روش‌های درمان معده سرد

در پاسخ به این سؤال که معده سرد چیست باید گفت: برای هضم مناسب و کامل غذا در معده نیاز به حرارت کافی غریزی داریم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دلیل این امر، سبک زندگی ناسالم و پرخوری و بدجوری و بی‌تحرکی و مصرف زیاد سردی‌هاست که موجب ایجاد بلغم و سودا در معده می‌شود. همچنین علل غذایی سوءهاضمه تند خوردن و نجویدن به مقدار کافی غذا هم می‌تواند باشد که در این حالت فرد سعی می‌کند غذا را با خوردن آب و مایعاتی دیگر مثل نوشابه قورت دهد. عمده مشکلات ما در هنگام غذا خوردن همین مسئله است. در ادامه باید گفت مصرف غذاهای دیرهضم، درهم خوری، مصرف آب یخ و غذاهای با طبع سرد هم موجب سوءهاضمه و سردی معده می‌شود.

بیشتر بخوانید:

علل درد معده بعد از خوردن غذا چیست؟

نشانه‌های سردی معده

از نشانه‌های سردی معده می‌توان به:

ترش کردن
نفخ معده
سوءهاضمه
بزرگی شکم
حالت تهوع و بی‌حالی
احساس سوزش در مری و سرمعده
دل‌درد
اسپاسم عضلات شکمی
اسهال یا گاهی اوقات یبوست،

به گفته پزشکان طب سنتی اگر:

غلبه بلغم در معده ایجاد شود تمایل به خوردن شیرینی، حالت تهوع، آروغ ترش، نفخ شکم، افزایش آب دهان به‌ویژه در زمان خواب، سفیدی زبان و رنگ صورت، سستی و بی‌حالی، سفیدی ادرار و عدم تشنگی و تندی نبض در فرد ایجاد می‌شود
اگر غلبه سودا در معده اتفاق بیفتد اشتهای زیاد و کاذب، ضعف هضم، سوزش معده به‌ویژه سر معده، ترشی دهان، بزرگی طحال، افکار و خیالات منفی و وسواس و گاهی یبوست برای فرد رخ می‌دهد.

علت سردی معده

روش نادرست تغذیه و برخی عادت‌های غلط تغذیه‌ای باعث ایجاد سردی معده و تشدید علائم آن می‌شود. ازجمله این علل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خوردن سریع و باعجله غذا
نوشیدن آب همراه با غذا
خوردن غذاهای دیرهضم
استفاده از ادویه‌های تند
خوردن غذاهایی با طبع سرد به‌ویژه ماست، خیار، بستنی، آب سرد، ماهی، پنیر، گوجه، شیر سرد و…
مصرف برخی داروهای خاص
ورزش طولانی
گرسنگی طولانی
پرخوری
مصرف هله هوله های میان وعده

همچنین مصرف مواد غذایی مانند گوشت گاو، ماکارونی، سالاد الویه، میوه‌های کال، لوبیا، حبوبات خوب پخته نشده، تخم‌مرغ آب پز زیاد سفت شده، آش رشته، پاستا، لازانیا و خوابیدن بر روی شکم، کم‌تحرکی و فعالیت جنسی با شکم پر و گرم نگه نداشتن قسمت معده و شکم نیز باعث سردی معده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر باید اجازه دهیم معده در گرمی خودش و باانرژی کافی فعالیت خودش را انجام دهد.

چگونه معده سرد را درمان کنیم؟

درمان این مشکل در وهله اول رعایت غذای رژیمی است که اهمیت فروانی دارد، هر فردی دارای یک مزاج است و خوردن غذاهای طبع دیگر می‌تواند باعث مشکلات گوارشی و حتی بیماری‌هایی مانند آکنه و ریزش مو در او شود، برای فهمیدن طبع می‌توان به پزشک طبع گیاهی مراجعه کرد. برای درمان موقت سردی معده می‌توان این درمان‌های گیاهی را امتحان کرد:

چای بابونه: نوشیدن چای بابونه یکی از راه‌های برطرف کردن التهاب و سردی معده است، می‌توان این چای را همراه با نبات یا لیموترش مصرف کرد

آب برنج: آب برنج هم یکی دیگر از داروهای مفید برای درمان مشکل سردی و ترش کردن معده است، این نوشیدنی را می‌توانید در طول روزبه همراه مقداری عسل مصرف کنید تا مشکل سردی معده برطرف شود.

نعناع: استفاده از برگ‌های شفابخش نعناع هم که از دیرباز به‌عنوان یک داروی بی‌رقیب برای درمان کلیه مشکلات معده مشهور بوده که می‌توان با جویدن برگ نعناع یا عرق نعناع و چای نعناع را هنگام دل‌درد و سردی معده مصرف کرد تا التهاب برطرف شود

دانه رازیانه: دانه رازیانه می‌تواند مشکل سردی معده و یا هضم کند مواد غذایی در دستگاه گوارش را برطرف کند و به‌این‌ترتیب مشکل التهاب معده برطرف می‌شود.

روغن کرچک: مقداری روغن کرچک را به معده خود بزنید. سپس این نواحی را ماساژ دهید. بعدازاینکه تمام معده شما چرب شد، بهتر است با یک حوله یا کیسه آب گرم، شکم خود را بپوشانید.

عسل: برای رفع سردی معده از خواص شفابخش عسل استفاده کنید. شما می‌توانید دم‌نوش‌های مؤثر برای سردی معده را با عسل ترکیب کرده و بخورید.

سرکه انگور: مقداری از سرکه انگور را در آب حل کنید. سپس این نوشیدنی گوارا را هرروز نوش جان‌کنید تا التهاب و سردی معده شما برطرف شود.

توصیه ما به این افراد مصرف ادویه‌های گرم ازجمله زنجبیل و دارچین است البته باید دقت کرد میزان مصرف این ادویه‌ها برای هر فردی متفاوت است اما به‌طورکلی بهتر است روزانه یک گرم از این ادویه‌ها استفاده شود

غذا را با مقدار خیلی کمی نمک شروع و بانمک به پایان برید. (اگر بیماری فشارخون ندارید).

از خوراکی‌های مولد ریاح مانند حبوبات، کمتر استفاده نمایید. در صورت تمایل به مصرف، قبل از طبخ، حداقل ۱۲ ساعت در آب خیس نموده و در طی این مدت ۳-۲ بار آب آن را تعویض نمایید.

از ادویه‌جاتی مانند قرنفل (میخک)، هل و زعفران در طبخ غذا استفاده کنید.

از خوردن آب همراه غذا و تا ۲ ساعت پس‌ازآن اجتناب کنید (برای کاهش تمایل به آب، غذا را خوب بجوید و بدون عجله و با آرامش غذا میل کنید).

قبل از سیری کامل دست از غذا بکشید.

حداقل تا ۲ ساعت پس از غذا از خوابیدن اجتناب کنید.

از مصرف غذاهای سرد و مرطوب مانند آش ماست، آش دوغ، آش رشته و آش جو پرهیز کنید.

از انواع فست فود به‌ویژه سوسیس، کالباس و همبرگر جداً اجتناب کنید.

اگر دچار ضعف هضم و نفخ زیاد هستید از ورزش روزانه با معده کاملاً خالی به مدت ۲۰-۱۵ دقیقه غافل نشوید.

درصورتی‌که بلغم معده‌تان را درگیر کرده و سبب عفونت شده است، از دم‌کرده بومادران، کلپوره و درمنه استفاده کنید؛ اما اگر این گیاهان را در اختیار ندارید، نسخه‌ای کلی برای درمان بلغم مفاصل و معده وجود دارد. سیاه‌دانه را با سه برابر عسل مخلوط کرده و برای درمان بلغم مفاصل به‌اندازه یک قاشق چای‌خوری، ناشتا صبح و به همین مقدار سر شب، این مخلوط را میل کنید. درصورتی‌که بلغم معده را درگیر کرده، مخلوطی را که در بالا ذکر شد، بعد از هر غذا میل کنید.

منبع:سایت خبری سلامت

انتهای پیام/

کد خبر: 1160755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =