هدفگذاری برای تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال جاری تولید ۱۳.۵ میلیون تن هدفگذاری شده است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که طرح تولید پایدار گندم در فصل زراعی جاری کلید خورده است، گفت: برنامه‌ریزی شده که بتوان در یک بازه حداکثر سه ساله به خودکفایی پایدار در این حوزه برسیم که در سال جاری تولید 13.5 میلیون تن هدفگذاری شده و سهم فارس تولید حداقل 9 میلیون تن است.

بیشتر بخوانید

 افزایش تولید گندم و برنج ایران

سهراب سهرابی مشاور معاون وزیر و مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی روز سه‌شنبه در نشست ستاد زراعت استان فارس با اشاره به این که دیدگاه وزیر جهاد کشاورزی این است که سطح محصولات آب‌بَر باید کاهش یابد و به سمت محصولات اساسی برود، بیان کرد: به طور متوسط میزان نیاز کشور به گندم حدود 13.5 میلیون تن است که 10 میلیون تن مصرف خبازی‌های نان، دو میلیون تن مصارف صنف و صنعت شامل ماکارونی و صنایع مرتبط و 1.5 میلیون تن هم بذر و سایر مصارف است.

وی اضافه کرد: با استفاده از تجارب گذشته، ظرفیت‌های موجود، مشاوره با کارشناسان گندم کشور، طرح تولید پایدار گندم تدوین و حدود 15 محور برای این طرح پیش‌بینی شد.

به گفته سهرابی، موضوع بذر، بذور لیبل‌دار و ساماندهی بذور خودمصرفی، موضوع تغذیه در مرحله کاشت و داشت محصول، اصلاح شیوه‌های کشت که شامل کشت روی پشته، کشت در کف جوی، توسعه کشت‌های مستقیم و کشاورزی حفاظتی، توجه به بهره‌وری آب و توسعه سیستم‌های بخصوص آبیاری میکرو، مدیریت آفات و علف‌های هرز و کاهش ضایعات محورهای اصلی این برنامه هستند که از ظرفیت‌های مختلف شامل بنیاد گندمکاران هم در این طرح استفاده شده است.

مشاور معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که طرح جهش تولید دیمزارها تنها طرح در وزارت جهاد کشاروزی است که دستور مقام معظم رهبری را دارد، اظهار کرد: استان فارس برای سال اول به این طرح پیوسته است.

وی اضافه کرد: برای اولین بار طرحی برای افزایش بهره‌وری آب در دیم‌زارها تدوین شده و برای سال اول به صورت پایلوت اجرا شد، سال اول در 6 استان کشور در سطح 660 هزار هکتار اجرا شده که نتایج رضایت‌بخش است و ادامه پیدا می‌کند.

سهرابی با بیان این که این طرح برای سال دوم در سطح 2 میلیون و 600 هزار هکتار در 15 استان کشور و سال سوم در سطح 4.2 میلیون هکتار در 21 استان کشور در حال انجام و فرصت خوبی است، اظهار کرد: استان کردستان با 600 هزار هکتار بیشترین سطح را در اجرای طرح جهش تولید دارد و کشاورزان بسیار راضی هستند چرا که اثرات خوبی در تولید داشته است.

مجری طرح گندم کشور با اشاره به اینکه در طرح مذکور کمک‌های مختلفی به کشاورزان می‌شود، افزود: این کمک‌ها شامل کمک هزینه بیمه، خرید کودهای بذر مال و تدارک بذور است، قراردادی با سازمان تحقیقات برای تولید هسته‌های بذری منعقد شده، متناسب با طرح جهش تولید دیم‌زارها بحث‌های آموزشی و ترویجی، تدراک خودرو برای استان و شهرستان‌ها، کمک هزینه‌ای برای بکارگیری کارشناسان هم دیده شده است.

وی افزود: خرید ماشین‌آلات نیز در این طرح دیده شده است، این ماشین‌آلات شامل ادوات و دنباله‌بندهایی است که در طرح جهش تولید با نرخ تسهیلات 5 درصد دیده شده که فرصت خوبی برای برخی از استان‌ها از جمله کرمانشاه، کردستان و آذربایجان شرقی است که از این فرصت استفاده کردند و امیدواریم فارس هم بتواند استفاده کند.

سهرابی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گندم کشور به 3.6 میلیون هکتار رسید، گفت: گندم دیم در سطح حدود دو میلیون و 700 هزار هکتار کاشته شده است و کشت گندم در بخش اعظمی از اراضی اقلیم‌های سرد کشور به اتمام رسیده و عملیات کاشت در اقلیم‌های گرم و معتدل شامل استان‌های خوزستان، فارس، گلستان، ایلام و کرمانشاه هنوز به اتمام نرسیده است و سهمیه کود فسفاته باقی مانده به این استان‌ها ارسال می‌شود.

مشاور معاون زراعت اظهار کرد: در سال زراعی گذشته میزان خرید تضمینی و توافقی گندم به حدود 7.5 میلیون تن در کشور رسید که نسبت به سال پیش از آن رشد 60 درصدی داشت و این مهم با پیگیری و برنامه‌ریزی در سطح استان‌ها، شهرستان‌ها و مراکز خدمات محقق شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1160961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =