صعود چند پله‌ای قیمت خودروها در بازار طی یک‌ماه

روند قیمت‌ها در بازار خودرو طی یک ماه اخیر نشان می‌دهد که بازار با افزایش قیمت قابل توجهی طی این مدت روبه‌رو بوده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بررسی بازار خودرو در ماه آبان نشان می‌دهد که قیمت پرتیراژهای داخلی ۱۰ تا ۶۰ میلیون تومان ظرف این یک‌ماه افزایش یافته است؛ البته که هایما ۱۳۵ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده‌ است. این در حالیست که فروشندگان همچنان از عرضه خودروها امتناع کرده و قیمت‌ها را بالا می‌برند و بازار در بالاترین حالت رکود قرار دارد.

در محصولات ایران‌خودرو، کمترین میزان افزایش قیمت ۱۷ میلیون و بیشترین ۶۰ میلیون تومان است. البته که همانطور که اشاره شد، هایما S۷ توربوپلاس تولیدی امسال ۱۳۵ میلیون تومان و هایما S۷ تولیدی پارسال ۱۰۵ میلیون تومان گران شده است.

بیشتر بخوانید:

رفع گرانی خودرو در بازار با واردات

در محصولات سایپا اما شیب افزایش قیمت‌ها ملایم‌تر است و در این بازه یک ماهه، قیمت خودروها بین ۴ تا ۳۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

مقایسه آخرین قیمت‌ خودروهای پرتیراژ در آبان ماه و همچنین میزان افزایش قیمت‌ طی این مدت به شرح زیر است:

قیمت خودرو

قیمت خودرو

گفتنی است که در آخرین روز آبان ماه (دوشنبه)، تعداد یک هزار دستگاه پژو ۲۰۷ با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار و ۴۰۰ تومان در حدود یک ساعت رقابت، در بورس کالا معامله شد؛ این در حالی است که یک روز پیش از آن (یکشنبه ٢٩ آبان)، پژو ۲۰۷ با قیمتی حدود ۴۴۰ میلیون تومان در بازار قیمت‌گذاری شده بود. با احتساب ۱۳ درصد مالیات و عوارض و نیز چهار میلیون و ۳۷۱ هزار تومان هزینه ثابت که به مبلغ معامله اضافه می‌شود، خرید پژو ۲۰۷ از بورس کالا به طور میانگین برای خریداران حدود ۳۹۲ میلیون تومان تمام شده است. البته باید توجه داشت که خودروهای عرضه شده در بورس کالا تحویل سه ماهه بوده (۳۰ بهمن) که هزینه خواب پول آن بر مبنای نرخ سود سپرده بانکی حدود ۲۰ میلیون تومان برآورد می‌شود؛ با این حساب می‌توان گفت خرید این خودرو از بورس کالا حدود ۲۸ میلیون تومان برای متقاضیان آن سود داشته است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1160869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =