارشناسی برای دوره کشاورزی از ۴ سال به ۳ سال کاهش یافت. به این صورت که این دانشجویان سه سال را در هنرستان کشاورزی و سه سال را در دانشگاه طی می‌کنند تا کارشناسی مهندسی حرفه‌ای در کشاورزی دریافت کنند و این دوره منجر به شغل می‌شود.

عموعابدینی خاطرنشان کرد: کاردانی حرفه‌ای کشاورزی نیز دو سال به طول می‌انجامد و در مجموعه کاردانی حرفه‌ای دانشجویان شش ماه در وزارت جهاد کشاورزی کارورزی کرده و در کارشناسی مهندسی حرفه‌ای کشاورزی نیز ۹ ماه دوره کارورزی در جهاد کشاورزی برای این دانشجویان برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: همچنین برای قوه قضائیه نیز کارشناس ارشد حرفه‌ای در رشته تربیت قاضی مصوب شد که براساس آن در رشته تربیت قاضی، دانشجو پذیرش می‌شود و مستقیم بعد از فارغ التحصیلی قاضی می‌شود اما در کارشناسی ارشد تربیت قاضی ۳۲ واحد بوده اکنون در کارشناسی ارشد حرفه‌ای تربیت قاضی ۶۱ واحد است.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: دومین مصوبه‌ای که در این جلسه تصویب شد درباره جذب استعدادهای درخشان و نخبگان به عنوان عضو هیئت علمی بود. قبلاً فرآیند زیادی برای جذب این افراد طی می‌شد اما براساس مصوبه امروز، جذب نخبگان و استعدادهای درخشان برای عضویت هیئت علمی به صورت برنامه محور شد. به این صورت که یک فرد استعداد درخشان یا نخبه یک نیاز جامعه را در دانشگاه فعالیت خود مورد توجه قرار داده و آن را ادامه داده و در این مجموعه نیز استخدام می‌شود. همچنین اعضای هیئت علمی می‌توانند دانشجویان خود را نیز از همین مسیر از بین نخبگان و دانشجویان استعداد درخشان انتخاب کنند. به این معنی که دیگر لازم نیست که دانشجوی استعداد درخشان و نخبگان فرآیندهای قبل را طی کنند. بلکه با یک نامه استاد جذب خواهند شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =